Am I the asshole

Oke, mijn partner en ik hebben regular kantoorbanen en vrije dagen. Mijn moeder en schoonzusje werken diensten in de zorg, mijn schoonzusje van partners kant heeft een vriend die ook diensten werkt. Wij hebben zodra mijn moeders en schoonzusjes roosters bekend waren geregeld dat we kerst vieren op de zaterdag erna. Op tweede kerstdag doen goede vrienden van ons altijd een pubquiz voor een groep vrienden en daar willen we graag bij zijn. Mijn zwager zou pas 5 weken van te voren te horen krijgen wat zijn rooster is. Dus we hadden onze vrienden nog even laten wachten met ons antwoord of we erbij zijn.
5 weken voor kerst hebben wij nogmaals aan mijn schoonzusje gevraagd of hij zijn rooster al heeft (ze zijn nog niet zo heel lang bij elkaar, dus we spreken hem nog niet direct). Had hij nog niet, want er waren problemen mee.
Afgelopen vrijdag zat ik met mijn schoonmoeder en schoonzusje in de auto en toen hadden we het erover en toen zei mijn schoonmoeder van zeg gewoon tegen jullie vrienden dat jullie erbij zijn, desnoods vieren we kerst in januari, wat maakt ons dat uit. Nou top. Ik kom in de middag die vriendin tegen en zeg dat we erbij zijn, iedereen helemaal blij.
De dag erna worden we gebeld door mijn schoonzusje dat haar vriend eerste kerstdag moet werken tot 18:00 uur en dat zijn eigen familie dan ook kerst viert. Hij is tweede kerstdag vrij. Dus ik zeg ah shit, we hebben net afgesproken dat we erbij zijn bij die vrienden, is hij niet nog een andere dag vrij. de 24e, of een andere dag die week of tussen kerst en oud en nieuw? Toen zei ze dat weet ik niet. Ik zei nog van je moeder zei nog in de auto van desnoods vieren we het een andere keer, spreek maar gewoon af. Toen zei ze ja hij kan er ook niks aan doen dat hij alleen 2e kerstdag kan en het nu pas hoort. Nou goed, ze heeft teleurgesteld opgehangen en een uur later krijgen we in de groepsapp: ‘We vieren het gewoon eerste kerstdag, dan is hij er maar niet bij, volgend jaar beter. :woman_shrugging:’
Dus mijn vriend vraagt nog, kan hij dan alleen die dag? En ik vroeg nog, hoe laat moet hij beginnen, misschien is het een idee om eerst met z’n allen een ontbijtje te doen en alvast wat (zijn) cadeaus te geven? Haar reactie was, 'zal het van de weken even vragen is nu lastig om dit allemaal via de app te bespreken nu met hem vind ik, bespreek dit liever met hem live.
We hebben ondertussen nog steeds niks gehoord en mijn vriend en ik voelen ons alle twee kut hierom, maar we hebben echt zin om naar die vrienden te gaan. En ik zeg ook tegen hem, 3 weken van te voren en 1 dag als optie geven kan gewoon niet. Gewoon 0 alternatieven geven. We houden al 15 jaar rekening met iedereen z’n diensten (vroeger ook die van haar, ze zit nu ziek thuis) en we hebben gewoon mazzel gehad dat het altijd paste. Maar hij is nu in staat om onze vrienden weer af te zeggen
 Ik ben het er niet mee eens. AITA?

Edit: Sorry lang verhaal :sweat_smile:

Huh maar hoezo voel je je kut? Als hij maar met 1 dag komt en jullie hebben dan al wat afgesproken is dat toch niet jullie probleem? Ik zou jullie afspraak met vrienden sowieso niet afzeggen en even afwachten of je schoonzusje nog met een alternatieve datum komt en anders gewoon 1e kerstdag aanhouden

40 likes

Bel je schoonzusje even en vraag wat haar nu dwars zit. En wat zit jou nu eigenlijk dwars?

Ik kan mij wel voorstellen dat het kut voelt als zij hem voor het eerst ging meenemen en er nu “geen rekening met hem wordt gehouden”/het “blijkbaar” niet zo belangrijk vinden dat hij er bij is. En klinkt ook alsof hij er inderdaad niet zo veel aan kan doen dat hij alleen die dag kan en het nu pas hoort? Wil niet zeggen dat je dus je vrienden moet afzeggen, kan ook dat jullie het tweede kerstdag vieren en jij en je vriend er dan niet bij zijn :woman_shrugging:
Edit: sorry jullie kennen hem misschien wel al maar klinkt als jullie eerste kerst samen

Not the asshole.

Ik vind dat je schoonzusje ook wel iets meer moeite mag doen om haar vriend te spreken te krijgen hierover als iedereen op hem zit te wachten om kerst te kunnen plannen

5 likes

Zij zat er toch bij in de auto toen gezegd is plan maar die dag met vrienden? Dus ze wist het al

1 like

Mijn schoonzusje zat erbij bij dat gesprek met mijn schoonmoeder en zei er verder niks over. Dus ze was er sowieso in meegenomen. Wat mij dwars zit is dat ze mijn vriend nu een schuldgevoel aan zit te praten en er geen alternatieven komen waar we allemaal voor open staan. En dat terwijl we elk jaar vooral met haar altijd rekening houden.

Maar goed, we wachten het af tot ze hem ‘live’ gesproken heeft

1 like

Ooooh nvm ! Niet goed genoeg gelezen

2 likes

Not the asshole. Als je schoonzusje er een mening over heeft had ze in de auto al kunnen zeggen dat dit niet overeen komt met wat er afgesproken is.

Lekker naar je vrienden gaan tweede kerstdag.

1 like

Ja of ze vond het toen al kut?

Maar goed ik zou in deze kwestie niet kijken naar wie “gelijk” heeft maar hoe je het kunt bespreken dat niemand zich er kut over voelt

1 like

Als je vrienden niet gelijk had gesproken, was je dan alsnog naar de pubquiz gegaan? Het voelt wel alsof je daar sowieso naartoe wilde gaan en dat is helemaal okĂ©, maar snap dan niet zo goed dat je die dag steeds nog “openhield”

4 likes

Geen idee. Ze heeft er toen niks over gezegd.

Inderdaad, daarom hoop ik dat er andere opties qua data komen en opperde ik het ontbijt.

1 like

Dit zijn voor mij echt van die jammer dat jij het jammer vindt momenten. Er is een prima alternatief voor zusje en vriend, namelijk elke andere dag tot eind januari. Ga gewoon lekker je ding doen.

35 likes

Ehh nee. Je schoonzusje kan ook aan hem vragen welke dagEN hij kan. No way dat hij tussen 20 dec en 3 januari maar 1 vrije dag heeft. Lekker makkelijk van haar om te zeggen “hij kan de 24e, de rest weet ik niet” en nu met vingers te wijzen dat anderen het probleem zijn.

5 likes

voelt ook heel omslachtig zo, jij communiceert met haar moeder over jullie 2e kerstdag met vrienden, je schoonzusje spreekt voor haar vriend maar zij belt hem blijkbaar ook niet even om even alternatieven voor 2e kerstdag te bespreken maar is wel semi-namens haar vriend jouw broer en familie een schuldgevoel aan het aanpraten.
dus zou me er niks van aantrekken tot ze het gewoon heeft besproken. misschien boeit haar vriend het niet eens, vieren ze lekker kerst samen en dan op een andere dag in of na januari met jullie.

edit: kan me nog wel voorstellen dat je schoonzusje zich gepasseerd voelde dat er af wordt gesproken op iemands rooster te wachten en dan zonder overleg wordt besloten van niet. misschien ligt daar de pijn en voelt ze zich daar vervelend over en gaat het niet eens zo over de alternatieve dagen per se. als de spanning/irritatie blijft vanuit haar zou jij of je vriend eventueel kunnen overwegen in die richting te vragen om het ‘uit te praten’. maar dat is ook wel weer haar eigen verantwoordelijkheid om normaal te communiceren en ook iets dat meer binnen hun familie ligt en jij als schoonzus niet veel mee te maken hebt.

4 likes

They are the assholes.
Lekker makkelijk om in een ander huis dat gore stinkvreten te doen. Bemoei je met je eigen huis.

24 likes

Nee inderdaad, we wachten het maar allemaal weer even af. Mijn vriend ziet haar morgen, dus hopelijk kunnen ze dan het een uitspreken samen. Ik word altijd overal in betrokken omdat mijn vriend dingen vergeet te vertellen/vragen :rofl:

hahah perfecte ingrediënten voor miscommunicatie en frustratie :joy:

2 likes

ja is toch ook realistisch met zoveel ingewikkelde schema’s naast elkaar proberen te krijgen dat dat niet altijd zal lukken. Zou idd ook gewoon mijn eigen plan gaan trekken en niet mijn kerst aanpassen op de vriend van mn schoonzus (die dus ook nog zijn eigen agenda heeft). Waarom zou zijn agenda leidend moeten zijn en niet die van jezelf

13 likes

Klinkt alsof hij best andere dagen kan maar dan al dingen gepland heeft die hij niet wil afzeggen of schuiven. Zelf weten dan toch?

1 like

Misschien een domme vraag, maar ik ben dus echt niet van het gourmetten, maar is het dan heel anders dan het koken in een open keuken? Heel veel woningen hebben tegenwoordig toch een keuken aan de woonkamer vast zegmaar. Dan zou je toch ook de geur in je woonkamer hebben?

1 like