Die nachttreinen zijn echt niet ongemakkelijk alleen joh! Ik zou dan alleen geen 1e klas kopen want dan zit je in een coupe met 1 iemand, dat kan wel ongemakkelijk zijn. 2e klas is gewoon een lange wagon en zijn veel mensen alleen.
De scooter laat ik wel even zitten inderdaad dan
enige waar ik dan over twijfel is wel/niet naar Pai gaan? Overal staat dat je daar echt moet scooteren en anders beter niet kunt gaan…
Volgens mij is het in mei burning seizoen in het noorden, vooral Pai. Zou daar nog even goed in inlezen, misschien dat het al voorbij is dat kan ook. Kan zijn dat je het daarom beter kunt overslaan.
Ja ik had gelezen dat het tot en met april was. Dus ik wilde eerst zuid doen en daarna pas noord zodat ik het misschien net ontloop.
Ik heb ook in mijn eentje in de nachttrein gezeten naar Chiang mai! Was echt prima, niet ongemakkelijk hoor! Van noord naar het zuiden wel gevlogen. De meesten gingen eigenlijk wel met de nachttrein van Bangkok naar Chiang mai.
Ik heb ook geen scooter gereden. Het vervoer is er echt goed geregeld. Alleen in Pai voelde het als wat minder ‘vrij’ omdat er daar niet echt gebruik gemaakt werd van Grab (Grab is echt ideaal verder). Toen heb ik wat tourtjes geboekt en op die manier wel veel kunnen zien, maar dan dus wel georganiseerd.
Ik ga in mei voor de tweede keer naar Japan, de eerste keer was ik er drie weken en heb ik Tokyo, Kyoto, Osaka, Nara, Hiroshima, Himeji, Kanazawa, Takayama, Kamikochi en Shirakawa gezien.
In Tokyo was ik maar 2.5 dag dus daar wil ik nog tijd doorbrengen, maar ik zoek nog aanraders voor de rest van de tijd. Deze keer ben ik een week in Japan en vlieg ik op Tokyo.
Ik had zelf al bedacht als optie; de tateyama kurobe alpine route, Matsumoto en de Magome-Tsumago trail. Misschien het gebied rond Fuji bekijken en/of Nikko vanuit Tokyo?
Ik vind zelf bosrijke omgevingen heel mooi, ik weet dat er ook warmere delen/met stranden in Japan zijn maar daar heb ik niet zo veel mee.
Wij hebben 1 vlucht van noord naar zuid genomen toen! Lijkt me anders best lastig want de afstanden zijn groot van noord naar zuid. En inderdaad met de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai, dat ging prima en veel reizigers.
Ik vond het gebied rondom Fuji heel mooi ja! Als je bij een van de meren verblijft, fiets huurt en zelf op pad gaat: heerlijk! Verder heb ik Okinawa en Iriomoke op mijn lijstje staan voor volgende keer, maar is voor jou dan minder passend denk ik. Lijkt me prachtig, wordt - door mensen die ik ken die er zijn geweest - omschreven als stukje Hawai. Veel jungle ook.
Zou je aanraden om in het gebied rond Fuji te overnachten of is een dag genoeg?
Ik vond het echt wel de moeite waard om paar dagen te overnachten! We waren er 4 dagen; hebben o.a. gefietst, hike, naar tempel geweest. Als je 1 dag gaat dan ga je vaak alleen naar de drukke punten. Nu vond ik juist de natuur etc. zo mooi, rustig.
Ja ik zie al wat mooie plekken om te slapen en volgens mij is er idd genoeg te doen daar in de omgeving. Is het ook de moeite waard als je Fuji niet kan zien door het weer? En ben je ook in Nikko geweest? Ik ga een week naar Tokio en wil eigenlijk 1 plek buiten de stad kiezen, om te overnachten, wandelen en misschien een (outdoor) onsen te bezoeken.
Ja vind ik wel! Wij hadden geluk dat het alle dagen helder was maar ik vond de rest van de omgeving ook supermooi. Nikko ben ik niet geweest
Nikko is ook mooi voor 1 a 2 nachten
Volgens mij staat dit op niet veel Nederlanders hun lijstje maar Kuala Lumpur is echt fantastisch! We zijn in 9dagen maar vier andere Nederlanders tegengekomen
vanwege omstandigheden bleven we enkel in Kuala Lumpur maar wat een leuke stad!
Ik vond het veel leuker en vooral ook schoner dan Bangkok
Ik ken mensen die gingen backpacken op java en het echt heel leeg was. Ik ben er ook geweest maar niet in hostels en vond het wel super mooi daar en lekker eten
Wat bedoel je precies met ‘leeg was’? Weinig toeristen überhaupt of weinig backpackers?
Ik kan Lombok en Flores aanraden qua backpacken maar ik kan weinig zeggen over hoe het zit met aanspraak, want ik ben zelf 0,0 sociaal haha. Heb wel het idee dat toeristen/backpackers daar wat meer in hun eigen bubbel zitten.
Wat zoek je in backpacken? Want Thailand is echt helemaal ingericht op backpacken en dus erg makkelijk, maar ook daarom wel erg moeilijk om wat anders dan anders te doen. Je kunt ook bijvoorbeeld in Bankok starten en dan richting Laos of Cambodja gaan. Ook goed ingericht op backpackers, maar minder “party” en iets meer cultuur. Of Vietnam, handig omdat iedereen 1 route doet, van Zuid naar Noord of vice versa.
En iets ingewikkelder, en langere reisdagen, maar van Hongkong China in?
Ik wil ervaren hoe backpacken is en of dat wat voor mij is. Tot op heden ben ik altijd ‘comfortabele’ of luxe(re) vakanties gewend. Dit komt onder meer omdat mijn vriend daar de voorkeur aan geeft ik dat ook altijd wel prima vond. Ik merk nu alleen dat een avontuurlijke(re) manier van reizen me meer aanspreekt. Ik ben ook nog nooit alleen op reis geweest, dus het is hoe dan ook uit mijn comfortzone haha. Hongkong China is goed om te onthouden, maar voor nu denk ik iets te avontuurlijk en te kortdag qua uitzoekwerk. Wel een goede suggestie!
Ik zie nu alleen dat het in mei in Thailand heel warm is (kan 40 gr worden) en ook regenseizoen. Heeft iemand ervaringen met Thailand in mei?
De moesson komt in Thailand op verschillende momenten. Als het slecht is aan de westkust zijn de eilanden in de golf vaak ok. Bovendien is mei het begin van de moesson, dan is er wel soms een regenbui, maar dat is ook verfrissend. Ik ben zelf 2x rond die tijd in Thailand, Laos en Cambodja geweest, en dat was prima. Alleen in de zwaarste moessonmaand november kan het wel heftig regenen. Doe nog iets meer onderzoek!
Juist ZuidOostAzie is super geschikt voor om met een beetje luxe toch te backpacken in die regio. Hotels en hostels zijn betaalbaar en in verschillende prijsklassen, en je ontmoet elkaar in de cafe’s en restaurants. En een Lonely Planet brengt je overal. In het begin is alleen reizen even eng, maar je zult merken dat je eigenlijk veel opener staat voor mensen en ervaringen, dan mensen die met z’n tweeën reizen. Je hebt zo aanspraak en kunt, omdat je alleen bent , ook iedere dag een nieuw plan maken. Succes met plannen maken!