Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Dit is trouwens ook een mooie, afschepen as a service, lost het niet op, wel lachen. “Momentje ik verbind u even door met de persoon die daar over gaat”. Kost je niks extra’s (behalve misschien als je belminuten hebt wat belminuten, maar heb zelf onbeperkt dus weet dat niet, staat vast op de site). De eerste keer even blijven hangen in het gesprek voor je zelf ophangt, lachen gegarandeerd :joy:

4 likes

weggehaald want antwoord gevonden!

Wat zijn leuke Instagramaccounts om te volgen als ondernemer?

Ik volg andere ondernemers en dat vind ik leuk, ze geven niet per se alleen maar tips maar zijn wel inspirerend.

Bmd_danielle @Daantje
Celinecharlotte (dit is mijn favoriet!)
Evelinedruncks
Carmengroenefelt_art
Kimtikt
Thesocialreporter (veel over groen wel maar soms ook ondernemingstips en insights)
Freelennse
Femalevoices_nl
Imkeverhoef (twijfel nu wel of zij zzper is)
Mignonnus

En voordehandliggend/bekender
Cynthiapuntnl
Ikbenirisniet

3 likes

Ik heb een vraagje.
Bij 1 van m’n baantjes werken m’n collega’s in loondienst en ben ik de enige zzper. Mijn collega’s krijgen in het weekend ort en ik krijg hetzelfde als wanneer ik doordeweeks werk.
Is dit iets wat ik ook aan kan vragen/aangeven dat ik ook meer wil in het weekend?

  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik heb jullie hulp nodig. Ik werk als ZZP’er voor mijn baas. Dat was voor hem voordeliger dan mij inhuren via loondienst en voor mij omdat ik nu gemakkelijk(er) losse andere klussen kan aannemen. Nu ben ik alleen met mijn baas naar een afspraak gereden en hebben we het nog niet gehad over reiskosten. Hij zei al wel; het is niet standaard dat je al je reiskosten gewoon in “werkuren” betaald krijgt. Ik reed met hem mee en was zo’n vier uur in totaal onderweg. Hij heeft de benzinekosten betaald. Nu komen er in de komende paar maanden nog een aantal van die klussen bij. Maar ik ben niet zo goed hierin wat normaal/standaard is en ik wil niet over me heen laten lopen .Wat zouden jullie doen?

Jessica de Block
FastforwardAmy
Jenna Kutcher
Amy Porterfield
Danielle

Ik reken vanaf 30 minuten reistijd reiskosten, naast kilometervergoeding per gereden kilometer als ik zelf reis. Per uur bekeken is mijn reistarief ongeveer 75% van mijn reguliere uurtarief. Ik reken de reistijd door per kwartier. Als ik bv driekwartier onder weg ben, reken ik 15 minuten. 56 minuten is 2x 15 minuten etc. Uiteraard is dit ook een beetje schappelijk zijn: een vaste opdrachtgever van mij (waar ik echt meerdere malen per maand kom) zit op 35 minuten reistijd, die 5 minuten breng ik niet in rekening. Maar als zij mij ergens anders heen sturen dan naar hun eigen locatie en het verder rijden is, dan wel. Laatst moest ik voor een vaste opdrachtgever hier uit de buurt op en neer naar Groningen, om daar 1 uurtje te fotograferen (is voor mij 2 uur heen en 2 uur terug… normaliter werk ik niet zover weg maar dit is een vaste klant die daar wat had). Dan ben ik dus bijna mijn hele dag kwijt (je bent daar toch iets eerder, calculeert nog eventuele file of andere ongemakken onderweg in etc.) en het zou natuurlijk heel gek zijn als ik dan alleen dat ene uurtje fotograferen in rekening breng.

Ik heb dit altijd op mijn offerte staan (buiten plaats X wordt er per gereden kilometer x in rekening gebracht en vanaf 30 minuten reistijd x per kwartier).

Je kunt het ook zo zien, als jouw opdrachtgever (want het is feitelijk niet je baas) een van de personeelsleden op zijn loonlijst had meegenomen dan was deze persoon ook gewoon doorbetaald geweest, want het is onder werktijd. Misschien dat die gedachte je iets sterkt in je positie hierin.

1 like

Ik werk ook als ZZP’er. Ik neem mijn reistijd nooit mee in de uren die ik factureer. Wel reken ik een kilometer-vergoeding (19 cent/km). Als je in loondienst bent krijg je je reistijd (naar werk en weer naar huis in ieder geval) ook niet uitbetaald toch? Ik hou mijn reistijd wel bij in een apart overzicht zodat ik daar rekening mee kan houden voor de belastingdienst (voor het totaal aantal uur wat je in je onderneming hebt gestoken voor o.a. zelfstandigenaftrek)

1 like

Heb hier een screenshot van gemaakt, mooie formule, duidelijk ook naar opdrachtgever toe!

1 like

True, maar er is vind ik wel een verschil tussen woon-werkverkeer en tussen in het totaal 4 uur onderweg zijn voor een afspraak waar je samen met je opdrachtgever naar toe gaat.

1 like

Ja daar heb je wel een punt ja.

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik reageer even per persoon;

@Wonderland : ja helder, en vind ik ook logisch. Wij hebben er niks over afgesproken, omdat ik eerst stage (zonder vergoeding) bij hem heb gelopen en het toen dus niet aan de orde was. Vervolgens paar maanden lang geen afspraken gehad buiten zijn kantoor. Maar nu dus wel en hij begon er zelf over in de auto, vandaar mijn vraag! Maar vanuit de werkgever kant snap ik je punt heel goed.

@Suikerklontje Ik weet dat hij feitelijk gezien mijn baas niet is. Klinkt ook wat verwarrend maar ik zie het nog zo ivm bovenstaande (eerst stage gelopen). Ik heb niet echt een offerte gemaakt omdat we eerst samen een uurtarief overeen zijn gekomen toen hij besloot (na mijn stage) mij in te huren als ZZP’er omdat hij míjn hulp dus toch erg goed kon gebruiken. Vind het wel een hele goede zin om op offertes te zetten voor de toekomst, dank daarvoor!

@Cactuss : ik snap je redenatie maar die gaat hier niet op. Het is niet zo dat ik zelf ben heengereisd, maar wel zo dat ik dáár pas aan het werk ben gegaan. Net als mijn opdrachtgever zelf. Uren staan in elk geval geregistreerd voor zelfstandigenaftrek in elk geval haha!

De opmerking “het is niet standaard dat je al je reiskosten gewoon in “werkuren” krijgt betaald” creëert wel ruimte voor een gesprek erover denk ik?

Misschien kun je aan hem vragen hoe hij zelf die uren wil vergoeden, wat voor hem dan wel “standaard” is qua vergoeding van reistijd en reiskosten?
En dan dus ook uitleggen dat dat uren zijn dat je geen ander werk hebt kunnen doen en het niet maar 1 uurtje is. Ik weet niet wat je normale woon-werkreistijd is.

Ik weet niet hoe lang je al voor dit bedrijf werkt, maar dit zou ook een mooie opening kunnen zijn wat verder te onderhandelen over je tarief. Blijkbaar zijn ze tevreden over je :slight_smile: je kunt hierbij ook, net als bij een gewoon arbeidscontract, denken aan een uitbreiding van secundaire voorwaarden. Dus niet per se je tarief omhoog (alhoewel als er ruimte voor is dat zeker meenemen want alleen maar mooi meegenomen), maar bv afspraken maken over reiskosten en vergoeding reistijd indien die er nog niet zijn.

1 like

Ik heb vandaag besloten dat ik niet meer voor een baas wil werken en nu echt voor mezelf wil beginnen, maar nu moet ik dus een naam bedenken en dat is zó moeilijk. Hoe hebben jullie dat bedacht?

2 likes

Voornaam en dan .nl erachter :’).
Maar had het voordeel dat ik het domein al eerder had geclaimd (doe er alleen niks mee voor wie me nu Googlet)
En ik ken ook mensen die voornaamachternaam hadden en dachten kan het altijd nog veranderen (maar dat niet deden)

Supercoole beslissing trouwens! Ik vind het iig suuuperleuk <3

@Suikerklontje @Kusjessoldaat hm ja mijn naam zou ik niet willen, vind het geen mooie naam en dekt ook niet de lading met wat ik doe.

Ligt er aan wat je doet/verkoopt? Ik heb wat opdrachten gedaan als receptenschrijver/content creator en daarvoor gebruikte ik m’n achternaam met Kitchen erachter maar ik ben nu bezig om een bedrijfje op te zetten met geurkaarsen in boekthema’s en dat heet Strange Notes. Notes want ja, boeken, en Strange omdat ik wel spannende combi’s maak.

Oh en m’n nieuwe macrame-shopje heb ik Twisted Twisted genoemd, spreekt ook voor zich denk ik.

Geurkaarsen in boekenthema’s?! Laat even weten als de site er is want ben heel benieuwd!

Enne, mijn bedrijf is gewoon mijn eigen voor en achternaam aangezien ik mezelf verkoop. (Dat klinkt alsof ik een prostituee ben, maar ik werk o.a. als zangeres en zangdocent en verkoop dus geen product ofzo.)

3 likes