Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Oke ik voel me een beetje dom, maar ik weet dus niet zo goed hoe de amerikaanse verkiezingen werken maar vind het eigenlijk wel belangrijk. Heeft iemand misschien een fool proof mini samenvatting voor mij? :flushed:
Als ik ga googlen dan raakt ik zo in de war dat ik het juist nog minder begrijp

Nee, zo zit het niet.

Dit kan iemand anders vast beter uitleggen dan ik, maar Hillary had de meerderheid van de totale stemmen. Echter, door het systeem met kiesmannen kan het zo zijn dat iemand met in totaal minder stemmen wel meer kiesmannen heeft en daardoor wint.

Als voorbeeld: Florida en New York hebben allebei 29 kiesmannen. Stel, je wint met 51% van de stemmen Florida en je tegenstander wint met 90% New York, dan telt het dus even zwaar mee, want je wint allebei 29 kiesmannen. Terwijl je in het ene geval iemand hebt met nauwelijks de helft van de stemmen en in het andere geval iemand met ruim de meerderheid.

Doe dit in een aantal staten met een nipte overwinning en je wint alsnog, terwijl je wel in totaal minder stemmen kunt hebben. Die ander kan dan wel de meerderheid van de stemmen hebben, maar als dat allemaal opeengehoopt is, dan helpt het je uiteindelijk niet genoeg.

Ik hoop heel erg dat ik het zo goed heb uitgelegd, haha.

4 likes

Funfact: Trump kan de eerste incumbent president zijn die een verkiezing verliest in 28 jaar tijd.

25 likes

En dat is nog wel het minste dat die klootzak verdient.

2 likes

Ahhw bedankt voor je uitleg! Maakt het idd duidelijker haha.

Ik had een serie opgezet maar kreeg FOMO door jullie berichten dus ben toch weer naar cnn geschakeld :joy:.

Hier is een beknopte uitleg:

Dankjewel!!

Ik snak naar weer een call, progressie

Weet iemand waarom Nebraska en DC zijn uitgelicht op die kaart van CNN? Dacht misschien ivm de grootte van DC maar dat verklaart niet waarom Nebraska ook is uitgelicht

Nebraska heeft choice ranking, dus je kan of de hele staat winnen of 1 district.

Biden heeft het 2e district hewonnen, trump de rest van de staat.

3 likes

Bij Trump stoppen ze soms gewoon een nieuw stel Duracell batterijen in zijn achterwerk.

3 likes

@Riley Nee, die staten werken niet met een winner-takes-all beleid, maar verdelen de stemmen van de kiesmannen op een andere manier: https://www.google.nl/amp/s/www.cbsnews.com/amp/news/maine-nebraska-electoral-vote-splits-2020-election/

1 like

Sowieso is dat ā€˜familieleven’ in de Amerikaanse politiek heel belangrijk, lijkt het.

@Zemraluani kan en wil je dat vast uitleggen!

en @RupiKaur ah duidelijk, bedankt!

En een vers laagje spray tan

2 likes

Ik vond deze video heel duidelijk! Nouja eigenlijk snap ik er alsnog niks van omdat het een achterlijk systeem is, maar het is iets duidelijker :joy:
1 like

The american white picket fence dream

De mening over Trump hier is duidelijk, maar zijn er any Trump supporters here?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like