Azië topic

Ijen zou ik wel aanraden in het donker, anders mis je dat blauwe vuur, dat zie je overdag niet. En aangezien het een van de twee vulkanen op aarde is met dat blauwe vuur (de andere is geloof ik op IJsland) is het wel echt de moeite waard imho. En de zonsopgang vanaf Ijen was echt betoverend.

Bromo was ik ook niet met een tour maa ben ik met @anon50301661 eens, daar vond ik echt niks bijzonders aan.

2 likes

Ja klopt. Heb het blauwe vuur ok gezien. Als je op eigen gelegenheid gaat kun je later weg dus heb je de plek bijna helemaal voor jezelf.

2 likes

Bromo is echt een fascinerend maanlandschap. Ik snap echt niet waarom jullie dit niks aan vinden? Het zal wel aan mij liggen. :joy:

(Eigen foto)

4 likes

Ja ik ook haha, dus ik ben nu al bang maar wil wel. Maar geen enge richeltjes ofz toch? Bromo slaan we denk over icm tijd en dan wordt het de Ijen.

1 like

Ja ik vind het hele concept ‘vulkaan’ misschien ook niet heel chill maar ik moet dit zeker niet gaan overdenken haha.

Iemand nog leuke tips voor backpacken?

Ik vind de bromo ook geweldig! Wel eng om op de rand van die vulkaan te staan, vond die paadjes vrij smal, maar er is ook een stuk met hek dus geen zorgen (@ hierboven).
Ijen was idd helemaal prachtig

1 like

Mja ik snap dat wel. Ik heb ooit 6 maanden door Azië getrokken (waaronder toen 2 maanden indo). Ze willen dat je letterlijk bij álles een sunrise tour doet. Na twee keer ben je daar wel klaar mee, idd. Dan is het vaak ook nog eerst 1,5 uur rijden tot je bij de locatie bent waar je de sunrise wil zien. Ja later. :joy:

2 likes

Ik ga in mei de hele maand naar Thailand, maar ik zit een beetje met een paar dingen:

• ik vlieg natuurlijk op Bangkok, maar wil zowel naar het noorden als het zuiden. Ik dacht eerst aan die slaaptrein naar Chiang Mai, maar ik vind dat in m’n eentje een beetje ongemakkelijk ofzo? Er zijn ook bussen, maar daar hoor ik eigenlijk niemand over. En als je van noord naar zuid wil; wat is handig dan? Ik wil eigenlijk het liefst zo min mogelijk binnenlands vliegen, maar dat lijkt iedereen wel te doen geloof ik.

• en m’n andere probleem: ik heb nog nooit op een scooter gereden. Lijkt me niet verstandig om dat dan daar voor het eerst in m’n leven te gaan proberen. Maar is het een beetje te doen lopend/soms een taxi?

Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

1 like

Ik ben van Chiang Mai naar Krabi gevlogen.

In totaal heb ik denk ik twee maanden door Thailand gereisd en ik heb geen een keer zelf op een scooter gereden :sweat_smile:.
Bij mij is de reden daarvoor ook echt dat ik een scooterongeluk heb gehad op vakantie en het niet meer durf, dus persoonlijk zou ik het ook afraden. Maar genoeg mensen die het zonder problemen doen natuurlijk, kwestie van hoe verkeersvaardig je bent en een beetje geluk.
Maar Thailand is prima te doen te voet, met (scooter) taxi / tuktuk, ov (lange afstand bussen maar in Bangkok zijn de BTS Skytrain en stadsbussen ook prima). Echt genoeg opties om overal te komen.

6 likes

Als je geen motorrijbewijs hebt, ben je ook niet verzekerd (als je een ongeluk maakt of krijgt).
Je kan via de app Grap ook achterop een motor/scooter bij iemand. Dat kost bijna niets en is echt een aanrader!

3 likes

Die nachttreinen zijn echt niet ongemakkelijk alleen joh! Ik zou dan alleen geen 1e klas kopen want dan zit je in een coupe met 1 iemand, dat kan wel ongemakkelijk zijn. 2e klas is gewoon een lange wagon en zijn veel mensen alleen.

1 like

De scooter laat ik wel even zitten inderdaad dan :sweat_smile: enige waar ik dan over twijfel is wel/niet naar Pai gaan? Overal staat dat je daar echt moet scooteren en anders beter niet kunt gaan…

1 like

Volgens mij is het in mei burning seizoen in het noorden, vooral Pai. Zou daar nog even goed in inlezen, misschien dat het al voorbij is dat kan ook. Kan zijn dat je het daarom beter kunt overslaan.

Ja ik had gelezen dat het tot en met april was. Dus ik wilde eerst zuid doen en daarna pas noord zodat ik het misschien net ontloop.

2 likes

Ik heb ook in mijn eentje in de nachttrein gezeten naar Chiang mai! Was echt prima, niet ongemakkelijk hoor! Van noord naar het zuiden wel gevlogen. De meesten gingen eigenlijk wel met de nachttrein van Bangkok naar Chiang mai.

Ik heb ook geen scooter gereden. Het vervoer is er echt goed geregeld. Alleen in Pai voelde het als wat minder ‘vrij’ omdat er daar niet echt gebruik gemaakt werd van Grab (Grab is echt ideaal verder). Toen heb ik wat tourtjes geboekt en op die manier wel veel kunnen zien, maar dan dus wel georganiseerd.

2 likes

Ik ga in mei voor de tweede keer naar Japan, de eerste keer was ik er drie weken en heb ik Tokyo, Kyoto, Osaka, Nara, Hiroshima, Himeji, Kanazawa, Takayama, Kamikochi en Shirakawa gezien.

In Tokyo was ik maar 2.5 dag dus daar wil ik nog tijd doorbrengen, maar ik zoek nog aanraders voor de rest van de tijd. Deze keer ben ik een week in Japan en vlieg ik op Tokyo.

Ik had zelf al bedacht als optie; de tateyama kurobe alpine route, Matsumoto en de Magome-Tsumago trail. Misschien het gebied rond Fuji bekijken en/of Nikko vanuit Tokyo?

Ik vind zelf bosrijke omgevingen heel mooi, ik weet dat er ook warmere delen/met stranden in Japan zijn maar daar heb ik niet zo veel mee.

Wij hebben 1 vlucht van noord naar zuid genomen toen! Lijkt me anders best lastig want de afstanden zijn groot van noord naar zuid. En inderdaad met de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai, dat ging prima en veel reizigers.

1 like

Ik vond het gebied rondom Fuji heel mooi ja! Als je bij een van de meren verblijft, fiets huurt en zelf op pad gaat: heerlijk! Verder heb ik Okinawa en Iriomoke op mijn lijstje staan voor volgende keer, maar is voor jou dan minder passend denk ik. Lijkt me prachtig, wordt - door mensen die ik ken die er zijn geweest - omschreven als stukje Hawai. Veel jungle ook.

1 like

Zou je aanraden om in het gebied rond Fuji te overnachten of is een dag genoeg?

Ik vond het echt wel de moeite waard om paar dagen te overnachten! We waren er 4 dagen; hebben o.a. gefietst, hike, naar tempel geweest. Als je 1 dag gaat dan ga je vaak alleen naar de drukke punten. Nu vond ik juist de natuur etc. zo mooi, rustig.

1 like