Oke, mijn partner en ik hebben regular kantoorbanen en vrije dagen. Mijn moeder en schoonzusje werken diensten in de zorg, mijn schoonzusje van partners kant heeft een vriend die ook diensten werkt. Wij hebben zodra mijn moeders en schoonzusjes roosters bekend waren geregeld dat we kerst vieren op de zaterdag erna. Op tweede kerstdag doen goede vrienden van ons altijd een pubquiz voor een groep vrienden en daar willen we graag bij zijn. Mijn zwager zou pas 5 weken van te voren te horen krijgen wat zijn rooster is. Dus we hadden onze vrienden nog even laten wachten met ons antwoord of we erbij zijn.
5 weken voor kerst hebben wij nogmaals aan mijn schoonzusje gevraagd of hij zijn rooster al heeft (ze zijn nog niet zo heel lang bij elkaar, dus we spreken hem nog niet direct). Had hij nog niet, want er waren problemen mee.
Afgelopen vrijdag zat ik met mijn schoonmoeder en schoonzusje in de auto en toen hadden we het erover en toen zei mijn schoonmoeder van zeg gewoon tegen jullie vrienden dat jullie erbij zijn, desnoods vieren we kerst in januari, wat maakt ons dat uit. Nou top. Ik kom in de middag die vriendin tegen en zeg dat we erbij zijn, iedereen helemaal blij.
De dag erna worden we gebeld door mijn schoonzusje dat haar vriend eerste kerstdag moet werken tot 18:00 uur en dat zijn eigen familie dan ook kerst viert. Hij is tweede kerstdag vrij. Dus ik zeg ah shit, we hebben net afgesproken dat we erbij zijn bij die vrienden, is hij niet nog een andere dag vrij. de 24e, of een andere dag die week of tussen kerst en oud en nieuw? Toen zei ze dat weet ik niet. Ik zei nog van je moeder zei nog in de auto van desnoods vieren we het een andere keer, spreek maar gewoon af. Toen zei ze ja hij kan er ook niks aan doen dat hij alleen 2e kerstdag kan en het nu pas hoort. Nou goed, ze heeft teleurgesteld opgehangen en een uur later krijgen we in de groepsapp: âWe vieren het gewoon eerste kerstdag, dan is hij er maar niet bij, volgend jaar beter.
â
Dus mijn vriend vraagt nog, kan hij dan alleen die dag? En ik vroeg nog, hoe laat moet hij beginnen, misschien is het een idee om eerst met zân allen een ontbijtje te doen en alvast wat (zijn) cadeaus te geven? Haar reactie was, 'zal het van de weken even vragen is nu lastig om dit allemaal via de app te bespreken nu met hem vind ik, bespreek dit liever met hem live.
We hebben ondertussen nog steeds niks gehoord en mijn vriend en ik voelen ons alle twee kut hierom, maar we hebben echt zin om naar die vrienden te gaan. En ik zeg ook tegen hem, 3 weken van te voren en 1 dag als optie geven kan gewoon niet. Gewoon 0 alternatieven geven. We houden al 15 jaar rekening met iedereen zân diensten (vroeger ook die van haar, ze zit nu ziek thuis) en we hebben gewoon mazzel gehad dat het altijd paste. Maar hij is nu in staat om onze vrienden weer af te zeggen⊠Ik ben het er niet mee eens. AITA?
Edit: Sorry lang verhaal ![]()