Amerikaanse presidentsverkiezingen 2020

Waarom zou je het vertrouwen in Nevada verliezen? Er moet nog veel geteld worden in vooral grote steden zoals Las Vegas, dus grote kans op democratische stemmen.

1 like

Ze zeiden wel al vrij snel na hun eerste tellingen dat ze gingen wachten met de rest tot de ochtend van 5 november dus in die zin was het niet onverwacht. Alleen zullen ze niet gedacht hebben dat hun staat doorslaggevend kan zijn denk ik

Ik snap trouwens echt niet waarom poststemmen niet een eerdere deadline hadden dan fysiek stemmen op 3 november. Was toch veel makkelijker geweest als men tot een week eerder hun stem op de post konden doen, dan was alles allang binnen en kon alles op tijd geteld worden + de fysieke stemmen op 3 november en hadden we dan meteen een uitslag kunnen hebben.

Ik vind het wel fascinerend trouwens, dat stemmen per post. Het lijkt me zo kwetsbaar en inderdaad fraudegevoelig. We zouden in Nederland maar op PostNL moeten vertrouwen dat onze stemmen veilig en op tijd aankomen waar het zou moeten. Yikes. Zo bizar dat stemmachines (wie heeft dat nog meegemaakt in NL) verboden zijn vanwege de fraudegevoeligheid maar ze kunnen wel via de post stemmen voor de nieuwe president. Ik snap er niks van.

13 likes

Ja, en dat iedere staat andere regels heeft. Super verwarrend en ingewikkeld, en maakt kans op fraude en/of vergissingen wel groter.

Dat valt op zich wel mee, verkiezingen voor het Europees parlement bestaan ook uit 27 (28) landen die hun eigen kiesstelsel hebben met verschillende voorwaarden en regels.

NIEUWE UPDATE (donderdag 13:15): In Georgia zijn ongeveer 9.000 extra stemmen geteld, waarvan er ongeveer 7.000 voor Biden waren :partying_face: Biden loopt in, het verschil is nu nog 18 duizend stemmen achterstand tov Trump. Een uur geleden was de achterstand nog 23 duizend.
edit: sorry had een rekenfoutje gemaakt, het verschil is 18 duizend ipv 16 duizend. De getallen hieronder kloppen wel nog steeds.

Uitleg

Oke hier het overzicht van de stemmen tot nu toe en het aantal stemmen dat nog geteld moet worden. Nee ik heb niks beters te doen :joy: Dat helpt mij om een beter beeld te vormen van wat de kansen zijn.

Ik gebruik getallen van AP en afgeronde procenten. De stemmen die nog geteld moeten worden kunnen dus 0,4% verschillen. De schattingen aantal te tellen stemmen verschilt bijvoorbeeld van CNN, dat heb ik er even bijgezet.

Ook heb ik dikgedrukt welke kandidaat nu voorstaat.

ARIZONA geen update
Biden: 1.469.341
Trump: 1.400.951
Verschil in stemmen: 68.390 in favor van Biden
Stemmen nog te tellen: 12% = 349.206 (CNN zegt nog 14%)
Wat wordt er nog geteld: 4 van 15 counties waarvan 3 republikeins en 1 democraat (maar incl Phoenix), mail ballots zijn als eerste geteld.

GEORGIA update!
Biden: 2.413.999 (vorige update: 2.407.589)
Trump: 2.432.097 (vorige update: 2.430.156)
Verschil in stemmen: 16,157 in favor van Trump (vorige update: 23.433 in favor van Trump)
Stemmen nog te tellen: 2% = 97.960, hetzelfde als vorige update (CNN zegt nog 4%, vorige update 5%) -> let op dat andere bronnen aangeven dat er nog maar 25.000 stemmen geteld moeten worden.
Wat wordt er nog geteld: alle counties, mail ballots worden als laatste geteld.

NEVADA geen update
Biden: 588.252
Trump: 580.605
Verschil in stemmen: 7.647 in favor van Biden
Stemmen nog te tellen: 25% = 292.219 (CNN zegt nog 14%)

PENNSYLVANIA geen update
Biden: 3.051.565
Trump: 3.215.983
Verschil in stemmen: 164.418 in favor van Trump
Stemmen nog te tellen: 11% = 697.469 (CNN zegt ook 11%)

NORTH CAROLINA geen update
Biden: 2.655.383
Trump: 2.732.084
Verschil in stemmen: 76.701 in favor van Trump
Stemmen nog te tellen: 6% = 323.252 (CNN zegt nog 5%)

ALASKA geen update
Biden: 63.992
Trump: 118.602
Verschil in stemmen: 55.390 in favor van Trump
Stemmen nog te tellen: 50% = 381.188 (CNN zegt nog 44%)

AAN BOVENSTAANDE CIJFERS KUNNEN GEEN RECHTEN WORDEN ONTLEEND. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Na al deze cijfers… hier een foto van een baby armadillo met een heel dik buikje

92 likes

Het scheelt nog maar 18.000 in Georgia, als Biden 60-62% van de nog openstaande stemmen krijgt heeft ie een goeie kans. En de meeste openstaande stemmen komen uit grote democratische areas.

8 likes

omgggg wat spannunnnndddd.

1 like

Haha echt bizar he hoe zij hun stem gebruiken. Ik snap niet dat ze nog niet enorm schor zijn.

1 like

3 likes

GA heeft nog 25.000 ballots te tellen, en het verschil tussen Biden en Trump is momenteel 18.000 stemmen. Dus dat wordt nog suuuuper spannend!!

Ik heb echt nooit wat met de verkiezingen gehad en snapte er ook nooit wat van. Ik heb dit topic sinds het begin gevolgd en er veel plezier uit gehaald en ook echt ontzettend veel van geleerd! Eindelijk snap ik hoe de verkiezingen werken en vind ik het nog spannend om te volgen ook. Ik volg het wel merendeel via de updates hier omdat ik excited wordt van hoe spannend iedereen het hier vindt. Dus thanks allemaal voor het delen en de heldere uitleg en artikelen!

Oh en blijkbaar ben ik verliefd op een baby armadillo.

24 likes

Wat, zo weinig ballots nog maar? Hoe komen ze dan aan 2%-4%?

Maar cnn heeft het dus over 100.000? 4%

waar haal je de 25000 ballots vandaan? Ons aller @Kauai zegt wat anders.

en @kleinmaargroot

1 like

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst! Nee eerlijk reken ik dit dus zelf uit he, op basis van het aantal stemmen en de percentages. Ik doe m’n best, maar het is lastig met al die verschillende cijfers. Maar ik snap ook niet waarom CNN zegt 4% nog, dat kan nooit 25.000 stemmen te tellen zijn. Misschien lopen ze achter?

3 likes

Wel bijzonder dat er tussen 25.000 en 100.000 nog zoveel ruimte zit haha. What to believe

Of deze post geeft alleen de mail ballots weer, dan zouden er nog 75.000 in person gestemd moeten zijn. Maar het lijkt me sterk dat deze nog niet geteld zouden zijn? Ik weet ook niet wat we nog moeten geloven :sweat_smile:

Mijn bron is: https://fivethirtyeight.com/live-blog/2020-election-results-coverage/

Ja lijkt me ook sterk! Het kan best dat CNN/AP even afwacht hoor. Ik houd even die cijfers aan, maar wel supernuttige update. Ik heb het er als kanttekening bijgezet!

2 likes