Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ik doe/deed het in de app ZZP Admin (op iOS werkt 'ie in elk geval), maar laatste 1.5 maand nauwelijks wat bijgehouden. En ben een deel kwijt door een crash van mijn foon.

2 likes

Ik werk sowieso al met een softwaresysteem / EPD, daar kan ik vrij makkelijk een urenoverzicht uit filteren geloof ik. Heb het nog nooit hoeven aanleveren aan de BD :stuck_out_tongue:
Maar volgens mij is een Excel met ā€˜datum - naam bedrijf - omschrijving activiteit - aantal urenā€™ ook toereikend. Ook uren die je besteed aan indirecte activiteiten (website, PR, reistijd) kan je daarin meenemen.

1 like

Ohjaā€¦ Uren bijhoudenā€¦ Misschien toch tijd daar een systeem voor te ontwikkelen :flushed::see_no_evil:

1 like

Zitten er hier ook Belgische zzpā€™ers? Ik werk nu als zzpā€™er in Nederland, maar verhuis deze zomer naar BelgiĆ«. Ik weet nog niet of ik het zzpā€™en ga voortzetten of in loondienst ga, of misschien 50/50 ofzo.

Ik weet ook niet of ik dan vanuit BelgiĆ« mag werken, of dat ik me hier moet uitschrijven en opnieuw in moet schrijven in BelgiĆ«? Zijn er vervolgens verder nog regels aan verbonden? In Nederland schrijf je je natuurlijk gewoon in bij de KvK voor ā‚¬50 en moet je je aan je kwartaalaangifte houden. Maar verder ben je niet verplicht om jezelf te verzekeren etc. Is dat in BelgiĆ« ook zo?

Excel werkt prima! Je hoeft het echt niet zo uitgebreid bij te houden. Het gaat vooral om je verantwoording mbt urencriterium bij je jaaraangifte. Tijden hoeven sowieso iet, datum is vooral voor jezelf wel handig. Ik zet vaak wel de naam van de opdrachtgever in het overzicht. Ook voor mezelf overigens; zo filter ik de maandelijkse uren per opdrachtgever heel makkelijk als ik facturen ga maken.

1 like

Wat is fiscaal gunstiger? En kantoorruimte aan huis of een kantoorruimte huren?

Ik denk kantoorruimte huren, maar begreep dat je inmiddels wel kosten mag aftrekken als je een deel van je huis gebruikt als kantoorruimte. Maar ik zou je keuze vooral maken op hoe je het liefste werkt!

Sowieso een kantoorruimte huren. Voor een thuiskantoor moet je voldoen aan het zelfstandigheids- en inkomenscriterium om het af te mogen trekken. Klinkt easy, is het niet. Je kantoor moet dan bijv een aparte ingang en wc hebben, dus echt een zelfstandige ruimte aan/bij je woning. En zo zijn er best wat regels die ook nog eens steeds strenger worden.

1 like

Ik heb een nieuwe klus, niet binnen wat ik zoek. Maar tis administratief werk en komt precies uit met uren dus heel fijn.

Maar er werd gevraagd naar salaris en toen heb ik 25 euro per uur gezegd (vraag ik overal en voor dit werk ben ik niet geschoold en al het andere werk wel). Maar ze gingen dus zo snel akkoord dat ik nu baal dat ik ook meer had kunnen vragen.
Maar tis nu voor 2 maanden. Ik kan daarna toch gewoon meer vragen onder het mom van het werk gaat me ook beter/sneller af?

Ik hou voor prijswijzigingen meestal wel januari of juli aan. Nog nooit gedoe om gehad gelukkig

1 like

ABN hier. Ik werk al wat langer voor mezelf en toen was er niet zoveel keuze haha.

1 like

ASN bank, want duurzaam en ook een eerlijk tarief.

1 like

Ik zit bij Triodos, voor de duurzaamheid.

1 like

Hebben jullie dit gezien?

1 like

Yes ik werk er nu ongeveer een half jaar mee. Ik zet direct de btw op de belastingenrekening en verdeel daarna het netto-bedrag volgens de percentages. Zelf heb ik een iets hoger percentage bij belastingen staan, omdat mijn administratie nogal een rommeltje was. Daardoor had ik ā€˜achterstandenā€™ die ik nu rechttrek door een hoger percentage opzij te zetten. Ik vind 't heel fijn werken! Heel overzichtelijk :slight_smile:

Ik heb 'm op 35% staan en dat is dus hoger dan ā€˜officieelā€™ moet. Dus dan is 33 ook prima denk ik! De winst staat op 5% (volgens mij is dat ook 't percentage wat ze aanhouden in 't boek) en dat zet ik ook braaf opzij. Ik heb 't nog niet opgenomen, omdat ik 't wel prima vind als een soort extra sparen. Wanneer ik er een mooi doel voor heb wil ik het pas opnemen.

1 like

Ik ben sinds 2 weken ingeschreven bij de kvk als zzper en krijg sindsdien steeds telefoontjes van o.a energie bedrijven. Ik ben al een aantal jaar ingeschreven bij het bel me niet register maar toch word ik gebeld. Heeft iemand een idee wat ik hier tegen kan doen?

Erger me dood, ze zijn nog brutaal ookā€¦ ik kan nergens vinden dat ik mij ook als bedrijf kan registeren bij bel me niet. Heb wel een melding gemaakt bij ACM. Vind het ook raar dat mijn registratie niet al voldoende is want als zzp/eenmanszaak zou je inschrijving gewoon voor een natuurlijk persoon volgens de website van het me niet register.

Ik knal altijd gewoon direct de hoorn erop. Aso misschien maar het werkt wel, ben al tijden niet meer gebeld haha :joy:.

1 like

Ik heb een smartphone en hij herkent de nummers die me bellen.
Dus dan staat er vermoedelijk spam of energieleverancier blabla etc.
En dan neem ik gewoon niet op.

3 likes