Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

En dat is nog wel het minste dat die klootzak verdient.

2 likes

Ahhw bedankt voor je uitleg! Maakt het idd duidelijker haha.

Ik had een serie opgezet maar kreeg FOMO door jullie berichten dus ben toch weer naar cnn geschakeld :joy:.

Hier is een beknopte uitleg:

Dankjewel!!

Ik snak naar weer een call, progressie

Weet iemand waarom Nebraska en DC zijn uitgelicht op die kaart van CNN? Dacht misschien ivm de grootte van DC maar dat verklaart niet waarom Nebraska ook is uitgelicht

Nebraska heeft choice ranking, dus je kan of de hele staat winnen of 1 district.

Biden heeft het 2e district hewonnen, trump de rest van de staat.

3 likes

Bij Trump stoppen ze soms gewoon een nieuw stel Duracell batterijen in zijn achterwerk.

3 likes

@Riley Nee, die staten werken niet met een winner-takes-all beleid, maar verdelen de stemmen van de kiesmannen op een andere manier: https://www.google.nl/amp/s/www.cbsnews.com/amp/news/maine-nebraska-electoral-vote-splits-2020-election/

1 like

Sowieso is dat ‘familieleven’ in de Amerikaanse politiek heel belangrijk, lijkt het.

@Zemraluani kan en wil je dat vast uitleggen!

en @RupiKaur ah duidelijk, bedankt!

En een vers laagje spray tan

2 likes

Ik vond deze video heel duidelijk! Nouja eigenlijk snap ik er alsnog niks van omdat het een achterlijk systeem is, maar het is iets duidelijker :joy:
1 like

The american white picket fence dream

De mening over Trump hier is duidelijk, maar zijn er any Trump supporters here?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

1 like

Ik ben benieuwd wat voor hel er uit breekt als bekend is wie gewonnen heeft.

7 likes

Zo maar echt.

Nee want het totaal aantal kiesmannen is 538; 538/2 = 269. Daarom heb je gewonnen als je er 270 of meer hebt.

Het kan in theorie wel zo zijn dat allebei de staten op precies 269 uitkomen, op deze websites kan je zelf een uitslag bouwen (best een geinige tool), dit is een voorbeeld van een precies gelijke uitslag en er zijn sowieso meer combinaties die op 269 uitkomen mogelijk.

Maar gezien de verdeling van de kiesmannen en hoe de meeste staten normaal gesproken stemmen is dat heel erg onwaarschijnlijk. En er zijn 2 staten die geen winner-takes-all systeem hebben maar die de kiesmannen anders verdelen dus daarmee wordt het dan rechtgetrokken.

Edit: ff geblurd zodat mensen niet schrikken hahaha