Angst- en paniektopic

@50193905 en @Scorpiovibes

Ik heb in Amsterdam TRE gevolgd bij Nienja Brouwer, was heel fijn! Is wel met een groep, maar ik vond het wel mooi om te zien welk effect die oefeningen hadden op de rest. Het wordt ook bij een yogaschool gegeven als workshop, maar daar ben ik nooit geweest.

2 likes

Thanks voor het delen van het filmpje! Ik heb de oefeningen net gedaan toen ik me weer erg angstig begon te voelen en het hielp me erg om uit m’n hoofd te komen. Dat trillen voelt fijn zeg, ik voel me nu helemaal moe op een prettige lichamelijke manier. Ik kende het verder niet, ben nu wel nieuwsgierig geworden! Dank voor het delen van je ervaringen :relaxed:

4 likes

Thanks voor het delen! Lijkt me ook wel wat om te doen. Heb wel vaker gelezen dat het schudden goed zou moeten zijn.

Ik had me voor alternatieve geneeswijzen echt voor een hoger bedrag moeten verzekeren dit jaar. Dit soort therapieën enz zijn prijzig. :sob: Maar is voor een goed doel.

1 like

Bij YogaLab is het zie ik nu. Zijn sowieso een stuk meer workshops dan drie jaar geleden, leuk om te zien!

Ja ugh, ik zou ook graag alternatieve geneeswijzen in m’n pakket willen, maar is zo duur. En vaak krijg je ook maar een bepaald bedrag per dag vergoedt, dacht ik?

2 likes

Haha heb ik ook weleens dat ik een bericht vergeet te versturen!

We hebben het niet concreet gehad over het aantal sessies. Ze benoemde dat men meestal 5x komt, maar sommige ook (veel) vaker of korter. Ben benieuwd.

Nee gelukkig alleen bij mijn intake over mijn trauma’s gehad. Ben wel klaar om er over te praten (piekeren/malen). Zit er veel te veel over in mijn hoofd, en kom niet verder, dat is ook de reden waarom ik voor deze therapie heb gekozen. En tijdens de therapie verwees ze wel naar deze “figuren” maar ik twijfel nu of ze ze echt benoemd heeft (bep familieleden). Of alleen “ze” en vaag hield maar dat ik direct wel snapte over wie het ging?
Volgens mij is het verder niet de bedoeling dat we echt praten tijdens de sessie, ik mag zelf wel dingen uiten als ik dat wil, gaf ze aan.
Doe je thuis zelf ook nog bepaalde oefeningen?

@Janeway wat fijn om te horen! Ik zal af en toe posten over mijn ervaringen, hopelijk heb je er wat aan. Was voor mij echt een eye opener, hoe veilig dat schudden voelde. Kennelijk is de psoas (?) spier overwerkt na lange ptss, en zo kun je deze weer in ontspannen stand krijgen.

@Marsepein interessant! Kan er niks over vinden in Rdam maar A’dam is ook niet zo ver. Heb jij er veel aan gehad en doe je dit thuis ook? Ik heb met vergoedingen vanuit de verzekeraar altijd wel pech, vind het een vrije karige pot waar alles vervolgens onder moet
vallen.

2 likes

Die TER therapie doet mij denken aan een bepaalde soort meditatie. Die heb ik wel eens gedeeld hier. Misschien nog een andere laagdrempelige manier.

3 likes

Zijn er ook bepaalde instagrams die jullie graag volgen? Ik lees weleens:

Holistic psychologist Nicole Lepara:
https://instagram.com/the.holistic.psychologist?igshid=YmMyMTA2M2Y=

https://instagram.com/itsmaggiehayes?igshid=YmMyMTA2M2Y=

En voor wat lichtere aanpak: https://instagram.com/hopehealingarts?igshid=YmMyMTA2M2Y=

5 likes

Ik volg sinds kort deze vrouw: https://instagram.com/annatheanxietycoach.

Ze laat veel oefeningen zien die je zo thuis kan doen. De ‘salamander’ doe ik vaak thuis en ademoefeningen. Ook merk ik dat het bewegen van m’n schouders en armen fijn is, vooral de gewrichten (schouders, ellebogen en polsen). Ziet er mss wat stom uit maar dit laat m’n energie ook meer stromen ipv krampachtig vasthouden.

En dit account volg ik al een tijdje: https://instagram.com/theanxietymd. Hij geeft veel praktische informatie, fijn om je angst enz beter te leren kennen.

Dat laatste account in jouw lijstje ziet er heel fijn uit, haha. Die ga ik ook volgen. Thanks!

Ook @Marsepein, dat extra pakket is duur idd en ik betwijfel eigenlijk ook of het bespaart. Ik betaal nu vgm €30/40 per maand voor een vergoeding van max €250 per jaar en dan idd max €40 per dag. Die €250 zat ik na een paar maanden al overheen.

5 likes

Nutteloze post, maar Agnes Obel :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

1 like

De laatste dagen soms last van apart gevoel rond hart. En dan gelijk kramp linkerarm en hand. Ben dan gelijk zo bang dat serieus is en ik tia heb of krijg -_- en dan soms ook nog spraakgebrek. Echt raap me op van die stomme onzekerheid.

Edit: sprak laatst op werk een psychiater van de crisisdienst en vertelde dat ik zelf ook last had van paniekaanvallen en opgehoogd was naar 10mg escitalopram. Zei die. Dat verklaard waarom je meer gespannen bent. Stop maar met dat spul… (uiteraard geleidelijk) en neem valeriaan…

Zal het…? Ik bedoel hij is de arts… zal het vast weten. Maar ben niks voor niks er destijds aangezet hahah.

Dat klinkt als klachten die serieus kunnen zijn maar ook net zo goed een onderdeel van de angst en paniek kunnen zijn. Zou het je geruststellen als je langs de huisarts gaat? Dan zou ik dat namelijk gewoon doen, je kan in dit geval beter te vaak bellen dan te weinig.

1 like

Ben er eerder mee naar de huisarts geweest. Alles is verder gewoon goed. Dus het zal wel oké zijn. Maar dat stemmetje: dit keer is het misschien anders…

Nou wat een professionele psychiater, zeg…

3 likes

Want…? Gewoon heel eerlijk toch? Hij werkt niks voor niks als arts bij de crisisdienst. Dus hij weet gok ik wel waar die het over heeft?

1 like

Want 1. hij is niet jouw behandelaar dus hoort jou helemaal geen advies te geven daarin en 2. om escitalopram “dat spul” te noemen.

edit:
3. bij het ophogen van een AD kunnen er juist meer angstklachten bij komen kijken, dat is soms helaas normaal. maar dat gaat in de meeste gevallen ook weg. ook dat hoort hij te weten.
4. ik werk ook samen met artsen van de crisisdienst (die overigens geen psychiater zijn maar vaak ANIOS, trouwens) en nog NOOIT hebben die valeriaan aangeraden haha.

11 likes

Ik vroeg hem wel zelf om advies hè. Ik heb verder geen behandelaar meer. Alleen mijn huisarts die van medicatie afweet.

Thanks voor je uitgebreide antwoord. Ik ben btw al 7 maanden opgehoogd. Misschien belangrijk om erbij te vermelden. Dus dat de klachten eerst toenemen ben ik al voorbij.

Ja dat stemmetje ken ik en is zo vervelend. Zijn er dingen die je helpen? Even iets gaan doen? Afleiding zoeken? Hoop dat t snel wegtrekt.

Hi ha ho…
Ouders zijn weer op vakantie en helemaal in de stress.

Ik vind het altijd zo shit als mijn moeder niet stand-by staat. Vet voor schut he. Ik ben 30 en heb zelf een gezin.

Zo bang dat ik het niet aankan zonder haar ofzo. Het slaat nergens op. Maar het werkt helaas wel zo.

Ooit de fout gemaakt in een aanval na haar te vluchten want (verpleegkundige) en nu… nu heb ik mij zelf ermee.

3 likes

Ughhh ik heb ook extreem last van mijn angsten momenteel. Een klein deel van de angst is terecht (ik hou het bewust vaag) maar ik vergroot het helemaal uit en het houdt mij helemaal in zijn greep. Ik ben constant aan het hyperventileren en piekeren. Ik ga woensdag maar naar de huisarts, want dit kan zo niet meer verder.

3 likes