Babynameninspiratie #2

Opzich een prima naam maar ik denk wel een beetje van de generatie van vrouwen die nu 25-40 zijn ofzo?

Ik vind zelf Lize wel een leuke, hippe variant, maar ik houd zelf ook wel van iets kortere namen (scheelt 1 letter maar toch voelt het veel korter :joy:)

7 likes

Ik zag gisteren een kind van een jaar of 5 met de naam Miranda, dat vind ik ook meer volwassenen vibes.

16 likes

Ja same! Ik ken ook meerdere Elise’s in die leeftijdsrange. Bij een aantal van hen is Elise short for Elisabeth. Maar zeker wel een leuke naam!

2 likes

Ik vind Elise echt mooi! Ik ken ook een aantal Elize’s, dus met een Z. Persoonlijk vind ik met een S mooier.

2 likes

Ik ken een Elise van 6 jaar, een van 23 en een ergens eind 30. Ik vind het een hele mooie naam, van alle tijden juist!

6 likes

Prima en tijdloze naam! Eigenlijk vind ik heel veel namen wel kunnen, ook zo’n Miranda als iemand dat leuk vindt. Ook saai als we allemaal een zelfde soort naam hebben!

2 likes

Prima, tijdloos maar wel saai. Ik ken ook alleen saaie Elises dus wellicht vandaar de associatie haha

3 likes

Ik ken een kleuter die Elise heet, dus de naam wordt vast nog gegeven. Ik zie wel direct een schoolklas voor me met Elise, Lisette, Simone, Niels en Jeroen, dus eigenlijk mensen die nu 35 zijn.

6 likes

Elise en Elize werden samen vorig jaar 165x gegeven. Dat is vergelijkbaar met namen als Feline, ChloƩ en Lizzy

Ik vind het een klassieke naam, tijdloos maar voor mij iets te ā€˜netjes’ en wat saai.

1 like

Vind het een mooie naam, wel wat volwassen maar daar hou ik zelf wel van. Je kan de naam ook altijd afkorten als ze jonger is. Als associatie denk ik aan een rustig, lief meisje.

Vind Elisa/Eliza of Elize ook mooi en net wat stoerder klinken dan Elise.

Maar hoe klinkt Elize anders dan Elise?

2 likes

Heel simpel toch? Elizzzze of Elisssse. De Z is wat harder uit te spreken dan de S. Er zit weinig verschil in, maar het verschil is er wel zeker.

2 likes

Ik heb nog nooit iemand in Nederland Elise nĆ­et als ee-lie-ze uit horen spreken.

17 likes

Huh? Nederlanders spreken toch juist de Z uit als een S.

1 like

Ja Amsterdammers ofzo. Als ze dat doen, zal Elize ook als Ee-lie-se klinken toch.

Edit: ik ben groot voorstander van namen normaliseren en moeite doen het juist uit te spreken, maar als het eventuele subtiele verschil in beoogde uitspraak Elize vs Elize je heuvel wordt als ouders, dan denk ik dat je het moeilijk gaat krijgen :sweat_smile:

7 likes

Heb het idee dat dit veel ouders niet interesseert, als ze maar een originele naam hebben.

5 likes

Ik heb nog nooit iemand Elise met een duidelijke S-klank uit horen spreken, de normale Nederlandse uitspraak is eelieze. De s vervangen door een z is puur om het anders/ā€˜moderner’ te maken, verschil in uitspraak is er niet (ok, nauwelijks).
Amsterdammers die de son in de see sien sakken zullen daar vast wat anders van maken, maar een Amsterdams accent is niet de standaard.

6 likes

Oh ik bedoelde Elize inderdaad net wat pittiger/stoerder staan dan Elise. Dus alleen op schrift. Qua klank verschilt het weinig/niet ja.

1 like

Oh ik wel. Ik werk in het onderwijs, dus heb allerlei verschillende uitspraken voorbij zien komen. Maar kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.

3 likes

Ik krijg helemaal Julia Roberts vibes bij deze combi van namen haha, maar Julia Rosa bekt iets lekkerder zou ik zeggen!

1 like