Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Ik heb al allerlei conspiracy theorieën gevonden. Het komt neer op dat de Democraten zagen dat Trump ging winnen en daarom vertragen ze

3 likes

Met het oog op fraudebeschuldigingen kun je inderdaad maar beter er voor zorgen dat de stemmen er zo snel mogelijk doorheen zijn. Ik vind het ook vreemd.

Omdat ze nog poststemmen moeten ontvangen denk ik.

Het is ook niet zozeer dat ze stoppen met tellen. Ze hebben gewoon geen nieuws tot morgen.

1 like

Of dat je niet stemt omdat je je niet herkent in de beide partijen. Veel keus is er niet. Als je het gevoel hebt dat wat jij belangrijk vind niet vertegenwoordigd word is stemmen ook minder aantrekkelijk.

Ik lees net dat de nog ontbrekende stemmen in Michigan poststemmen zijn en uit de grote steden, dus dat is hoopvol voor Biden.

3 likes

Ja Michigan gaat GOEEEEDDDD
the people of Michigan never disappoint, do they​:joy::stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Maar dat is in Nederland toch ook zo, al dan niet in minder extreme mate? Als je ervoor kiest om niet te stemmen, bv. omdat het je niet interesseert of omdat niks volledig bij je aansluit, dan doe je dat toch ook uit een privilege dat het op jouw leven niet genoeg uitmaakt?

3 likes

Zullen ook genoeg mensen zijn waarvoor het wel degelijk een verschil zou kunnen maken, maar als zij zich er niet in interesseren is het niet meteen privilege toch?

Oef dan eis ik ook een verplichte cursus politiek voor iedere burger

2 likes

Waarom denk je dat Biden een zionist is?

Wel 2016, maar hier lees je dat juist blanke hoger opgeleide Amerikanen stemmen en minderheden veel minder.

Ik kijk sinds vanochtend 05:45 en heb wel wat wissels gezien. Deze mensen staan dus gelukkig niet al sinds gisteravond te presenteren! (al zullen ze vast ook niet geslapen hebben).

2 likes

Ik denk dat je onderschat hoeveel mensen in Nederland niet stemt vanwege desinteresse of met het excuus 'ja ik weet niet waarop ik moet stemmen, dus stem ik maar niet. Zelfs excuusjes als ‘had geen zin na werk’ oid. Het is wel een privilege om je er niet in te hoeven verdiepen omdat het niet zoveel effect heeft op jou leven. Tenminste ik zie dit heel erg bij vrienden, collega’s, medestudenten en ik zit toch wel in een bubbel waar stemmen als belangrijk wordt gezien.

Als je daarnaast dan bedenkt dat je in Amerika geen ideale kandidaat hebt en misschien 8 uur moet wachten voor je kan stemmen kan ik me heel goed voorstellen dat mensen denken, laat maar, voor mij maakt het toch niet ZOVEEL verschil.

5 likes

Ja, dit kan ik ook heel goed begrijpen. Disenfranchisement enzo. In een gezond electoraal systeem doe je niet alleen een beroep op mensen om te gaan stemmen maar zorg je er vooral voor dat ze daarbij geen drempel ondervinden.

1 like

Hmmm ja misschien heb je wel gelijk als het gaat om het niet inzien dat jou stem het verschil kan maken. Ik had het wel vooral over hoogopgeleide mensen en mensen van studie (rechten, dus dan zou je juist denken dat ze inzien hoe belangrijk het is), maar het excuus ‘die ene stem maakt geen verschil’ is ook wel vaak gehoord. Denk dat zeggen dat dit voor deze groep niet uit een privilege komt iets te kort door de bocht is though.

Het zal een combinatie van beide zijn, denk dat we allang blij kunnen zijn met onze vrij hoge opkomst als je het vergelijkt met de VS.

2 likes

Ja inderdaad! Ik zit alles (voor zover mogelijk want onder werktijd) heel gespannen te volgen en ik word er knap zenuwachtig van, maar het doet me tenminste wel even alle andere ellende vergeten, best prettig eigenlijk

4 likes

Ja he, die focus op iets anders is echt wel even fijn! Ik was net even een uurtje weg van het nieuws en heb zo goed als niets gemist maar keer toch graag terug naar mijn verkiezingsbubbel nu.

2 likes

Hier kan eindelijk ook de tv aan en ik heb net zitten bijlezen :raised_hands:t5: Zo spannend dit!

Ben nu wel zenuwachtig aan het worden. Als Biden Nevada, Arizona en Wisconsin houdt waar hij nu leidt en Michigan weet te flippen (ziet er vooralsnog hoopvol uit) heeft hij 270.

21 likes