Maar ‘vol met oude melk’ lijkt me ook een beetje overdreven? Tenminste ik stel me eerder voor dat ie niet secuur genoeg afgewassen is en er dan bijv. in een dop wat schimmelvorming komt. Het overkomt mij ook weleens dat ik iets uit een keukenkastje trek wat ik te snel afgewassen blijk te hebben.
Ik zou er zelf als ik een kolf leende niet per se vanuit gaan dat de gebruiksduur door mij korter wordt eerlijk gezegd. Zou verwachten dat zo’n apparaat normaal gesproken gewoon lang meegaat en niet bij wijze van spreken een levensduur van 500 uur kolven heeft waarvan ik er dan 250 uur gebruik. Overigens vind ik het wel gek dat ze zelf al aangeeft dat de motor niet meer zo sterk is (blijkbaar bij haar eerste gebruik nog wel) en dat ze daarom een nieuwe gekocht heeft, maar dat ze dan de oude teruggeeft aan jullie en niet nadat ze klaar is met borstvoeding gewoon de nieuwe kolf aan jullie geeft. Ik vind het logisch dat als je wat leent dat je dat in goede staat teruggeeft en zo niet dat je een gelijkwaardige vervanging regelt of op zijn minst afstemt of iemand er een vergoeding o.i.d. voor terug wil. Als je spullen kan lenen heb je tenslotte als het meezit een gelukje dat je zelf kosten bespaart. En ja soms heb je dat gelukje niet omdat iets kapot gaat en dan zal je alsnog kosten moeten maken voor vervanging of compensatie.
Ik vind het de verantwoordelijkheid van degene die spullen leent om ze netjes terug te geven (of vervanging of compensatie af te stemmen als iets kapot gaat, dat is nou eenmaal het risico van lenen). Maar ik vind het ook wel de verantwoordelijkheid van degene die het uitleent om te checken of iets wat je terugkrijgt nog in goede staat is en niet zomaar in een tas op zolder te zetten.
Ik zou deze keer het item wel uitlenen doordat je zegt dat het eigenlijk niet echt kapot kan. Als je het terugkrijgt vervolgens wel goed checken in welke staat het is, en als het niet naar wens is gewoon aangeven bij haar.