Babynameninspiratie #2

Iemand ervaring met een accent aigu (é) of grave (è) in een voornaam? Wordt dat vaak over het hoofd gezien of wordt de naam vaak wel goed uitgesproken?

• Wordt goed uitgesproken
  • Wordt over het hoofd gezien
  • Verschilt

0 stemmers

6 likes

Ik snap hier niks van. Zijn dit Vlaamse namen? Hoe spreek je Aigu uit, waar zit de “é”? En waar zit de è in Grave? Ik zou dat uitspreken als Graavuh maar dat is wellicht mijn platte Hollands :grimacing:

Edit: lol ok nevermind me ik ga ff in een hoekje janken, aigu en grave zijn het type accent, heb dat echt nooit geleerd :clown_face: is dat middelbareschool-Nederlands kennis??

57 likes

Middelbare school als je Frans had denk ik!

14 likes

Ik heb zo hard gelachen om je comment. Lig letterlijk te schuddebuiken in bed. Bedankt hiervoor.

30 likes

Ik had eerst hetzelfde hoor, moest 3 keer lezen voordat ik het door had.

4 likes

Gahaha graag gedaan :clown_face:

3 likes

Ik dacht hetzelfde. Wat een bijzondere namen en hoezo hebben zoveel mensen ervaring met hoe dit uitgesproken wordt :skull:

9 likes

Mijn man heeft een é in zijn naam en 9/10 keer wordt die vergeten. Maar dat komt misschien ook omdat de naam met de e hetzelfde wordt uitgesproken. En in veel automatisch gegenereerde brieven gaat het vaak mis. Dan wordt het @&?

2 likes

Ja dit, plus heel veel online systemen laten het gebruik van een é niet toe, waardoor hij zich dan eigenlijk met foute gegevens moet inschrijven.

5 likes

Haha thanks voor de reacties en het lachen :laughing: we laten het accent zitten!

1 like

Mijn dochter heeft een è in haar naam maar wordt vaak als é of ë geschreven (ook op geboortecadeaus helaas) uitspraak is 8 van de 10 keer goed :laughing:

1 like

Wij zijn er nog niet uit! Hebbeb twee dochters met namen die eindigen op een -ie klank en nu wordt onze derde dochter binnen een paar weken verwacht.
Weet dus nog niet of ik voor de derde keer die -ie klank op het eind een te hoog kwikkwekkwak gehalte vindt hebben…

Maar. Opties!:

• Guusje
  • Bo
  • Abby
  • Fien
  • Lux
  • Lotus
  • Lucy

0 stemmers

In het hypothetisch geval van een kind zou ik het best lastig vinden welke achternaam ik mooi vind. Een dubbele naam vind ik lastig voor het kind omdat als die later een achternaam wil doorgeven het moet kiezen tussen ‘ons’. Wat vind jij, overdreven of beter gewoon 1 achternaam kiezen?

• Dubbele achternaam is prima
  • Dubbele achternaam is onhandig

0 stemmers

3 likes

Ik heb een dubbele achternaam en heb echt noooooit het gevoel gehad dat mijn achternaam die ik doorgegeven heb gelijk staat aan de keuze tussen mijn ouders. Sterker nog, ik heb een achternaam doorgegeven en dat is de achternaam van mijn ouder waar ik nu slecht contact mee heb. Maar die naam is gewoon veel mooier. Mijn andere ouder ziet hier ook niks geks in. En ik ben zelf altijd heel tevreden geweest met twee achternamen.

8 likes
  • Max
  • Thijn

0 stemmers

5 likes

Allebei leuk! Vind Tijn het leukste maar ik zou wel voor Tijn gaan i.p.v. Thijn

26 likes

Ik heb op onhandig gestemd, maar meer omdat ik zelf een achternaam heb die uit 2 delen bestaat en ik heel veel vaak wordt aangesproken met alleen het eerste deel omdat ze er vanuitgaan dat het een getrouwde naam is (denk ik)

4 likes

Ik dacht eigenlijk dat de naam die als eerste vermeld staat blijft?

Dus bijvoorbeeld
Jessica van Tunen Janssen
Dat het dan standaard van Tunen wordt?

Maar dat is dus niet zo?

3 likes

Ik heb eigenlijk geen idee :sweat_smile: Ik dacht dat je dan zelf wat mag kiezen, maar misschien heb je gelijk! In dat geval zit je dan wel weer met dezelfde beslissing: wiens achternaam eerst?

Edit: Nee, het kind moet zelf kiezen als het de achternaam van diens partner later wil aannemen/zelf wil doorgeven

2 likes

Wij hebben de achternaam van onze dochter aangepast naar een dubbele maar we hebben er beetje spijt van, laatst met vakantie boeken paste haar volledige naam niet in het systeem en heb ik daar best veel stress van gehad (is allemaal goedgekomen, geen haan naar gekraaid, maar er was gewoon weinig info en niemand wist het). Wij weten niet of we het weer gedaan zoudem hebben, daarom heb ik ook onhandig gestemd.

2 likes