Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ik zou dit persoonlijk ook echt niet willen, maar zou zelfs als niet graag een vriendin als collega willen (als het andersom ontstaat uiteraard wel oke) & houd dat liever gescheiden.

Een vriendin van mij is vorig jaar een eigen bedrijf begonnen. In eerste instantie met de kleine ondernemersregeling maar dit jaar hoopt zij daar uit te kunnen stappen. Door het lage inkomen had ze nog geen boekhouder, maar nu met onder andere de inkomensbelasting en het uit de KOR stappen, zoekt zij een betrouwbare boekhouder die schappelijke tarieven heeft voor een startende ondernemer. Heeft iemand misschien tips of ervaring? :smiling_face:

1 like

Ik zat bij een klein kantoor en nu bij een groter kantoor en mijn ervaring is dat het juist bij het grote kantoor soepeler loopt, mede door hun “slimme software” die je dan mag gebruiken (want dat helpt hen ook); en eigenlijk zijn ze onder de streep even duur.

Ik zou vooral voor lokaal gaan, dat als ze je een keer fysiek nodig hebben, dat je er dan zo bent - dat vind ik iig belangrijk.

4 likes

Dank je wel voor je reactie! Ik heb een aantal tips gevonden en doorgestuurd naar haar. Ze heeft wat gesprekken gepland staan en een kennis die haar op weg willen helpen, ik vermoed dat het wel goed komt. :smiling_face: Goed om te weten wat jouw ervaringen zijn met een klein en groter kantoor, efficiëntie is natuurlijk ook kostenbesparend ja. Goede om mee te nemen, dank!

2 likes

Is er iemand met ervaring met ghostwriting/redigeren van non fictie die ik wat vragen mag stellen in een DM?

1 like

DM maar!

1 like

Heeft iemand mogelijk een handige excel sheet om in- en uitgaven bij te houden? Ik gebruikte eerste moneybird maar ik freelance momenteel maar zo weinig (± 1 factuur per maand) dat ik deze maandelijkse kosten niet meer wil maken.

1 like

Ik heb er wel een die mijn oude boekhouder ooit voor mij heeft gemaakt. Staat al ingesteld met formules em btw berekening. Stuur maar een pb dan kan ik je mailen

1 like

Kun je in moneybird dan niet terug naar het gratis pakket? Dan kun je geloof ik max 3 facturen oer maand sturen. Ook slechts enkele andere transacties/inkoopdingen, dus misschien heb je dat wel meer nodig hoor!

4 likes

Ja idd bij rompslomp ook

heb er al eentje gevonden, bedankt nog!

2 likes

Ja klopt, die versie heb ik nu inderdaad maar dan kan ik niet de uitgaven etc. goed documenteren zoals bij de betaalde versie wel het geval is.

1 like

Tijdje geleden dat ik hierin heb gepost maar ik ben 6 maanden geleden bevallen (daarvoor zwanger plus een fertiliteitstraject, dus werken/ambitie stond toen op een iets lager pitje), mijn baby gaat nu naar de opvang en ik wil mijn werk als freelance copywriter/communicatie/marketing weer oppakken, maar net als de vorige terugkomst uit zwangerschapsverlof valt me dat zo zwaar. Hebben jullie dat ook (gehad)? Ik wil zo graag weer een toffe klus, liefst vast voor een tijdje, maar het lukt me gewoon even niet die te vinden. Hebben jullie tips? Ik doe het werk al 13 jaar als zelfstandige, ik weet dat dit soort periodes erbij horen, maar op de een of andere manier valt het me nu zwaarder.

4 likes

Zelfde vakgebied en kom ook uit een periode zonder werk, alleen door ziekte. Eerlijk? Echt het idee dat de zzp wereld flink is veranderd door de wet DBA. Veel projecten via loondienst of detachering, bange opdrachtgevers en weinig aanbod.

Zelf grijp ik de tijd aan om nieuwe kanalen uit te proberen, mijn portfolio beter te maken, online zichtbaar te zijn en ook kleinere klussen op te pakken om weer in de wedstrijd te komen. Succes!

Klopt hier ook, dan zonder zwangerschap en werk in een niche. Aantal opdrachten is veel kleiner dan een jaar geleden, veel minder nieuwe opdrachtgevers ook.

1 like

En dan ook nog de opkomst van AI in de mix.

Ik merkte als copywriter de afgelopen 2 jaar al een overgang van veel minder kleine klussen voor het mkb (want die grijpen makkelijker naar AI) naar vooral grotere klussen voor grotere spelers. En die tweede groep kiest inmiddels minder snel voor zzp’ers door de wet DBA. Dus aan beide kanten minder werk in een vrij verzadigde markt.

Hopelijk vinden jullie gauw fijne grote klussen @Sarie @thekellyfam :muscle:t2:

2 likes

Hmm zet me soms wel aan het twijfelen, zit ook soms wel beetje te kijken naar vacatures maar wil zo graag blijven freelancen eigenlijk

1 like

Ja klopt dat heb ik ook gemerkt! Zit jij lekker in het werk? Aangezien je zegt ongeveer hetzelfde te doen? En thanks, hopelijk wordt het snel weer beter :hugs:

Ik ben vorig jaar ambtenaar geworden in een totaal ander veld omdat ik het werk niet meer leuk en te onzeker vond :grimacing: Maar wel een concurrent minder dus! :sweat_smile:

Ah nou snap je wel hoor! Het is in the end ook een onzeker(der) bestaan
 en ik ben soms wel bang dat de piek wel voorbij is. Hoe vond je die switch?