Babynameninspiratie #2

Phileine

2 likes

Vayen

2 likes

Josefien/Josefine, Philipine

3 likes

Fiene, Fleuri, Febe

1 like

Florine

3 likes

Philippa

3 likes

Dankjewel allemaal!

5 likes

Ik heb een dilemma:

Ik heb een nicht met wie ik eigenlijk geen contact heb (nooit echt gehad; ze is 15 jaar ouder dan ik), behalve dat we elkaar volgen op sociale media.

Nu ben ik zwanger en ben ik over namen aan het nadenken. Ik heb qua meisjesnamen één favoriete naam, maar nu herinner ik me opeens dat deze nicht ooit diezelfde naam voor haar dochter had bedacht, maar dat dat dochtertje helaas in de 20e week van haar zwangerschap was overleden.

Weet niet of ik haar nu zou kwetsen als ik mijn kind dezelfde naam zou geven. Tegelijkertijd kan ik me niet eens herinneren wanneer ik m’n nicht voor het laatst heb gezien.

Zouden jullie deze naam voor jullie eigen kind kiezen? Of toch voor een andere naam gaan.

• Ja, ik zou die naam kiezen
  • Nee, ik zou voor een andere naam gaan

0 stemmers

Als het je favoriete naam is zou ik het haar gewoon een keertje vragen? Wellicht is het helemaal geen probleem voor haar.

2 likes

Als je zo weinig contact hebt, is dat ook wel een beetje lastig want hoe moet je dan reageren.

6 likes

Ik geloof dat ik haar al zo’n 18 jaar niet gezien/gesproken heb. En hoewel we elkaar wel op social media volgen hebben we ook daar geen contact.

Haar hierover persoonlijk contacteren zou ik best moeilijk vinden, want de behoefte om verder contact met haar te hebben is ook niet echt aanwezig.

1 like

Ik denk dat ze wel zou schrikken als ze die naam voorbij zou zien komen op je insta of een geboortekaartje ziet/het hoort van haar moeder oid. Het wakkert toch wat aan
 Lastig omdat jullie familie zijn, ondanks dat jullie elkaar niet spreken. Hoe zou jij (oprechte vraag hoor, niet stom bedoeld) het vinden, als je de situatie zou omdraaien?

12 likes

Het ligt er ook aan hoe lang het geleden is dat haar dochter is overleden. Is het jaren geleden of maanden, dat maakt wel uit denk ik

1 like

Oh ik ben normaal gesproken echt 1000% van “het zou me echt niks boeien of iemand in de omgeving (en ja ook familie haha) een bepaalde naam al heeft” maar in dit gevoelige geval zou ik het persoonlijk zeker niet doen

26 likes

Als je haar al zo’n 18 (!) jaar niet gesproken hebt en elkaar dus ook niet geregeld op sociale verplichtingen van de familie tegenkomt, zou ik gewoon voor die naam kiezen. Ik vind dat dan niet zo gevoelig liggen, ze zal er amper tot nooit mee geconfronteerd worden (dat is wel vanuit mijn eigen perspectief: ik deel niets van mijn kinderen online), jullie zien elkaar nooit.

13 likes

Hoe moeten we bedacht hier lezen? Als in; je hebt (want je spreekt elkaar nooit) via via gehoord dat zij dit een leuke naam vond? Of je hebt gehoord/op insta gezien dat dit de naam is die ze haar kind heeft gegeven? Vind ik beide gevallen al dat er meer dan genoeg andere namen zijn om uit de kiezen, maar in het tweede geval al helemaal.

3 likes

Je zou nog kunnen overwegen om, als je de naam wel gaat kiezen, haar van tevoren op de hoogte te brengen. Meer als mededeling dan als vraag, dan weet ze er in ieder geval van. Maar zou wel echt alleen de naam kiezen als je haar nooit ziet en spreekt en als er geen familieleden close zijn met jullie allebei waardoor ze alsnog steeds met de naam geconfronteerd wordt.

3 likes

Ik vind het er ook nog wel van afhangen hoe uniek de naam is. Als het een vrij unieke naam is zou ik het zeker niet doen. Bij een veelvoorkomende naam nog wel overwegen.

2 likes

Als je nooit contact hebt en daar ook geen behoefte aan hebt, kun je haar misschien ook ontvolgen en verwijderen als volger. Dan is de connectie helemaal weg en is er voor haar niet de confrontatie ermee.

Maar eens met verschillende reacties dat het er inderdaad ook een beetje vanaf hangt hoe je als er geen contact is weet dat haar dochtertje zo heette, hoe lang het geleden is, hoe uniek de naam is, hoeveel contact er verder in de familie nog is.

2 likes

Echt de wegen die jullie zouden bewandelen om geen andere naam te kiezen. Ik ben echt schocked.

38 likes