Babynameninspiratie #2

Hahaha ja “block haar gewoon en noem je kind stiekem naar haar overleden kind.” En het dan verpakken alsof dat aardig is want dat “wordt zij er niet mee geconfronteerd”.

Echt een sociopaaaaatische take christus te :horse:

27 likes

Ik zou er eerder voor kiezen om die naam wel te geven. Omdat er al bijna 2 decennia geen contact is, je zo ver van elkaar afstaat en elkaar ook niet meer ziet.
Waar ik wel rekening mee zou houden is of er familieleden dichterbij jou staan bij wie het wel gevoelig ligt. En inderdaad ook afhankelijk van de naam: als het een veel voorkomende naam is vind ik ook weer anders dan een naam die veel minder voorkomt.

4 likes

Maar boeiend hoe lang je precies wel of geen contact hebt, je kent haar blijkbaar goed genoeg om te weten dat ze 1) een kind heeft verloren en 2) hoe dat kind heette/geheten zou hebben. Dat is toch op zichzelf reden genoeg om uit eerbied te zeggen: ik kies wat anders. Misschien vindt ze het niet erg, misschien spreek je haar nooit meer, ja nou en, misschien wél, en van considerate zijn zonder dat je weet of het “echt echt echt nodig is” word je ook niet slechter hoor.

22 likes

Ik heb zelf een kindje verloren, ik kan heus niet voor ieder spreken maar: ik zou het echt kut vinden als iemand ‘onze’ naam plakt op een levend kind, dat wel ouder wordt. Is niks rationeels bij verder.

Als het zestiendegraads familie is en er zijn geen enkele banden of lopend contact, dan had je de naam van haar overleden kindje ook niet geweten toch?

45 likes

Los van wel of niet vanwege het kwetsen van je nicht, lijkt het mij best wel kut om je kind een naam te geven waarbij je blijkbaar ook moet denken aan een overleden kindje.

Overigens vind ik elkaar volgen op sociale media wel een vorm van lopend contact.

10 likes

Als het zo’n zelfgeknutselde naam is waarvan duidelijk is dat je je hebt laten inspireren door haar: niet doen.

Maar de zoveelste Sofie, Noa of Mila? Dan lijkt me er echt niet zoveel aan de hand bij iemand die je al bijna 20 jaar niet gezien of gesproken hebt.

9 likes

Bedankt iedereen voor jullie feedback. Het is ook wel raar om dit keuzeproces op een forum te delen, maar ben blij het toch gedaan te hebben en ben dankbaar voor jullie perspectieven.

We hebben nog een hele poos voor ons, dus nog genoeg tijd om over een andere naam na te denken.

Bij mijn zoontje waren we het heel snel eens over een naam; het voelde goed en we vonden de naam allebei mooi.

De naam die we nu in gedachte hadden voelde ook weer direct goed en vonden we beide mooi. Dus we waren eerst meteen van dát wordt het.

De gedachte aan m’n nicht kwam niet meteen, omdat dat ook alweer 15 jaar geleden is en ze inmiddels ook moeder is van twee gezonde tieners. Dit soort dingen, zowel het overlijden van haar dochtertje als nu de ontwikkeling van haar zoontjes, heb ik enkel via sociale media meegekregen, maar dus niet omdat we persoonlijk contact hebben.

Maar mijn partner en ik hebben nog niet definitief voor een naam gekozen en we hebben nog genoeg tijd om over andere namen na te denken.

4 likes

Ik zou denk ik toch een dm sturen om te kijken hoe zij er tegenover staat. Ondanks dat je elkaar nooit ziet zie je elkaar wel oo social media voorbij komen en je blijft familie

Maar het is familie dus er gaat toch sowieso over gepraat worden lijkt me. Ik zou het echt niet doen.

7 likes

Ik zou het ook niet doen!

3 likes

Ik heb zelf ook familie die ik alleen op social media heb, maar verder niet spreek. Ik zou me zelf er persoonlijk niet door laten tegenhouden. Ja, ‘het is familie’, maar in hoeverre staat die familie dichterbij dan een kennis? Ik volg mijn middelbare school klasgenootjes ook op instagram, daar heb ik precies dezelfde band mee (= geen) en dus zou dat me niet tegenhouden.

Het feit dat je er over nadenkt laat zien dat je echt heel empathisch bent vind ik, maar ik zou zelf gewoon die naam lekker geven :slight_smile:

6 likes

Nou “heel empathisch” is wel erg overdreven zeg. Ik mag hopen dat het heeel normaal is dat een gemiddeld mens wel even zou nadenken over deze situatie of anders heb je echt geen gevoel hoor als dit al heel empathisch voor iemand is

Ook echt “ik zou het lekker doen” :rofl:

En nee dit is niks tegen jou @Scarlett

16 likes

Haha ja ik denk dat veel mensen vast haken aan het woord ‘familie’, maar ik denk dat mijn voorbeeld over een middelbare school klasgenoot wel duidelijkheid schept? Veel mensen zijn close met hun familie, en dan zou ik het ook zeker niet doen. Maar als er verder geen contact dan zie ik echt het probleem niet? En ja, ik vind het empatisch dat @Scarlett uberhaupt deze persoon in gedachten heeft want ze heeft 0,0 band met deze persoon? Vind dat in de situatie die geschetst wordt echt totaal niet overdreven?

3 likes

Er over nadenken en twijfelen staat echt niet gelijk aan empathisch zijn. Ik vind dat vooral een manier voor jezelf om de keuze goed te praten als je weet om wat voor gevoelige situatie dit gaat. Helemaal wanneer er een miljoen andere namen zijn die je kunt kiezen.

Mocht je wel vasthouden aan de naam, is het meer zo dat je in dit geval je eigen voorkeur en belangens belangrijker vindt.

15 likes

Met je familie blijf je toch altijd verbonden, de ene periode in je leven misschien meer dan een andere periode. Niet dat ik dat heb…maar hoor het veel bij anderen, dat ze in een andere fase van hun leven wel meer contact of minder hebben dan voorheen.

2 likes

Ik snap je twijfel heel goed!
Aan de ene kant heb je haar al zó lang niet gezien, dat het zou moeten kunnen. Aan de andere kant blijft het wel familie, dan ligt het toch altijd gevoeliger merk ik uit ervaring. Mijn ouders komen uit een grote familie waar toch altijd wel gepraat wordt en waar bepaalde dingen belangrijker zijn voor mijn ouders hun generatie, dan voor mijzelf. Je wilt niemand kwetsen.

Wat ik zelf misschien zou doen is het met mijn eigen moeder of vader bespreken. Die weten precies alles over hun familiedynamiek. Dat zou mij zelf wat geruststelling/duidelijkheid geven, wat zij ervan vinden.

En ik ben het eens met het type naam. Een unieke naam zou ik sowieso niet doen.

5 likes

Nou niet persé hoor. Mijn familie is gigantisch en ik zou zeker de helft op straat niet eens herkennen als familie.

5 likes

Dit vind ik wel een belangrijk punt hoor. Is het een naam van het niveau ‘Emma’ of het niveau ‘Persephone’?

8 likes

Oeh.

Welke naam vind jij mooi voor irl (los van bovenstaande issue. Dit is een Nieuw Onderwerp):

• Persephone
  • Nike
  • Danaë
  • Briseis
  • Medea
  • Antigone
  • Artemis
  • Penelope
  • Circe
  • Iphigenia
  • Athena
  • Minerva
  • Juno
  • Medusa
  • Aphrodite

0 stemmers

2 likes

Ik vind ze allemaal mooi, al zou ik Medusa wel wat gek vinden. Ik houd wel van een niet zo standaard naam.

Medusa

5 likes