Wij zijn er ongeveer 2 weken geweest, ons schema was als volgt:
Taipei - 5 dagen (incl. uitstap naar Jiufen, Shifen & Houtong op 1 dag; zelf gepland/geen tour nodig)
Hualien - aankomen in de avond, 1 volle dag Taroko, volgende ochtend vertrekken (volle dag reizen naar Alishan)
Alishan - 2 dagen (we sliepen niet in het park maar aan de Tea&Mist trail, dus we hebben 1 dag park en 1 dag hiken/thee drinken gedaan)
Tainan - 4 dagen
Kaohsiung - 1 volle dag
In Taroko was het meeste dicht en we geraakten er echt niet aan uit, dus we hebben dan een tour geboekt via Island Life Taiwan. Ik vond de tour best duur, maar wel de moeite waard, want alleen hadden we het nooit kunnen uitvogelen allemaal. Grote delen van het park zijn afgesloten en alleen toegankelijk tussen bepaalde uren, die info is grotendeels in het Chinees en wisselt ook voortdurend. Als je niet op het juiste tijdstip door bepaalde tunnels rijdt, zit je uren vast want de weg wordt afgesloten. De tourguide kon ons perfect op tijd alle trekpleisters binnen het park tonen. Veel was nog afgesloten, maar van sommige deed hij het poortje open en nam hij ons een stukje mee tot waar het nog veilig was. Het enige nadeel is dat je niet kan hiken en veel in een van zit. Ook nam de tourguide ons mee naar een lokaal restaurant waar je als toerist gewoon niet komt. Daar hebben we heerlijk gegeten.
Ik weet wel niet of ik het opnieuw zou doen, omdat het niet op onze route lag. Misschien dat ik de volgende keer een ander natuurpark zou kiezen dat toegankelijker is, zodat we zelf zouden kunnen hiken.
@Pandava Met het OV, vnl. treinen en bussen. Ze hebben een uitstekend OV-netwerk en met de Easycard (soort OV-chipkaart) kan je overal gemakkelijk betalen. Zelf autorijden zagen we absoluut niet zitten (hoewel we beide hele goede chauffeurs zijn en graag rijden); ze rijden daar als idioten en het verkeer is doodsoorzaak nummer 1.
Ik vond Bradt Guide Taiwan een hele goede reisgids om de reis te plannen. En op Taiwan Travel Tips (Facebookgroep) stonden ook goede tips, alleen soms hele gekke reisschema’s waarbij veel te veel dingen op één dag gepland worden haha. Andere goede sites zijn Taiwan Obsessed en Taiwanderers.