Azië topic

en @Dr.Watson thanks! ik was eigenlijk gewoon benieuwd of jullie het een aanrader vinden. zelf ben ik nog nooit ergens in de buurt geweest daar, maar ik denk erover om kathmandu met een familielid te bezoeken voor een week ongeveer vanuit een land dat dichterbij is. dus leuk om te lezen dit.

ik moet ook wel zeggen dat ik eigenlijk alles altijd wel leuk vind om te doen haha. gewoon rondlopen, eten, dingen bezoeken, wandelen, chillen, ik ben wel vrij snel tevreden.

1 like

Ik ben echt net terug uit Nepal (en dus Kathmandu), vond het echt te gek en een aanrader! Wat druk en chaotisch maar daar hou ik wel van. En de luchtkwaliteit is niet best, dus daar moet je een beetje tegen kunnen. Voelde me er heel veilig! Laat maar weten als je specifieke vragen hebt!

3 likes

Dan denk ik dat je Kathmandu ook een leuke stad zult vinden! Heerlijke straatjes om doorheen te slenteren en vond het eten er ook lekker. En natuurlijk genoeg bezienswaardigheden! Vond vooral de Swayambhunath tempel zoooo mooi. Ik zou best nog een keertje terug willen dus zou het zeker een aanrader noemen!

2 likes

Ik vond Kathmandu ook een leuke stad, maar had wel last van de slechte lucht daar. Veel straten zijn ongeasfalteerd dus veel stof in de lucht en veel uitlaatgassen. Zou zelf een week te lang vinden om daar te verblijven. Misschien combineren met een bezoek aan Chitwan national park? Veel neushoorns daar, die zie je sowieso. En er zijn wilde olifanten, lipberen, krokodillen, tijgers, jaguars. Zou alleen niet de wandel safari aanraden, vond dat eigenlijk veel te spannend. In de jeep of kano wel heel tof.

1 like

bedankt voor de tip! ik ga dat even opzoeken, klinkt heel vet!

2 likes

Weet niet wat je beweegredenen zijn om naar Bali te gaan met een baby, maar zou het wel goed overwegen qua luchtvochtigheid. Hoor van meer mensen die met jonge kinderen/baby’s naar Bali (of andere Indonesische eilanden) zijn gegaan dat het best een heftige omschakeling is qua jetlag en klimaat voor zo’n kleintje. Maar goed, dat is van horen zeggen want ik heb zelf geen kind!

1 like

hoe oud is de baby? wij zijn begin dit jaar met een kindje van net 1 naar bali geweest.

Sanur, Uluwatu, Ubud en Nusa Lembongan. Allemaal prima te doen met een baby. Hij was de grote ster van de reis, overal waar we kwamen waren ze echt gek op baby’s.

Enige nadeel is dat wij zelf ziek werden daar (waren met 4 volwassenen en 4 kinderen) en dat het geen pretje is dan om
voor je kinderen te moeten zorgen. Dat kan natuurlijk overal gebeuren maar wij hebben 6 weken rondgereisd en alleen hier werden wij ziek. Maarja n=1

1 like

Ik was er weliswaar niet met een baby, maar ik vond Nusa Lembongan echt veel leuker dan Gili Air. Gili Air was best leuk, maar ook vrij saai en echt heel klein. Nusa is net wat groter en er was wat meer te zien.

2 likes

Ja mee eens Nusa kun je je vrij makkelijk met scooter bewegen, Gili air is stukje kleiner. Nusa is mooi, veel strand tenten en leuk uitstapje via de brug naar nusa ceningan. Op Nusa rijden overigens nagenoeg geen auto’s dus als je je wil rondbewegen moet je wel op de scooter. Wij zaten in een huisje waar de eigenaar ons ook rond bracht met een soort golfkar dus dat was wel leuk met baby.

Overigens is gili air ook langer varen vanaf bali en dat zou ik nou niet persee aanraden met baby.

Voor de sfeer zou ik wel naar Gili Air gaan, maar Ik zou het met baby inderdaad ook niet zo snel doen. De boottocht kan écht heel heftig zijn, en lang (ga maar uit van 5 uur vanaf Sanur). Ik ga dit jaar weer (vanaf Nusa lembongan), maar zie nu al tegen die boot. Op Nusa Lembongan kun je idd ook veel meer doen omdat het groter is. Vond t wel heel druk, maar dat valt te verwachten

1 like

Ik ga in november weer 4 weken naar Korea (voor de derde keer) en ik wil binnen deze periode nog een tweetal weken naar een ander land reizen. De vorige keer ben ik vanaf Korea 9 dagen naar Japan geweest (Tokyo en Kyoto) en ik dacht nu eigenlijk nog meer van Japan te zien (van Tokyo richting Hiroshima). Maar nu ben ik ook aan het lezen over Taiwan en dat lijkt me ook zooo leuk, dus nu weet ik het niet meer :smile: Ik wil geen auto of scooter huren, ik wil dus alles met het openbaar vervoer doen en ik heb wel het idee dat dat minder goed gaat in Taiwan dan in Japan. Ik ga waarschijnlijk solo reizen en ik heb wel het idee dat Taiwan nog iets budgetvriendelijker is dan Japan. En Japan was dus super leuk de vorige keer maar weer een nieuw land ontdekken is toch ook altijd leuk :smile: Iemand die argumenten voor of tegen heeft waardoor ik de keuze misschien makkelijker kan maken?

3 likes

Ik vond zowel Taiwan als Japan beide heel tof, op een andere manier. Taiwanezen zijn meer open/spontaan, enorm vriendelijk en wat ‘losser’. Het reizen met OV gaat heel goed, veel hoge snelheidstreinen zoals in Japan. Ik vond het niet echt goedkoper dan Japan, vergelijkbaar ook qua welvaartsniveau etc. Vond Taiwan echt de moeite waard! Nog heel weinig toerisme op veel plekken. Heel veilig gevoel ook, als solo reiziger echt prima zelfs 's nachts op straat.

1 like

Ik heb de eerste keer Korea ook met Japan gecombineerd en de tweede keer met Taiwan!

Ik zou echt Taiwan doen! Ov is goed, the night markets zijn top (was er 6 jaar geleden en heb het er nog steeds over!) en ik vond het echt heel makkelijk rondreizen!

2 likes

Ahhh klinkt echt leuk (ook wat jij zegt @VanderWoodsen)! Fijn dat het OV dan toch voldoende is om rond te reizen.
Ik ga dan denk ik inderdaad toch maar eens verder naar Taiwan kijken! Een volledige rondreis in Japan komt later dan nog wel eens :blush:
Als jullie nog tips hebben qua leuke plekken ofzo, mogen jullie die gerust delen! :grin:

3 likes

Goede keuze! Ik ben afgelopen jaar een kleine 4 weken geweest en had als route uiteindelijk (ik was heel blij dat ik op de bonnefooi reisde en niks had geboekt want door o.a. een tyfoon - hoewel ik buiten het tyfoon seizoen was - heb ik best vaak aanpassingen gedaan, schijnt vaak voor te komen in Taiwan): Tapei, Kaohsiung, Lambai Island, Taichung, Sun Moon Lake, Alishan, Donghe / Dulan, Green Island, Tapei. Ik vond alles eigenlijk heel leuk haha geen ‘‘afraders’’, maar echte aanraders vond ik Alishan, Green Island en Taichung.

1 like

Taiwan is echt zo ontzettend leuk! Wij zijn in april geweest, van Taipei naar Taichung naar Tainan naar Koahsiung en weer terug naar Taipei. We willen zsm weer terug, als je tips nodig hebt voor hotels laat maar weten! En in Taichung zit er een ijssalon met een Michelin ster :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Ik zou hier nog Tainan en Huwalien aan toe voegen en dan heb je een top vakantie! En als je duikt, zou ik het daar zeker doen!

2 likes

Super, dankjewel voor de tips allemaal @Sjern @VanderWoodsen @Tokyo
Ik ga denk ik maar 2 weken, max 3 en ik reis graag langzaam dus ik zal nog keuzes moeten maken. In ieder geval leuk om te horen dat er meer dan genoeg leuke plekken zijn!
Tips voor hotels zijn altijd welkom @Tokyo!
Ik heb nog nooit “in het wild” gedoken (ik zat als kind wel op duiken, in een zwembad dus lol), alleen gesnorkeld maar zou zeker wel eens echt willen duiken dus dat ga ik ook bekijken :grin:
Ik las nu wel dat er best veel stray dogs zijn die agressief kunnen worden, vooral naar fietsers en ik fiets ook wel graag op reis. @Sjern ik vond van jou ook een bericht terug dat je achterna gezeten werd dus je zal me waarschijnlijk niet gerust kunnen stellen haha :sweat_smile:

Ik heb juist weinig zwerfhonden etc gezien, totaal niet te vergelijken met bijv Zuid Oost Azie.

2 likes