Am I the asshole

Ik fietste net over een drukke straat en een stel van een jaar of 60, waarvan de man een buggy duwde, waren aan het oversteken. Geen zebrapad of stoplicht voor voetgangers, gewoon een straat met een fietsstrook midden in de stad. Ik ga er vanuit dat mensen even stoppen met lopen als er een fietser aankomt aangezien ze tussen het verkeer door oversteken, dus ik fietste gewoon door. Toen ik merkte dat de man met buggy niet van plan was om te wachten en doorliep remde ik snel af. Die man schreeuwde boos dat ik toch zag dat hij aan het oversteken was en dat ik moest stoppen met fietsen (deed ik dus, maar inderdaad wat laat) en zijn vrouw begon ook tegen me te roepen en prikte me daarna in mijn zij terwijl ik stilstond. Die vrouw vind ik sowieso een asshole omdat ze me aanraakte, maar ik weet ook wel dat hun reactie uit schrik was. AITA?

• You’re the asshole
  • They’re the assholes
  • Everyone sucks
  • No assholes here

0 stemmers

3 likes

Ik zie eeeecht niet in waarom jij de asshole zou zijn. Zij waren gewoon niet aan het opletten?

6 likes

Nee ik ook niet, ik was ook echt boos daarna en vooral door die vrouw. Maar omdat zij allebei zo reageerden dacht ik daarna wel Hmm had ik anders kunnen handelen dan? Maar toch een paar mensen die ESH hebben gestemd!

4 likes

Klinkt alsof ze vonden dat ze recht hadden op voorrang ivm de kinderwagen.
Jij geen asshole!

3 likes

Ja onder andere ik :grimacing: Ik vind dat het andere stel uit had moeten kijken en had moeten stoppen (en je zeker niet aan had mogen raken!). Maar tegelijkertijd kun je als fietser ook wel even afremmen als je ziet dat mensen niet opletten, zeker als ze een kinderwagen bij zich hebben.
Ps ik vind asshole een heftige benaming voor deze casus, voor beide partijen. Misschien had ik achteraf beter op allebei geen asshole kunnen stemmen

8 likes

Volgens mij is het wel zo dat je als automobilist verplicht bent te stoppen/voorrang te geven aan mensen die slecht ter been zijn e.d. dus ook als dat niet bij een zebrapad is.

Het speelt wel mee wat hier de oversteekmogelijkheden waren vind ik. Konden ze ook naar een zebrapad of was die er niet? Was het druk/rustig en een smalle/brede weg etc.

Maar al met al zijn zij the asshole

2 likes

Ik zie een drukke straat voor me zoals Vredenburg in Utrecht en als je dan elke keer moet remmen als iemand niet lijkt op te letten kun je beter op de stoep gaan lopen met je fiets.

14 likes

Ja dat is deze regel, maar dat blijkt toch nergens uit dit verhaal?

Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.

8 likes

Het was bij de mariaplaats in Utrecht, dus iets minder druk dan Vredenburg maar nog steeds een drukke plek. Daar zijn ook geen zebrapaden/stoplichten @Zonnestraaltje en de regel die @Evenveel post geldt inderdaad niet, hij liep niet per se moeilijker maar had alleen een kinderwagen die hij duwde. Ik weet ook niet of ze inderdaad niet oplettend waren en mij niet zagen of dat ze mij wel zagen maar dachten dat zij eerst aan de beurt waren.

1 like

Ik denk dat zij gewoon dachten dat ze voorrang hadden, het is best een verwarrende plek daar als voetganger. Maar dan hoor je juist extra goed op te letten, niet zo je wandelwagen voor een fietser te gooien.

Dat is nog geen vrijbrief dat mensen als een stel idioten zonder te kijken maar een weg op moeten denderen toch? Niet dat je dat zegt overigens maar wie is dan allemaal slecht ter been? Sommige bejaarden met rollator gaan razendsnel haha

Hoewel ik gok dat een blinde waarschijnlijk niet zomaar de weg op was gestapt en wel voorzichtiger was geweest als kwetsbaar persoon in het verkeer (althans hoop ik).

4 likes

Mariaplaats is wel echt een plek waar ik regelmatig mensen er (bijna) onder heb omdat iedereen daar zonder opletten oversteekt en gewoon midden op straat loopt/op de fiets ineens afbuigt. Je hebt nu in de omgeving ook steeds meer voetgangersgebieden waar je niet meer mag fietsen en kan me voorstellen dat toeristen denken dat dat daar ook geldt (zelfde geldt trouwens voor het Domplein, zovaak gezeik daar met voetgangers/fietsers). Al zijn daar natuurlijk wel gewoon auto’s, maar dat vergeet ik daar ook regelmatig en lig ik er dan ook bijna onder omdat er dan opeens zo’n auto wel met 30 rijdt ipv zachter (wat de meesten wel doen daar toch).

2 likes

Asshole is groot woord, maar je had je spiegels moeten gebruiken om te zien of je wel naar links kon om in te halen. Logisch dat die op de bakfiets schrok en boos wordt.

9 likes

Ik bel daarom gewoon als een gek. In mijn stad heb je twee plekken waar mensen op de weg lopen terwijl dat geen voetgangerspad is.

1 like

bakfiets = asshole per definitie dus jij bent nta

edit: oh elektrische bakfiets ook nog dat is dubbel asshole

20 likes

Ughhhhh het laatste jaar valt me echt op dat voetgangers denken dat ze alleen op aard zijn. Idd gewoon oversteken zonder op of om te kijken. En verwachten dat je als fietser altijd stopt, waar het helemaal niet logisch is. Helemaal mensen met kinderwagens. Dan let je toch helemaal op lijkt me?? Maar nee, ze pleuren hun kar de weg op zonder te loeren. Krijg binnenkort nog iemand onder m’n fiets. I dont mind. Fijn kerstfeest.

17 likes

Ja sorry, maar fietsers stoppen zelfs niet bij zebrapaden hier dus ze zijn wat mij betreft bijna altijd the asshole.

10 likes

Ik vind in zo’n geval dat die bakfiets, mits in het bezit van een halve werkende hersencel, moet kunnen inschatten dat jij tuurlijk gaat inhalen want je rijdt niet voor de lol achter die fietsers zodra je de kans hebt en gewoon achter jou had moeten blijven.

6 likes

Ik snap sowieso niet waarom je een auto in zou moeten halen als bakfiets. Dan moet daarna die auto jou toch alsnog inhalen.

24 likes

‘Ik rij elektrisch dus moet daarom als een randebiel een auto inhalen die trager rijdt dan mijn elektrische yuppenbakfiets’ is de beweegreden denk ik

18 likes