Ik reken vanaf 30 minuten reistijd reiskosten, naast kilometervergoeding per gereden kilometer als ik zelf reis. Per uur bekeken is mijn reistarief ongeveer 75% van mijn reguliere uurtarief. Ik reken de reistijd door per kwartier. Als ik bv driekwartier onder weg ben, reken ik 15 minuten. 56 minuten is 2x 15 minuten etc. Uiteraard is dit ook een beetje schappelijk zijn: een vaste opdrachtgever van mij (waar ik echt meerdere malen per maand kom) zit op 35 minuten reistijd, die 5 minuten breng ik niet in rekening. Maar als zij mij ergens anders heen sturen dan naar hun eigen locatie en het verder rijden is, dan wel. Laatst moest ik voor een vaste opdrachtgever hier uit de buurt op en neer naar Groningen, om daar 1 uurtje te fotograferen (is voor mij 2 uur heen en 2 uur terug… normaliter werk ik niet zover weg maar dit is een vaste klant die daar wat had). Dan ben ik dus bijna mijn hele dag kwijt (je bent daar toch iets eerder, calculeert nog eventuele file of andere ongemakken onderweg in etc.) en het zou natuurlijk heel gek zijn als ik dan alleen dat ene uurtje fotograferen in rekening breng.
Ik heb dit altijd op mijn offerte staan (buiten plaats X wordt er per gereden kilometer x in rekening gebracht en vanaf 30 minuten reistijd x per kwartier).
Je kunt het ook zo zien, als jouw opdrachtgever (want het is feitelijk niet je baas) een van de personeelsleden op zijn loonlijst had meegenomen dan was deze persoon ook gewoon doorbetaald geweest, want het is onder werktijd. Misschien dat die gedachte je iets sterkt in je positie hierin.