Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Bevalt me ontzettend goed! Ik ben alleenverdiener dus de behoefte aan vastigheid is dan groter, maar voor mijn ontwikkeling is het ook goed. Het werk is nog steeds heel flexibel en vrij in te delen, dus een goede overstap als zzp’er. En die arbeidsvoorwaarden voelen wel alsof de poorten van de hemel geopend zijn na altijd als zelfstandige te werken.

Misschien niet het juiste topic, maar ik ben heel blij met de overstap. Toch een soort last van mijn schouders, terwijl ik ruim 8 jaar met plezier zzp’er was!

3 likes

Zijn er hier ook creatieve ondernemers? Ik weet ook niet zo goed waar ik dit moet posten maar ik ben zelf fotograaf & illustrator/printmaker (de Nederlandse term is geloof ik graficus maar dat klinkt zo vreselijk oubollig). Als fotograaf fotografeer ik in opdracht en als illustrator verkoop ik prints in mijn eigen webshop en heel soms op een markt. Heb eigenlijk nog maar aan 1 markt meegedaan (wel 2x) en dat was heel leuk! Maar ik vind het lastig om het wat meer op de markt te brengen. Vind winkels aanschrijven vreselijk, eentje in de stad had ik gemaild en iemand zei later dat ik er gewoon heen moest gaan, maar dat vind ik echt veel te spannend :sweat_smile: Heb ook een paar dingen op Etsy staan maar dat doet helemaal niks (en eigenlijk vind ik Etsy ook stom). Ik wil misschien adverteren op Instagram omdat ik voor ander werk merk dat dat best werkt, alleen dat wordt ingewikkeld dus dat moet ik nog even uitzoeken, maar wil ik wel doen.

Ik moet hier echt mee aan de slag als ik hier door mee wil gaan, anders moet ik er vrede mee nemen dat dit echt altijd een hobby zal blijven. Goed dit is wel echt een niche verhaal denk ik, weet ook niet zo goed wat mijn vraag is behalve - zijn er andere creatieve ondernemers hier met een soortgelijke achtergrond? Hoe verkoop je jouw werk? Heb je nog tips? En hoe word je zelfverzekerder? :sweat_smile: Ik lees vaak dat je heel vaak iets moet plaatsen wat je verkoopt, maar ik voel me dan toch een beetje opgelaten/opdringerig. Mmm. Oh en fysiek een winkel binnenstappen om te vragen of ze mijn werk willen verkopen DE HEL (het is alweer 18 jaar geleden maar heb een licht kunstacademietrauma wat nu weer helemaan opspeelt :rofl:)
Bedankt voor het lezen van mijn dagboek.

2 likes

Mijn ervaring is toch echt: je moet het gewoon doen :sweat_smile: je werk word niet vanzelf gevonden, je moet het blijven aanbieden en herhalen. Zelf heb je het gevoel dat je 100x hetzelfde verteld maar je publiek beleeft dat echt heel anders. Als je het heel moeilijk vind zou ik een cursus/training volgen voor creatieve ondernemers. Raisa Zwart of Mentor voor Makers bieden dat aan. Ik vind verkopen zelf ook echt verschrikkelijk, maar ik moet me er toch overheen zetten want ik wil ook gewoon geld verdienen met mn werk.

En stel jezelf toch als doel om een winkel te benaderen. Maak het klein, deel de stapjes op en ga het wel echt doen. Mij helpt het ook sltijd wel om er even een gedachtenschema tegenaan te gooien met ‘wat is het ergste dat kan gebeuren’ etc etc

En ja fuck de kunstacademie, wat een toxic ‘leeromgeving’ was dat zeg :upside_down_face:

2 likes

Ja dat is ook zo natuurlijk, maar heb me ook al op zoveel nieuwsbrieven ingeschreven en ze zeggen allemaal ook hetzelfde “Laat jezelf zien” (nou dat doe ik!!), ik heb een Youtube-kanaal, Substack, Instagram, TikTok, waar ik mijzelf EN mijn werk laat zien :sweat_smile: Dus online valt er weinig meer te halen denk ik. Al had vorig jaar iemand met veel volgers iets van me gedeeld en toen kreeg ik ineens een boel (lees 15 ofzo haha) bestellingen. Zo simpel kan het soms zijn.

Daarom ben ik ook huiverig om te beginnen aan een cursus, want ik heb nog nooit een cursus gedaan (qua fotografie ook vooral wel) waarin ze me iets nieuws hebben geleerd. Raisa Zwart volg ik al een tijd ja! Ik weet het allemaal wel maar mijn ontwijking is zo groot, ben ook echt zo’n uitsteller. Pffft.

Maar goed, je hebt gelijk :wink: Babysteps! Ik had ook ergens gelezen dat je doelen moest maken voor 3 maanden. Had 5 winkels aanschrijven en 5 markten opgeschreven. Heb tot nu toe 2 markten geprobeerd, maar 1 vind ik toch wat duur dus twijfel ik nog over en voor die andere laten ze maar 10 illustratoren toe?! Heb me ook al ergens anders op de mailinglijst laten zetten, maar dat ging al niet van harte, en heb er nooit meer iets van gehoord. Denk dat mijn werk gewoon wat lager ligt dan wat zij willen (dat zeg ik niet uit onzekerheid maar ik kan echt wel onderscheid maken tussen kwaliteit haha)

Sorry weer een dagboekverhaal :joy: Ik denk wel dat ik nu op het punt ben dat ik eindelijk eens iets ga doen hahaha dus… babysteps it is!

(En ja de kunstacademie, vreeeselijk! Gezien je naam ga ik er vanuit dat je fotografie hebt gestudeerd?)

2 likes

Een markt (of in mijn geval een beurs) is wel goed om eens te doen en te kijken of het goed werkt. Ik heb beurzen gehad waar ik veel aan overhield en beurzen die me netaan uit de kosten hielpen. Waren wel goede ervaringen allemaal waar ik veel van geleerd heb. Heel interessant om te zien waar mensen op aanslaan en wat niet werkt.
En ja heb fotografie gestudeerd, was echt een shit tijd waar ik o a. geleerd heb dat verkopen een heel vies woord is :crazy_face:

Ja ik heb wel eens op een markt gestaan en dat ging heel goed! Ik vind het alleen lastig om goede markten te vinden die echt gericht zijn op ‘prints’ of grafiek. Ik hoor vaak dat gemengde ‘knutselmarkten’ enzo niet zo goed werken in mijn branch, maar dat moet ik ook nog ondervinden. Vind markten buiten ook altijd een beetje spannend, voor als het slecht weer is. Zo valt er toch best wat af. Heb me wel laatst aangemeld voor een andere markt die helemaal past bij wat ik doe, maar daar worden maar 10/15 mensen uitgekozen dus die kans acht ik klein :sweat_smile: Ik maak ook veel prints van mijn foto’s van Japan dus de Japanmarkt leek me ook wel interessant om eens te proberen, maar dan denk ik niet eens uit de kosten te komen. Lastig om in te schatten waar ik in moet investeren zeg maar.

Ohh ja, ik studeerde dus illustratie, mocht niet naar fotografie. Ja, jawel voor een week maar toen was mijn werk te slecht dus moest ik terug naar illustratie, uiteindelijk met illustratie 2x gezakt maar wel afgestudeerd eindelijk, om vervolgens later jaren gewoon fotograaf van beroep te worden :joy: Altijd interessant die kunstacademie ja! Werk jij nu in opdracht of verkoop je ook meer ‘fine art’ werk (of hoe je het ook wil omschrijven).