Am I the asshole

ah zo ja ik snap wat je bedoeld. maar dat is nu eenmaal wat er gebeurd als je het online hebt over 1 specifiek onderwerp met allemaal anonieme personen zonder verdere context. zijn vooral ongefilterde meningen en mensen die van random onderwerpen hun heuvel hebben gemaakt en soms te veel tijd zoals ik vandaag!! maar dit is ook mijn laatste post ik vermoei mezelf nu ook :joy:

3 likes

Ik vind deze discussie juist een goed voorbeeld van veel nuances, een paar ongezouten meningen en verschillende standpunten die dan ook wel weer samenkomen. Volgens mij is de consensus: de buurvrouw is niet helemaal goed wijs met zo’n reactie maar die airco zomaar plaatsen was nou ook weer niet zo handig.

18 likes

Ik gebruik dit al heel m’n leven in de winter in de badkamer, in minder dan 5 minuutjes is heel je badkamer lekker warm.

1 like

Ik kan me nog wel iets recents voorhalen over een miljonair en een grachtenpand en een boetebedrag idd

3 likes

Ik had allemaal leuke en spannende verhalen verwacht maar eigenlijk zijn het 60 posts waarin iedereen heel veel woorden nodig heeft om ESH te zeggen.

4 likes

Maar het hele ding is toch dat dat ding in de beschreven situatie alleen even aanstaat voor dat de baby gaat slapen? Er wordt maar eindeloos doorgegaan hier over dat hij naast de slaapkamer hangt en men dan niet kan slapen, maar ervanuitgaande dat deze mensen niet voor 20 u naar bed gaan is er toch niet echt een probleem?

En dan nog kan dat de buren nog niet duidelijk zijn, maar alle meelezers hier toch inmiddels wel?

Edit: en ja airco is slecht en bij ons staat de verwarming ook nooit aan op de kinderkamers bladiebla, maar daar gaat deze discussie irl tot de buurvrouw niet over en die argumenten hebben nu toch geen zin meer want dat ding is er al

5 likes

Jij reageert nu weer op mijn post van drie uur geleden. Je kunt moeilijk beginnen over dat het inmiddels voor iedereen duidelijk is als je er zelf nog even je plasje overheen komt doen.

Het is in mijn ogen heel simpel: jij bepaalt niet voor een ander wanneer die ander in het eigen huis overlast mag ervaren als je net zelf zonder overleg een overlastgevend iets opgehangen hebt. Misschien vind jij een airco die elke avond even aanstaat niet hinderlijk en vind die ander dat wel? Wie weet ligt zij wel graag om 20u in bed te chillen? Zelfde als dat zij vervolgens niet met een jarenlange lijst aan boosheid voor je deur hoort te staan. Vind dat echt niet anders dan een briefje bij je buren in de bus bij een feestje of een ingrijpende verbouwing aankondigen.

Hé, ik zeg niet dat zij er geen overlast van mag ervaren, maar het niet kunnen slapen ervan leek mij in beschreven situatie niet waarschijnlijk. En daar ging het maar steeds over. That’s it.

Overigens vind ik dat stukje rondom overleggen wel boeiend, want stel dat je bedacht heb dat je iets graag wil / dat dat voor jouw situatie de beste optie is - en het mag ook wettelijk - dan is het toch eigenlijk meer een mededeling dan overleg? Helpt het dan nog om dat vooraf te doen? En wat doe je dan als de buurvrouw zegt dat ze dat absoluut niet wil? Ik zou me zelf dit voorbeeld niet zo snel voor kunnen stellen, maar in algemene zin is het best een interessant vraagstuk; hoe bereid ben je mee te bewegen met wensen van buren die ingaan tegen je eigen belang en waar je verder eigenlijk weinig mee van doen hebt? Ik kan me voorstellen dat dit ook op kan gaan voor bv de aanschaf van een ring deurbel ofzo? Of ander voorbeeld; wij willen zelf binnenkort mogelijk een stukje uitbouwen, dan licht je de buren natuurlijk van tevoren wel in en kijk je wat er qua erfgrens etc mag, maar ik ga er dan verder wel vanuit dat dat onze eigen keuze en ons recht is, ook als de buren er anders over denken

3 likes

Met een uitbouw kan ik me voorstellen dat ze het er niet mee eens zouden zijn als het bijv veel lichtinval wegneemt ofzo, maar geen idee of je daar dan tegen in bezwaar kunt gaan? Een stukje uitbouwen mag zonder vergunning volgens mij dus bij wie kunnen ze dan aankloppen?

1 like

Voor een uitbouw moet je toch een vergunning aanvragen? Dus dan mag de hele straat bezwaar maken, ipv alleen je buren.
Oh wacht ik zie nu dat dat niet hoeft.
Ik ben wel voorstander van overleg met je buren, vooral als je anders die airco niet eens aan durft te zetten omdat je bang bent voor de reactie van je buur. Had best wat stress voor beide partijen gescheeld als dit vooraf besproken was.
Mijn dochter slaapt trouwens helemaal niet goed in de kou. Tis daar 13 graden als ik overdag niet in dr kamer stook, en 15 als ik dat wel doe en ze wordt snachts gewoon wakker omdat ze het koud heeft. Vet vervelend want dan wil ze bij mij liggen en kan ik ook niet meer met m’n raam open slapen and i love slapen in de kou.

3 likes

Aha dan begreep ik je verkeerd. En tuurlijk is het soms je recht, maar je kunt dan nog steeds overleggen en als mogelijk rekening houden met elkaars wensen. Met als voordeel dat je als je buurvrouw het echt niet wilt hebben weet wat je te wachten staat. Nu zit ze achteraf met een airco die ze niet aan durft te doen. Misschien was het in beide scenario’s kut gelopen, maar ik denk dat heel veel conflicten als je dicht op elkaar woont ontstaan omdat mensen zich totaal overvallen voelen. Overleggen is ook niet hetzelfde als toestemming vragen.

3 likes

Off topic

Samenvatting

Hoe was het energie gebruik? Neemt het heel veel energie? Ik zoek zo’n kachel maar heb er hele slechte ervaringen mee, als in: torenhoge energierekening als ik hem een uurtje aanhad.

3 likes

Ik snap je reactie niet, vroeger was het sterftecijfer onder baby’s juist veel hoger

Ik ben overigens wel benieuwd wat een koude kamer is zonder verwarming
Kinderen zijn veel oncomfortabeler wanneer ze het koud hebben en lichaam moet meer energie verbruiken om het warm te houden. Maar zoals vele andere al zeiden kan je op kleden. Ik zelf heb nooit boven een verwarming aan

4 likes

Maar hier heeft een koude temperatuur niet zoveel mee te maken.

3 likes

Vroeger was het sterftecijfer hoger door infecties en slechte zorg maar hypothermie was wel een risico. Als kou geen risico was zouden ze ook geen richtlijnen hebben om een babykamer 16-18 graden te houden ivm onderkoeling/oververhitting

Maar goed ik ga er niet vanuit dat de kamer van betreffend kind een iglo hut is zonder airco.

2 likes

Ventilatorkacheltjes zijn over het algemeen heel goedkoop in aanschaf maar hebben meestal gewoon een energieverbruik die neer komt op 1 kwh stroom erin is 1 kwh stroom aan warmte. Volgens mij hebben de meeste ventilatorkacheltjes een vermogen tussen de 1000-2000 wat, dus aantal uur wat je hem aan hebt op dat vermogen geeft een bepaald energieverbruik. Afhankelijk de warmtevraag van je huis (en hoe goed je huis warmte vast houdt) zal hij vaak gewoon de volle 2000 watt per uur verbruiken en dus zorgen voor een torenhoge rekening. Zo een kacheltje is prima om een kleine ruimte snel een boost te geven, maar geen duurzame oplossing voor een grote warmtevraag (zelfde verhaal geldt ook voor convectorkachels, hebben een vergelijkbare SCOP en een hoog energievebruik bij een grote warmtevraag). Bij een korte/kleine warmtevraag prima keuze, bij een langdurige warmtevraag zou ik kijken naar de SCOP en zo bepalen wat je de investering waard vindt.

7 likes

Ja dit, hij is zo een 2000 watt op maximaal vermogen (die ze nooit hebben gebruikt overigens). Maar als ik zie wat hij in een grote kamer doet denk ik dat zoiets in een kleine kamer en dan de deuren/ kieren goed dichthouden niet continu aan hoeft.

3 likes

Precies, vooral als je het even voor het slapengaan aan wilt doen om de kamer te verwarmen lijkt me prima. Wil je de badkamer even verwarmen voor je gaat douchen prima. Wil je elke dag je woonkamer/thuiskantoor verwarmen voor meerdere uren: dan zou ik een andere oplossing kiezen.

3 likes

@the.rebel.club vanwaar jouw duim?

O foutje moest lachen

2 likes