Azië topic

Ik verbleef in Eaton na een uiiiiitgebreide zoektocht haha en ik vond dat een heel chill hotel: ook juist als je een kind hebt denk ik omdat er in hetzelfde gebouw ook een foodhall zit waardoor je ook ff snel een hapje kan eten zonder dat je het gebouw uit moet. En gewoon mooie kamers met lekkere bedden en mooi interieur. Niet groot uiteraard, maar dat heb je volgens mij nergens in HK haha.

Ik vond met de tram omhoog naar Victoria Peak heel leuk en mooi, de dagelijkse lichtshow vanaf avenue of stars, en we zijn een dag naar Macau geweest wat ik ook wel heel bijzonder vond om te zien. En we hebben de dragon’s back gewandeld wat ik een mooie wandeling vond maar niet wereldschokkend prachtig (maar dat kwam ook omdat we in de maanden ervoor heel veel natuur en bergen etc hebben gezien) Vond zelf dan alle skyscrapers en de uitzichten daarop bijzonderder!

3 likes

Ik kom hier even op terug als ik weer thuis ben!

1 like

Voor de mensen die in Taiwan geweest zijn, wat is de beste manier om te betalen?
Streetfood contant? Kun je in winkels met een creditcard betalen of met zon easy card? Wat is handig?

Ja de easycard is het makkelijkste in oa ov, rest betaalden we contant (foodmarkets) of met cc.

1 like

ik heb geen easycard gehaald omdat ik er maar 6 dagen was (had geen zin om het uit te zoeken) en gewoon alles met cash of creditcard gedaan

1 like

Wij alles met cash, abn amro cc of amex idd!

2 likes

Mijn vriend en ik gaan over een paar dagen, maar ik zie idd veel regen op dit moment. Wat raad je aan qua kleding? Ik had namelijk helemaal geen regen verwacht.

Het weer was toen ik er was heel wisselend. 28 graden met zon gehad, maar ook 20 graden met enorme regen. Zou zeker een paraplu en/of regenjasje meenemen. Heb zelf vooral lange broeken gedragen, want voelde me niet zo gemakkelijk in shorts/korte jurkjes omdat koreanen dit over het algemeen ook niet droegen en vrij netjes gekleed waren, maar het kan wel!
Veel plezier! Waar ga je heen?

1 like

We willen in maart graag op reis met onze baby van 10 maanden. We twijfelen nog tussen Japan (niet te koud en druk met start cherry blossom season?), Thailand (maar burning season in het noorden is jammer), Taiwan (goed te bereizen denk ik met baby, maar lijkt voor ons wat minder wow-factor te hebben). Wat zouden jullie aanraden?

Ik ben nog nooit in Japan geweest, dus daar kan ik geen advies over geven. Wel ken ik mensen die er met jonge kinderen geweest zijn (5 en 7) en het erg kindvriendelijk vonden.

Zelf ben ik net terug uit Taiwan en ik vond het fantastisch, echt een ondergewaardeerd land. Ons reisschema was Taipei - Hualien (Taroko) - Alishan - Tainan - Kaohsiung. Ik heb zelf geen kinderen maar het lijkt me doenbaar met een baby, het is best westers qua faciliteiten.

Thailand is voor mij al langer geleden dus wellicht is het land inmiddels al veel veranderd. Ik vond het ook een fantastisch land maar het lijkt me moeilijker om daar met een baby te reizen.

1 like

Hoe lang ben jij in Taiwan geweest? Was Taroko al goed te bezichtigen? Lees beetje tegenstrijdige berichten er over. Ben je daar met een tour geweest of zelfstandig?

1 like

Leuk om je ervaringen met Taiwan te horen! Heb je met OV gereisd of auto gehuurd?

1 like

Ik ben in alle 3 de landen geweest en vind Taiwan echt helemaal niet een minder ‘‘wauw land’’, het is met name nog onbekend + onontdekt maar het heeft zoveel ; mooie natuur, vriendelijke mensen, toffe steden, heerlijk eten, super goed bereisbaar en met baby lijkt me ook chill dat de treinen enorm nauwkeurig zijn én de afstanden niet groot. Auto huren is overigens ook gemakkelijk te doen en daar rijden is ook prima ,zelfde geldt overigens voor Japan. Vond Japan ook geweldig. Onze eerste bestemming met baby wordt denk ik ook Japan, Taiwan of Zuid-Korea.

We hadden zowel naar Taiwan als Japan directe vluchten en dat vond ik wel echt fijn! Zou ik met een baby sowieso ook doen.

5 likes

Wij zijn net terug van vakantie naar Japan met onze toen bijna 3-jarige. Ik zou het zeker aanraden! Heel kindvriendelijk, makkelijk je weg te vinden (alles is goed aangegeven) en sowieso heel mooi land.

2 likes

Hoe heb je het vliegen ervaren, ik vertrek mogen avond via Korea Airlines naar Japan (tussen stop in Korea). Heb je nog eventueel tips voor Japan als in 100 yen muntjes bewaren en Suica kaart halen etc?

Wij zijn er ongeveer 2 weken geweest, ons schema was als volgt:
Taipei - 5 dagen (incl. uitstap naar Jiufen, Shifen & Houtong op 1 dag; zelf gepland/geen tour nodig)
Hualien - aankomen in de avond, 1 volle dag Taroko, volgende ochtend vertrekken (volle dag reizen naar Alishan)
Alishan - 2 dagen (we sliepen niet in het park maar aan de Tea&Mist trail, dus we hebben 1 dag park en 1 dag hiken/thee drinken gedaan)
Tainan - 4 dagen
Kaohsiung - 1 volle dag

In Taroko was het meeste dicht en we geraakten er echt niet aan uit, dus we hebben dan een tour geboekt via Island Life Taiwan. Ik vond de tour best duur, maar wel de moeite waard, want alleen hadden we het nooit kunnen uitvogelen allemaal. Grote delen van het park zijn afgesloten en alleen toegankelijk tussen bepaalde uren, die info is grotendeels in het Chinees en wisselt ook voortdurend. Als je niet op het juiste tijdstip door bepaalde tunnels rijdt, zit je uren vast want de weg wordt afgesloten. De tourguide kon ons perfect op tijd alle trekpleisters binnen het park tonen. Veel was nog afgesloten, maar van sommige deed hij het poortje open en nam hij ons een stukje mee tot waar het nog veilig was. Het enige nadeel is dat je niet kan hiken en veel in een van zit. Ook nam de tourguide ons mee naar een lokaal restaurant waar je als toerist gewoon niet komt. Daar hebben we heerlijk gegeten.
Ik weet wel niet of ik het opnieuw zou doen, omdat het niet op onze route lag. Misschien dat ik de volgende keer een ander natuurpark zou kiezen dat toegankelijker is, zodat we zelf zouden kunnen hiken.

@Pandava Met het OV, vnl. treinen en bussen. Ze hebben een uitstekend OV-netwerk en met de Easycard (soort OV-chipkaart) kan je overal gemakkelijk betalen. Zelf autorijden zagen we absoluut niet zitten (hoewel we beide hele goede chauffeurs zijn en graag rijden); ze rijden daar als idioten en het verkeer is doodsoorzaak nummer 1.

Ik vond Bradt Guide Taiwan een hele goede reisgids om de reis te plannen. En op Taiwan Travel Tips (Facebookgroep) stonden ook goede tips, alleen soms hele gekke reisschema’s waarbij veel te veel dingen op één dag gepland worden haha. Andere goede sites zijn Taiwan Obsessed en Taiwanderers.

3 likes

Oh Korean Air, wij vlogen van Seoul naar Osaka en was echt een goede ervaring haha. Hadden veel ruimte, goed eten en goede service. Hoop dat het op je lange vlucht ook zo is!

Verder voor Japan, de vertaal app Papago is handig. Ik kan het aanraden om een honkbal match bij te wonen (bv van de Swallows in Tokyo). Als je ergens een hotel en zwembad hebt (geen Onsen), neem dan een badmuts mee. Ramen bij een Ichiran restaurant zijn heerlijk (maar vaak lange rijen). Ga vroeg (tussen 6-8) naar drukbezochte plekken om de drukte voor te zijn.

2 likes

Vond het vliegen prima ondanks dat ik de heenreis alleen met peuter moest doen :joy: Lang natuurlijk (we hadden vlucht met overstap, eerst zo’n 7u, erna nog eens 9u), maar het ging allemaal heel vlot.
Inderdaad suica kaart halen, ik weet niet of je van plan bent de jr pass te halen, maar het loont te kijken of dat wel voordelig is voor jouw reisplan (voor ons was dit niet het geval hoewel we toch wel wat hebben rondgereisd).
Indien je geen (of niet veel) mobiel internet hebt, is de Japan wifi auto connect app een aanrader, die maakt automatisch verbinding met gratis wifi (zeker in de grote steden op veel plekken).
Voldoende cash afhalen om meerdere keren transactiekosten te besparen. In de grote steden valt praktisch alles wel met de kaart te betalen (bezienswaardigheden vaak niet), maar daarbuiten niet altijd. Ook bv opladen suicakaart is met cash.
Tokio is ook echt in de hoogte (verticaal) gebouwd, heel anders dan bij ons. Even wennen om zo je weg te vinden, maar in Google maps staan vaak de verdiepingen ook aangegeven.
Basiswoordjes Japans (zeker arigato gozaimas = danku) worden ook erg geapprecieerd, maar ja dat is in praktisch ieder land wel.
Heel veel plezier! Toen wij vertrokken begonnen de bladeren van de bomen te verkleuren, ik denk dat het er nu prachtig gaat zijn!!

3 likes

Heb je zo’n plastic ding voor een pasje die je aan je broek ofzo kunt clippen? Die heb ik daar in een 100yen store gekocht (daiso vgm) maar als je die al mee hebt alleen maar handig. Heb op sommige dagen wel 10x een metro gepakt, dan wil je echt niet steeds je pasje zoeken.

2 likes

Dank voor je uitgebreide antwoord. Ben hier maar 11 dagen dus ik denk dat ik Taroko dan maar oversla :mending_heart:. Te ver uit de richting en als ik je zo hoor kun je er nog niet voldoende zien.

1 like