Am I the asshole

Had ook gekund haha. Ik was hier eerst volledig van overtuigd, maar in mijn onderzoek naar airco buren relaties is bijna iedereen het altijd eens met de klager.

De airco is vergunningsvrij en locatie mag, al is het idd niet heel sociaal.

2 likes

She’s the asshole

16 likes

Ik zou haar adviseren om Funda in de gaten te houden voor hutjes op de hei of bunkers en erbij melden dat ze jou lekker met rust moet laten, wat een gek.

7 likes

Alleen dit stukje vind ik een beetje krom. Het is toch net zo ‘enorm egocentrisch’ om dat jouw kind in een normale temperatuur slaapt belangrijker te vinden dan dat zij geen geluidsoverlast ervaart?

Verder zou ik gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je een goede burenrelatie belangrijk vindt dus dat je benieuwd bent wat zij concreet van jullie zou willen en dat jij dan kan kijken of dat voor jullie ook realistisch en werkbaar is. Ik bedoel wat verwacht ze nou dat je doet aan een snurkende partner of huilend kind en jullie geur? Qua historie zou ik dat er inderdaad er lekker buiten laten en als ze erop terugkomt hooguit aangeven dat je dat erg vervelend voor haar vindt maar dat dat niet iets is waar jullie wat mee kunnen.

Over de airco zou ik op een moment dat het uitkomt een keer bij haar gaan luisteren, dan voelt zij zich gehoord en kan je misschien ook een realistisch beeld krijgen of het echt storend is. Verder zou ik kijken of je bijv. in de avond een uurtje kan verwarmen en hem daarna uit kan zetten. Als het binnen de geluidsnormen is dan sta je eigenlijk sowieso in je recht natuurlijk, maar het kan voor de burenrelatie wel prettig zijn om iemand hierin tegemoet te komen mits dat voor jullie ook haalbaar is. Sowieso wel een vervelende situatie want zoiets kan (ook als je volledig in je recht staat) wel echt stress opleveren. Ik zou ook aangeven dat als je afspraken maakt en je houdt je aan de afspraken dat je er niet op zit te wachten om elke keer boze appjes te ontvangen.

24 likes

ja ik dacht hetzelfde. en er zijn daarnaast ook andere manieren om te zorgen dat je kind warm slaapt in een kamer zonder cv dan een milieuvervuilende (en buiten geluidgevende) airco.

45 likes

Maar een airco is ook pokkegeluid ook binnen de geluidsnorm (want die is best hoog en daarbij voldoen niet alle airco’s aan die norm want word te weinig getest etc) Dat is gewoon overlast en irritant. Dat geluid blijft maar doorgaan als het aanstaat.
Zeker omdat mensen laks zijn in onderhoud van die dingen (is bij een nieuw geplaatste niet direct aan de orde) want hoe langer zonder onderhoud hoe meer decibel.

En blijft altijd apart dat comfort van een kind belangrijker (want het is een kind bladiebla) is dan voortdurend geluidsoverlast veroorzaken terwijl er andere oplossingen ook vaak zijn zoals Issa zegt.

20 likes

Ik zou een airco zo goed als onder mijn slaapkamerraam ook mega irritant vinden. De erfgrensafstand is meestal 2 meter, dus dan staat ze gewoon in haar recht. Hoe overtrokken en bizar haar reactie ook is, want dat is het gewoon natuurlijk. Also, het is januari, heb je nu een airco nodig? Of woon je in Australië?

9 likes

Verwarmen met airco vermoed ik, wat trouwens nog irritantere herrie geeft dan koelen met airco.
Ook goed voor het milieu maar gelukkig voor je kind, o wacht dat is de generatie die je achterlaat in de klimaatproblemen die je zelf veroorzaakt.

14 likes

Ohja dat kan ook nog. Goed, het blijft een luxeproduct.

ja ik snap het geluidsding ook. omgevingsgeluid van mensen enzo of muziek af en toe vind ik zelf niet erg, op een goede dag is het hier zelfs een kakafonie aan toeterende auto’s voor turkse bruiloften, schreeuwende mensen, dikke autobassen met hardcore op volume 100, huilende kinderen, maar apparaatgeluiden die zoemen zijn onnatuurlijk en ‘unsettling’ vind ik en houden ook niet op. echt zo anders dan een spelend kind buiten of een tv. in mijn slaapkamer zoemt en vibreert het als mijn buurman de afzuiging in zijn badkamer aan heeft en op mijn balkon hoor je ‘s zomers en ‘s winters een zoemende piep door een aircosysteem waardoor ik eigenlijk gewoon geen gebruik maak van mijn buitenruimte want het is zooo’n naar geluid. ik hoor ook de tram en auto’s en muziek van buren maar dat is echt zo anders dan zo’n machinegeluid.

even los van het feit dat buurvrouw duidelijk opgebouwde en ingebeelde issues heeft en er slecht/niet mee te communiceren valt, wat betreft de airco ben ik team niemand overhellend naar buurvrouw eigenlijk.

15 likes

We houden ons aan de erfgrensafstand van de gemeente. We gebruiken het voor verwarming nu - alleen even voor het slapen - mensen doen alsof dat ding continue staat te loeien. Een kinderbedtijd dus niet snachts.

5 likes

Als je langdurige aan dat soort geluiden word blootgesteld is het gewoon stressvol, hele tijd naast een draaiende airco-unit moeten slapen ga je echt wel merken uiteindelijk. Er zijn niet voor niks regels voor opgesteld met erfgrenzen etc

4 likes

Oke maar dan (met de erfgrens) snap ik niet waarom je twijfelt of jij de asshole bent. Door de intensiteit van haar reactie?

1 like

Je kan op zich alsnog een asshole zijn ook als je wettelijk in je recht staat toch :woman_shrugging: (even los van deze kwestie)

23 likes

De intensiteit en emotie is heel heftig. In mijn reactie ben ik onderzoek gaan doen en lees veel van mensen die er helemaal aan ondergaan. Ik was hier totaal niet van op de hoogte dat het zoveel met mensen kon doen en heb ook wel spijt dat we niet hebben overlegd (ondanks dat ze knettergek is volgens de meeste). Dan had ik een andere keuze gemaakt. Nu puur egoïstisch nagedacht met oog op verwarming met de luxe van verkoeling voor de kleine.

3 likes

haha ja natuurlijk

1 like

omdat je zei voor ‘s nachts slapen leek het inderdaad alsof hij de volledige tijd dat je kind sliep aan zou staan, maar verder kan je het lezen als gewoon gewoon algemeen over aircogeluid en milieuimpact.
en als je het ook voor verkoeling gaat gebruiken lijkt het me ook niet onwaarschijnlijk dat je hem in de zomer toch wel een paar uur aan gaat zetten.

3 likes

Ja en dat kan gebeuren, maar dan ben je denk ik wel echt beiden assholes. Er zijn echt veel meer - minder luxe - verwarmingsoplossingen zeker als het vooral om de boel even op temperatuur krijgen gaat. Zou haar woede gewoon even uitzitten en kijken of je over een tijdje wat rustiger met elkaar in gesprek kan.

13 likes

Die airco was vast een grote investering maar is een indoor kacheltje niet een betere oplossing dan om de kamer te verwarmen?

Mijn eerste reactie door hoe je buurvrouw reageerde was dat ze niet goed is en dat vind ik nog steeds wel, maar, zo’n loeiende airco naaar je slaapkamerraam notabene daar zou ik ook van balen.

6 likes

Er is heel weinig mogelijk omdat het een gekke kleine kamer is kunnen alleen units hoog hangen. Ik kwam daarom uit op airco of plafond infraroodpaneel. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

3 likes