Babynameninspiratie #2

Ik zou het dubbele achternaam verhaal niet bekijken vanuit handigheid*, maar vanuit of je het wilt, gelijkheid en de praktische winst. Rekening houdend met dat dit nu allemaal even nieuw is, maar over een jaar of tien veel normaler is. Daarnaast op het moment dat je kind kiest is het kind ook geen vijf meer en prima in staat daar een afweging in te maken die verder gaat dan ‘wie vind ik het liefst’.

*want op dit gebied: het land zit vol met kinderen zonder alledaagse namen en daar gaat het doorgaans prima mee.

15 likes

Ja dat is natuurlijk ook zo. Misschien heeft het ook wel te maken dat mijn ouders de vraag ‘wie vind jij het liefst’ wel heel belangrijk vinden en ik mijn kind dat graag bespaar. Maar dat moet ik misschien niet zo belangrijk maken

1 like

Eerlijk, als je kind op de leeftijd van een huwelijk of kind de afweging moet maken op basis van wie het liefst is en dat als een loyaliteitsconflict voelt, denk ik dat je in de jaren daarvoor in de opvoeding iets niet helemaal goed hebt gedaan. Dat conflict ontstaat zoals bij jou als een kind voelt dat ouders het blijkbaar heel belangrijk vinden dat er voor hen gekozen wordt. Je kunt dus ook nu al met je partner praten over dat de keuze dus op termijn gemaakt kan gaan worden en jullie wat er ook gebeurt jullie kind daarin vrijheid willen geven en wat dat dan praktisch gezien betekent.

13 likes

Ik vind het nogal overdreven om voor iets als een vakantie boeken die keuze niet nog een keer te maken. Mijn kinderen zijn net zo veel van mij als van mijn partner en daarom vind ik het belangrijk dat ze beide achternamen hebben. Dat instanties daar nog niet op bedacht zijn (merk je ook bij bijvoorbeeld huisarts, inschrijven school etc) is vervelend, maar ook wel begrijpelijk tijdens zo’n overgangfase.

19 likes

Ik vind Lien een leuke naam!

Ik vind het wel leuk als bij siblings de namen niet mijlenver uiteen liggen en bij tweeling siblings vind ik daar nog meer voor te zeggen. Omdat de namen waarschijnlijk samen op een geboortekaartje komen en regelmatig samen worden uitgesproken. Dus het is voor mij ook afhankelijk van de naam die je al hebt of het leuk is!

2 likes

Nja als je op de luchthaven staat en niet mee mag omdat de paspoortnaam en naam in systeem niet overeenkomen is dat toch erg vervelend, vooral als je het gewoon niet geregeld krijgt.
Onze dochter had mijn naam, en nu beide, maar ik hecht er eigenlijk niet zoveel waarde aan en vind het ook niet aantonen dat een kind meer van de een dan van de ander is.

3 likes

Ja dat heb ik ook. Mijn kinderen hebben de achternaam van mijn vriend. En eigenlijk ook nooit echt bij stil gestaan dat ik dit ‘erg’ moet vinden. Ze zijn beiden net zo goed mijn dochters. Met of zonder mijn achternaam. Zie daar niet echt de toegevoegde waarde van.

10 likes

Wij hebben wel een dubbele achternaam, ik vond dit wel belangrijk. Naast dat het kind van ons allebei is vind ik het in deze tijd ook gewoon belangrijk dat het niet standaard de naam van de man is. En de tijden zullen heus wel veranderen naar dat dit meer normaal wordt.

13 likes

Maar waarom heb je het dan gedaan? Geen aanval, maar ben benieuwd waarom je het hebt gedaan omdat je zegt dat je er geen waarde aan hecht.

Ik hecht er zelf ook geen waarde aan trouwens, dus daarom ook niet gedaan haha.

5 likes

Laatst hier ook al wat gedeeld, maar ik kom er voor mezelf maar niet uit welke ik mooier vind, en mijn man dacht dat de ene anderen mooier zouden vinden. Ik dacht de ander. Niet dat het uitmaakt, maar wij vinden ze beide dus heel mooi dus ben gewoon nieuwsgierig naar wat de meesten mooier vinden dmv een polletje.

• Arlo
  • Seth

0 stemmers

Voor ons zoontje dus.

4 likes

Ik ken 2 kinderen met de naam Seth. Zijn leuke jongens hoor, maar het is dus hier een redelijk gebruikelijke naam? Weet niet hoeveel waarde je eraan hecht, maar ik zou het zelf fijn vinden om een naam te hebben, die niet al te vaak voorkomt.

Zo vaak komt ie toch niet voor in Nederland. Ja toevallig ken jij er 2.

4 likes

Arlo omdat Seth gewoon zelden goed zal worden uitgesproken in Nederland.

20 likes

Toen ze nog niet geboren was, zijn we overeengekomen dat ze mijn achternaam kreeg, hij heeft al 2 kinderen met zijn naam. Hij wilde graag zijn naam erbij, dus dat hebben we toen gedaan.

2 likes

Ik zeg ook dat het hier een redelijk gebruikelijke naam is. Niet dat het in de hele Benelux zo is.

Zijn er meerdere wijzen om Seth uit te spreken dan? Je zegt toch gewoon Set (als in het kaartspel, kan ff geen betere omschrijving bedenken).

Ik vind het een stuk mooier persoonlijk dan Arlo, dat vind ik meer een soort merknaam.

8 likes

Meer met de th van third op het eind is hoe ik het hoor.

2 likes

Volgens mij heb je gelijk dat ‘Seth’ in het Hebreeuws ook ‘Set’ is. Ik ken het alleen op zijn Engels (of iig in Engelssprekende landen), dus met een Engelse ‘th’, maar kom er wellicht nu achter dat dat juist niet de originele/correcte wijze is :joy:

4 likes

Ik denk dat dat aan jou ligt haha, want hij staat niet eens in de jongensnamen top 100. Ik ken persoonlijk ook niemand, behalve dat het neefje van een klasgenootje van m’n andere zoontje zo heet :sweat_smile:

4 likes

Ik vind de Amerikaanse SetH ook het mooist klinken hoor. Ik ken de naam vooral van Seth Cohen (the OC) haha, die uitspraak vind ik het mooist.

6 likes