Algemeen sport op tv topic

Ja ik vind Femke super leuk en gun het haar van harte. Maar het moet toch super frustrerend zijn voor Joy als je het hele jaar keihard traint op de 1500 meter, alle wereldbekers wint op die afstand en dat Femke die er helemaal niet voor traint maar gewoon denkt ‘joh ik ben er nu toch, doe ook ff mee, niet geschoten is altijd mis’ die dan min of meer per ongeluk een startplek pakt. En dan vervolgens ook nog aangeeft dat het leuk is maar dat ze er niet voor gaat trainen :joy:

En echt super sneu voor Tim Prins dat ie hem op zes duizendste mist. Had het hem echt meer gegund dan Kjeld. Heb het idee dat hij echt heel vaak net een tegenslag heeft ofzo en dan misgrijpt, zoals bijv met dat pak dat kapot ging op het NK.

3 likes

Nouja Femke reed in het voorseizoen een baanrecord, dus helemaal vanuit het niets komt het ook niet.

3 likes

Ik vind Nuis een kneus, maar in dit geval vind ik wel dat ie gelijk heeft.

1 like

Klopt maar ze blijkt het wel min of meer per ongeluk te kunnen, ze traint hier niet voor.

ik voel me echt schuldig dat ik dacht dat joep wennemars een engnek was want ik vind hem op basis van een interview zaterdag?? denk ik toch een poepiedoepie en ik vind zijn schaatshouding met dat brede bovenlichaam heel leuk als een pitbullie
maar ik heb ook een zwak voor zijn vader hoe irritant hij ook kan zijn

en jongens is de boo hot of gewoon lang??

10 likes

Ja wel eens met het kromme dat ze, als ze wel gevallen was, waarschijnlijk wel aanspraak had gemaakt op een aanwijsplek. Maar verder vind ik het op zich geen argument dat ze drie wb’s heeft gewonnen als je ziet dat ook de andere podiumplekken vaak voor Nederlanders waren en het niveau in het algemeen gewoon heel hoog ligt. Het is niet alsof nu mensen zich geplaatst hebben die ter plekke geen kans op goud hebben.

1 like

Ja ik weet ook niet hoe je dit nou eerlijk kan maken, maar op zich kan ik me wel vinden in de redenatie dat het gek is dat als je dit seizoen alle World cups op een afstand wint dat je dan niet naar de Spelen gaat door 1 mindere rit.

2 likes

Ja, is ook zeker zo. Vind het concept in NL gewoon wat krom, maar goed heb verder ook geen oplossing waar geen haken en ogen aan zitten. Uiteindelijk zijn het natuurlijk allemaal momentopnames.

Ik ben het echt wel met Kjeld eens dat dit systeem echt niet spoort. Er is geen enkel ander land waarin dit zo beslist wordt. En ook bij geen enkele andere sport. Stel je toch eens voor dat een Femke Bol bijvoorbeeld een misstap heeft of niet haar dag heeft en daardoor zo’n belangrijk toernooit mist, dat kan toch niet? Een kampioen als Joy moet gewoon op deze afstand naar de spelen, vind dit echt ronduit sneu.

3 likes

Er is ook geen enkel ander land met zoveel goede schaatsers. Dus het probleem speelt daar niet. Er zijn voor ons gewoon te weinig startplekken.
Femke heeft gewoon een hele goede 1500 m laten zien.

3 likes

De vergelijking met Femke Bol slaat nergens op. Het is niet zo dat we bij atletiek nog 3 potentiële kampioenen hebben op haar disciplines.

1 like

Bij atletiek gelden er ook gewoon minimale tijden wat je moet halen om je te plaatsen. Bij schaatsen mogen er sowieso maar max 9 per gender meedoen en dan dus ook nog maar max 3 startplaatsen per afstand

Weet iemand waarom er voor de massastart wel een aanwijsplek is?

1 like

We zijn goed op de massastart. De medaillekans is hoog. En bij het OKT wordt hier niet voor gereden.

1 like

Zat er net nog eens over na te denken en de tijden te bekijken. Ik denk dat op basis van eerdere resultaten iedereen zou zeggen dat het terecht zou zijn als Beune naar de Spelen gaat op de 1500, maar als ik kijk naar vandaag vind ik het ook niet per se onterecht of oneerlijk dat het niet zo is.

De tijden die gereden zijn, zijn zó hard dat je daar niet echt met een verklaring kan komen dat iemand de afgelopen wereldbekers allemaal gewonnen heeft. Als het niveau in de breedte wat lager geweest was (zoals bij de 1000, waar de tijden niet denderend waren), dan is dat veel ‘makkelijker’.

Denk dat het voor de KNSB sowieso lastig is om worldcups als leidraad te nemen, want in hoeverre geven die een goed beeld als het deelnemersveld niet altijd compleet/gelijkwaardig is. En wat doe je dan met de mensen die zich door soortgelijke omstandigheden in oktober niet geplaatst hebben voor de wereldbekers, maar wel datzelfde niveau hebben of die daardoor juist volle bak gaan trainen om later in het seizoen te pieken.

6 likes

Precies. Beune is in een fair duel geklopt. Dat ze een misser maakt is heel zuur en natuurlijk zou ze in principe thuis horen op de spelen. Maar er streden 4 grote kanshebbers om 3 plaatsen en zij valt er helaas buiten. Kan Nuis wel vanalles roepen maar zo is het nou eenmaal. Zelfde als Tim Prins, die mist de spelen op 5 duizendsten omdat er ook maar 3 plekken zijn.

Het geval van Leerdam vind ik anders. Naomi Verkerk staat nu op plaats 3 maar die is zeker geen medaillekandidaat en had zich waarschijnlijk ook niet geplaatst als Leerdam was gefinisht.

@Sarie er is ook geen enkel ander land met zo veel goede schaatsers en commerciele ploegen etc. Er zijn gewoon minder plekken op de WorldCups en Spelen dan dat er schaatsers zijn, dus word voor beiden een kwalificatietoernooi gereden.

@Zelie trainen voor een 1500 is heel anders dan voor een 500 of 1000, en 6 weken voor de spelen kan een atleet niet ineens een trainingsschema waarin het hele jaar word toegewerkt naar pieken op afstand X op moment X omgooien. Als ze die afstand er serieus bij wil doen is dat iets voor de jaren na de spelen

4 likes

Hij is hot. Hij is ook echt sympathiek wat hem charmeert. Het helpt natuurlijk dat hij over het algemeen weinig vervelende missers heeft waar frustratie, verdriet en boosheid uitkomt

Ik heb zelf best snel dat ik schaatsers niet erg leuke mensen vind, al zijn dit absoluut aannames en is frustratie begrijpelijk. Daar komen vele waarschijnlijk toch slechter door uit de verf.

Kjeld heb ik dus best een aversie tegen, maar vond zijn interview na de race eigenlijk wel prima. Ik snap de frustratie hier ontzettend goed, of het nou een slecht systeem is of niet. Alleen aan het einde zeggen “morgen ben ik de beste” vind ik wel weer stom.

Welke schaatsers vinden jullie leuk/sympathiek overkomen en waarom?

Maar als Joy die misser niet had gemaakt was ze hoogstwaarschijnlijk eerste/tweede/derde geworden, dat was ook de analyse. Dus ik snap niet hoe dit dan anders is dan Leerdam. Dan is het toch evengoed oneerlijk om tegen die nummer 3 te zeggen: sorry, je bent eerlijk derde geworden maar je gaat toch niet.

2 likes

Femke Kok, die kan echt weinig verkeerd doen. Is ook niet heel uitgesproken natuurlijk, soort Femke Bol waar je allemaal wel van houdt. De Boo vind ik ook leuk.

Ik vind Bart Hoolwerf ontzettend onsympatiek overkomen for some reason. Hij heeft mij niets misdaan maar vind hem vervelend :woman_shrugging:

Verschil is dat ze bij de 1500 allemaal medaillekandidaat zijn en bij de 1000 is Verkerk dat zeker niet. En uiteindelijk gaat het om medaillekandidaten sturen.

5 likes