Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Zat ‘m vooral even in dat laatste. Waar ik dat bedrag ex btw dan zou moeten aftrekken maar dat is dus inkomstenbelasting. Thanks!

En mn 1e zin was meer bedoeld om de situatie te schetsen, het is vrij nieuw allemaal voor mij.

1 like

Update over De Situatie:

Ik heb vanochtend vader telefonisch gesproken. Hij wilde nog zeer graag een oplossing bedenken om toch de samenwerking voort te zetten. (Ik had mijn besluit al genomen.)

Zijn ‘‘oplossing’’ luidde als volgt:

1. Kind 2 had ingezien dat het niet handig was dat hij niet communiceert, ofwel uit zichzelf ofwel als reactie op mijn berichten. Over hoe hij dit in het vervolg zou verbeteren werd met geen woord gerept.

2. Kinderen waren dusdanig ontdaan door de privéomstandigheden dat ze de komende tijd niet konden komen bij mij. Of ik plek wilde openhouden tot na de kerstvakantie.

Ik moest zowaar mijn best doen mijn lachen in te houden. Dit is echt het verste van een oplossing of excuses dat je maar kunt bedenken hahaha. Eruit gekickt worden en dan nog meer gunsten vragen.

Ik heb netjes gezegd dat ik er nog eens over na had gedacht en bij mijn besluit blijf. Dat ik na zoveel waarschuwingen en laatste kansen genoodzaakt was een knoop door te hakken en dat dit de consequentie is.

Toen werd vader boos en zei dat ‘‘het me dus blijkbaar geen bal kon schelen hoe de toekomst van kind 2 eruit zag.’’ Het was weer allemaal mijn schuld. Totaal gebrek aan zelfreflectie. Lijken wel te denken overal mee weg te komen, zelfs zonder hand in eigen boezem te steken, excuses aan te bieden of een daadwerkelijk werkbare oplossing te bedenken. Echt merkwaardig. Eén van jullie maakte hier de opmerking dat ik geen liefdadigheidsinstelling ben, maar een bedrijf. Daar moest ik toen aan denken. Zij zien mij blijkbaar als het eerste.

Ik heb hem vriendelijk gewezen op de concurrent en dat er zat plekken waren waar zijn kinderen terecht konden.

Daarna mezelf getrakteerd op taart in de stad. Het is klaar :partying_face:

31 likes

Wow wat zijn dit voor mensen?? Ik vind het in ieder geval echt knap dat je er nog rustig op hebt kunnen reageren.

1 like

Mijn omgeving denkt dat ze teveel geld hebben en door daar mee te smijten altijd hun zin hebben gekregen. Dat ze niet gewend zijn dat er ook daadwerkelijk eens consequenties volgen voor hun gedrag, dat het mij in dit geval niet meer gaat om het geld maar het principe. “We betalen toch dus ik snap het probleem niet.” Ze hebben met veel meer mensen conflicten.

2 likes

Super goed gedaan en die taart heb je enorm verdiend!!! Ik juich mee dat je van de mensen af bent :partying_face:

1 like

Is er iemand die als ZZPer in de zorg werkt en wie ik een vraag mag stellen over de omzetbelasting? Ik ben als psycholoog vrijgesteld van BTW maar snap niet welke rubriek ik nu in moet vullen bij het doen van omzetbelasting. Mijn vriend en ik komen er echt niet uit, Google maakt ons niet wijzer. Ik dacht bij 1e Levering / diensten met 0% maar dat lijkt het niet te zijn maar wat dan wel :cry: we dachten dat ik gewoon geen aangifte hoefde te doen maar nu heb ik een boete aan mijn broek hangen. Waaaarom is dit zo onduidelijk

1 like

Ik heb langer geleden even ge-zzp’t in de zorg, maar nooit omzetbelasting ingevuld, al mijn werkzaamheden waren vrijgesteld (dat is anders dan 0%).
Zie nu je edit, blijkbaar heb ik dan geluk gehad?

1 like

Je kunt ook altijd even bellen met een boekhouder, die kan je voor een paar tientjes ook uit de brand helpen denk ik.

1 like

Er is als het goed is een categorie ‘leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast’ toch? Ik dacht dat het daarbij hoorde!

1 like

Een van de eerste vragen bij het doen van de aangifte is “ heeft u over dit tijdvak iets aan te geven” (of iets in die strekking) en dan moet je ’nee’ aanvinken. Vrijgesteld van btw is nl iets anders dan 0% btw. Daarnaast kan je een verzoek bij de BD indienen om geen btw-aangifte meer te hoeven doen.

5 likes

Als je als psycholoog zzp’t hoef je inderdaad geen omzetbelasting aan te geven omdat je vanuit die functie btw-vrijgesteld werkt. Als het goed is heb je vanuit de belastingdienst ooit een bericht ontvangen (toen je startte met je bedrijf) dat je btw bent vrijgesteld op basis van je beroep. Zodra de belastingdienst dat zo geregistreerd heeft, hoef je alleen nog jaarlijks inkomstenbelasting te betalen (en dus wel IB-aangifte te doen). Je kunt dus ook geen btw berekenen over je diensten! Op je facturen moet je er dan ook bijzetten dat je btw-vrijgesteld bent. En je kunt ook geen btw aftrekken (over kosten bijvoorbeeld).

1 like

Nee dat heb ik inderdaad gedaan! Geen btw gerekend, staat ook op de factuur. Maar ik denk dat wat @Polly zegt niet gebeurd is: dat ik dat nog apart had moeten indienen en dat ik nu niet vrijgesteld geregistreerd sta.
We hebben de vraag nu maar bij de boekhouder van mijn vriend gelegd @Bertie, en overal 0 ingevuld en ingediend. Volgende keer toch maar de manier van Polly denk ik haha, gewoon heeft ie iets aan te geven : ‘nee’. Of eventueel nog aanpassen op advies van boekhouder

Dank voor het meedenken!! Weer geleerd om me beter in te lezen en niet te denken oh joh ik doe wel even ZZP’en want man de stress toen ik die rekening kreeg (ze hadden gelijk ff de maximale 5000 euro gerekend)

2 likes

Ik heb zoiets ook een keer gehad, was te laat met het indienen van de nulaangifte. Toen kreeg ik een aanslag van €5000 (“wij schatten dat u dit bedrag moet betalen”) en een boete. Boete heb ik wel moeten betalen natuurlijk, de aanslag is wel op 0 gezet nadat mijn boekhouder had gebeld.
Overigens heb ik het bijna acht jaar lang volgehouden om vier nulaangiftes per jaar te doen. Toen belde de BD zelf waarom ik dat nog deed en hebben zij het voor me aangepast :joy:

Hahahaha ik zal leren van jouw fout en het maar gewoon regelen :joy:

Ik zou werk en vriendschap ook gescheiden willen houden, dus ik snap het ergens wel van haar. Hoeft niet iets te zeggen over hoe ze denkt over jouw functioneren.

3 likes

Klinkt wel als verspilde moeite en een teleurstelling die voorkomen hadden kunnen worden als de vriendinnen het van tevoren samen hadden besproken.

1 like

Ja zeker. Ik weet ook niet of er vooraf over is overlegd of niet, maar het was wel handig geweest als ze dat vooraf had aangegeven inderdaad.

1 like

Ik zou dit persoonlijk ook echt niet willen, maar zou zelfs als niet graag een vriendin als collega willen (als het andersom ontstaat uiteraard wel oke) & houd dat liever gescheiden.

Een vriendin van mij is vorig jaar een eigen bedrijf begonnen. In eerste instantie met de kleine ondernemersregeling maar dit jaar hoopt zij daar uit te kunnen stappen. Door het lage inkomen had ze nog geen boekhouder, maar nu met onder andere de inkomensbelasting en het uit de KOR stappen, zoekt zij een betrouwbare boekhouder die schappelijke tarieven heeft voor een startende ondernemer. Heeft iemand misschien tips of ervaring? :smiling_face:

1 like

Ik zat bij een klein kantoor en nu bij een groter kantoor en mijn ervaring is dat het juist bij het grote kantoor soepeler loopt, mede door hun “slimme software” die je dan mag gebruiken (want dat helpt hen ook); en eigenlijk zijn ze onder de streep even duur.

Ik zou vooral voor lokaal gaan, dat als ze je een keer fysiek nodig hebben, dat je er dan zo bent - dat vind ik iig belangrijk.

3 likes