Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Die heb ik (nog) niet…

1 like

Ik snap dat het irritant is dat je dan een uur hebt waarin je niks kunt doen, maar als je niet zwart-op-wit hebt dat ze standaard X-aantal uur van je afneemt, dan is ze vrij om je maar voor 2u in te huren ipv 3u. Het is dan aan jou om daar akkoord mee te gaan, maar ik vind niet dat ze je hoeft te betalen terwijl je een uur niet werkt. Dat is ook jouw risico als zelfstandige toch, dat je geen zekerheid hebt op werk tenzij expliciet afgesproken.

3 likes

Ik snap wat je zegt hoor. Maar er is wel een mondelinge overeenkomst voor standaard die drie uur iedere woensdag. Het is niet alsof ik sporadisch wordt ingehuurd. Bovendien komt ze hier de dag van tevoren mee, zonder met mij te overleggen (bijvoorbeeld deelnemers van de ene les naar de andere les te schuiven). Ik ben niet akkoord gegaan met een random gat. Ik vind dat best asociaal, zeker als je een goede werkrelatie met iemand wil opbouwen. Maar dat is misschien mijn persoonlijke mening.

De vraag is wat je ermee wilt. Als je niks op papier hebt staan kun je weigeren of het slikken. Als in ik neem aan dat je nu voor dat ene uur geen juridische stappen gaat nemen omdat je een mondelinge overeenkomst hebt. Ik zou aangeven dat je dit eenmalig accepteert, maar het in het vervolg zo voor jou niet werkbaar is en zorgen dat je dat goed vastlegt. Ik doe zelf heel af en toe zzp klussen en stuur dan een mail met de afspraken voor akkoord. Anders is het jouw woord tegen het hare.

4 likes

Ja heb je ook gelijk in. Ironisch he dat ik zelf jurist ben. Bij de loodgieter 🫠

Ik ben denk ik gewoon cumulatief geïrriteerd over verschillende dingen in dit veld en dit is het zoveelste in 1 week

4 likes

Ik snap heel goed dat je hier geïrriteerd over bent hoor, maar het is idd maar net de vraag wat je er mee wilt. Ik zou mijn relatie met de opdrachtgever er niet voor op het spel willen zetten door het heel hard te spelen, maar wel afspraken maken om dit voor een volgende keer te voorkomen.

1 like

Is waarschijnlijk geen populaire mening maar in mijn zzp werk zit het ook in mijn (hoge) tarief om juist flexibel te zijn met dit soort dingen. Los daarvan prima om je grenzen en wensen aan te geven en die te bewaken. Zelf zou ik een uurtje ertussen prima en relaxed vinden, maar als jij dat niet prettig vindt, kijken wat je er samen aan kan doen.

1 like

Ja good for you, maar mijn zzp werk is eigenlijk een soort quasi dienstverband in de meeste gevallen (zit in de hele sector) met bijbehorend laag tarief. Met een hoog tarief cijfer ik mezelf dus de markt uit

1 like

Ik vind het niet netjes maar tegelijkertijd is dit waarom het zo belangrijk is om van te voren goed af te spreken ‘wat als’. Als je nog wel verder wil met deze persoon zou ik het aangrijpen als moment om nu voor de toekomst goed vast te leggen wat jullie afspreken en voor wiens risico dit soort dingen komen/hoe lang van te voren zij of jij mag afzeggen enz.

2 likes