Dan heb je meestal wel een afzuigkap en sta je niet 2 uur achter elkaar speklapjes op een hoge temperatuur aan te bakken met te veel olie en boter
Is geen domme vraag. Nee is niet hetzelfde, gourmetten is echt wel intensiever. Geen wonder dat er zoveel over te zeggen en vinden is hahahah
Maar afzuiging waarheen? Heb je dan net als bij een airco zo’n slang uit het raam hangen?
Ik denk dat er (net als bij bijv een recirculatie afzuiger) een geurfilter in zit waar dan weer ‘schone’ lucht uitgeblazen wordt
Impopulaire mening denk ik: ik ga dit jaar 2 dagen achter elkaar gourmetten
De 1e Kerstdag met (schoon)ouders en de 2e Kerstdag komen er vrienden. Ik hou er ook niet van maar dacht: die ene vette dag kan er dan ook nog wel bij. En de volgende dag alles heel goed poetsen en luchten. Wel kut maar wel weer 2 gezellige en leuke avonden
Dan is de plezier-stank-ratio wel beter!
hahah dit is toch geen mening
Wij hebben recent een airco laten plaatsen. Dat hebben we niet vooraf met de buren besproken - achteraf gezien had dat netter geweest, dat erkennen we ook. De airco is bedoeld om te verwarmen in de kamer van ons kind, een kleine, onhandige ruimte waar geen traditionele verwarming mogelijk is.
Nog voordat de airco aan is geweest, stond de buurvrouw overstuur aan de deur. Ze noemde ons asociaal, zei dat ze last had van de airco (die dus nog niet had aangestaan), en begon over andere dingen zoals het gesnurk van mijn partner. Ze wilde dat we bij haar kwamen luisteren hoe de airco klinkt, terwijl dat op dat moment onmogelijk was.
Daarna ontvingen we een lange brief waarin ze vooral vertelde over eerdere burenruzies, haar HSP, en allerlei irritaties die ze in eerdere woonsituaties heeft gehad. Bijv. blowende buren aan de andere kant. Ze voelt zich persoonlijk aangevallen omdat wij de airco zonder overleg hebben geplaatst. Daarnaast geeft ze aan last te hebben van:
- onze geur (parfum – bijzonder want ik ben hier allergisch voor)
- ons huilende kind
- en in het algemeen “prikkels” van ons huishouden, zoals dus mijn vriend die snurkt.
Kort gezegd: ze heeft last van het feit dat we leven.
Dit is overigens allemaal nieuws voor ons en normaal in een rijtjeshuis lijkt me. Wij horen hun ook.
Ondanks dit alles hebben wij netjes en vriendelijk gereageerd. We hebben uitgelegd waarom de airco er is, toegegeven dat overleg beter was geweest, en voorgesteld om afspraken te maken en in gesprek te gaan. We zijn niet ingegaan op de persoonlijke verwijten.
De airco is inmiddels vijf minuten aangeweest, op stille stand en binnen de geluidsnormen. Direct daarna kregen we een boos appje of hij uit kon. Dat geeft mij het idee dat ze haar comfort belangrijker vindt dan dat mn kind in een normale temperatuur slaapt, en dat vind ik enorm egocentrisch.
Ik sta volledig open voor redelijke afspraken, maar het voelt alsof er geen ruimte is voor een normaal gesprek. De klachten lijken los te staan van de airco zelf en meer te maken te hebben met opgebouwde frustraties richting eerdere buren. Inmiddels durf ik de airco nauwelijks te gebruiken vanwege de stress die het veroorzaakt.
Extra detail: buitenunit zit onder ons slaapkamer raam, daarnaast is hun slaapkamer raam. Bij mn dochter plaatsen was niet mogelijk. Wij hebben geen binnenunit in onze slaapkamer. Het is puur voor onze dochter. In haar brief zegt ze als jullie lekker koud liggen te slapen… allemaal aannames
Mijn vraag:
AITA omdat ik niet vooraf heb overlegd en vanwege de plaatsing of is deze reactie van de buurvrouw buitenproportioneel?
Die buurvrouw is knettergek
Nou het staat vrij om een airco te plaatsen. Dat hoef je niet te overleggen. Het was wel netjes geweest om het te melden. Dat erken je ook. Lesson learned. Er worden vooraf testen gedaan of het binnen de geluidsnormen valt.
Als er iemand aan het klussen is, staat ze dan ook op de stoep? Ik heb geen idee hoe lang de airco aan moet staan/staat maar je zou eventueel daar wat rekening mee kunnen houden. Het lijkt wel alsof zij nu op elke slak zout legt en bijzonder ook dat ze ineens met van alles komt. Was jullie band hiervoor goed?
Dit is een gevalletje ga lekker in een hutje op de hei wonen
De band hiervoor was goed, daarom waren we ook in shock over alle lasten die we veroorzaken.
We lopen niet bij elkaar over de vloer, maar vriendelijke, kleine praatjes. Ze had ons zelf een zelfgemaakt cadeautje gegeven met de kerst.
Los van het feit dat die airco gewoon geplaatst mag worden, ja overleg was netjes geweest maar dat geef je zelf al aan:
Die vrouw is knetterlijp dat ze een brief vol verwijten over andere zaken naar jullie stuurt. Ik denk dat je achteraf blij moet zijn dat het niet is overlegd, klinkt niet als een heel benaderbaar persoon waarmee valt te overleggen. Eerder als een persoon die denkt dat de hele wereld tegen haar is.
Nee, jullie buurvrouw is delulu.
Één advies, kap het geklaag gelijk af. Als je dit soort types 1 vinger geeft wordt het zo’n glijdende schaal en mag je straks alleen nog maar binnen kantooruren naar het toilet oid😅
Ik spreek helaas uit ervaring, waar mijn rijtjeshuis-buurvrouw graag even veel (weinig?) geluid wil ervaren als bij een afgelegen stilte retraite.
Wat een vervelende situatie, zeker als jullie band hiervoor goed was. Ik vind haar reactie ook wel buitenproportioneel, vooral omdat ze er allerlei dingen bijhaalt die er niets mee te maken hebben en die ook buiten jullie invloedsfeer liggen. Ik vraag me als ik die reactie zo lees ook wel af of overleg hier zinvol was geweest. En jullie hebben dat achteraf alsnog gedaan en geprobeerd tijden af te spreken etc. Jammer dat ze daar niet voor open staat, je kunt de tijd nu eenmaal niet terugdraaien. Misschien met het oog op de goede burenrelatie binnenkort langs met een bloemetje, nogmaals excuses en dan een voorstel doen voor afspraken over de tijden? Wie weet hoe de reactie is als het een beetje gezakt is.
Wel vraag ik me af of je ook onderzocht hebt of die airco vergunningsplichtig was? Dat is in veel gevallen namelijk wel zo. Als je dat nog niet gedaan hebt, zou ik dat nog wel nagaan voordat je opnieuw met haar over die airco in gesprek gaat.
Ze is knetter, dus ik zou haar lekker later gaarkoken, maar snap wel dat ze over de piss gaat van een buitenunit direct naast dr slaapkamerraam. Dat jouw kind het anders koud heeft is verder irrelevant.
Haha waarom plaats je dit in dit topic en niet gewoon in burenergernissen? Het is toch wel duidelijk dat je buurvrouw totaal overtrokken reageert, kun je dat echt niet zelf inschatten?
Buurvrouw is gek, niet in mee laten slepen. Ik zou alleen op feitelijke dingen reageren, maar als dat niet lukt zonder de emoties hoog op te laten komen dan zou ik het negeren.
Wel een ding, je zegt:
Valt dit binnen wat wettelijk is toegestaan? Want zo niet, dan kan die vrouw nóg zo vervelend zijn, als je in een rijdende rechter-achtige situatie komt is het natuurlijk jammer als ze hierop “wint”.
Veel gemeentes hebben daar idd regels voor, wat de minimale afstand is tot de erfgrens.