Babyshowers, vrijgezellenfeesten etc

als een vriendin echt niet wilt zou ik het echt niet doen. ik heb ook een vriendin die dit al jaren roept en als ik dan zeg ‘ja maar het kan ook op jouw manier, ongedwongen en zonder hilarische spellen” dan nog wil ze niet. Als ik er ooit iets over hoor dat iemand iets voor haar wil organiseren moet ik haar waarschuwen haha. en dat ga ik ook zeker doen want je bent vrienden als je haar wensen respecteert, niet als je je eigen wensen doordrukt, vind ik.

1 like

Inderdaad niet doen.

Ik wilde ooit geen vrijgezellenfeest met domme spelletjes, gekke verkleeddingen, etcetera. Alles wat ik niet wilde gebeurde en ‘niet zeuren want dat hoort erbij!’ Zo verdrietig over geweest.

Babyshower was wel leuk. Gewoon simpel een lunch en een mand met kleine cadeautjes.

Verder eens met @Roguee

Hahaha wow zie nu pas dat ik 'm enorm kick.

4 likes

Het vrijgezelenfeest voor een vriendin was heel ‘simpel’ zonder rare dingen. Wilde ze ook niet en daar was ik heel blij mee :wink: Ze heeft het er nog over en was zo blij met wat we gingen doen en dat het ‘gewoon’ gezellig met al haar vriendinnen was.

2 likes

Ik vind het raar dat in deze tijd waar de ‘genderrol grenzen’ vervagen ‘gender reveal party’s’ ineens zo hip zijn.

4 likes

Ik heb er helemaal niks mee. Vaak grote groepen waar je 3/4 niet van kent en je betaald de hoofdprijs voor iets dat je zelf niet snel zou doen (in mn ervaring dan met deze feestjes). Plus ik drink geen alcohol en daar rekening mee houden in de prijs bestaat niet in de wereld van de vrijgezellenfeestjes. Zo amen Haha.

Ik ben nu zwanger en hoe vaak ik wel niet de vraag krijg: “weet je al wat het wordt? Wil je weten wat het wordt? Wanneer kom je er achter of het een jongetje of meisje is?” Man wat vermoeiend. Ik probeer zo vaak mogelijk te antwoorden: ze zeggen dat het een baby is. Ik heb het idee dat gender nu juist veel meer een ding was dan toen ik kind was? Ik vind dat benadrukken maar raar.

On topic: mijn schoonzusje begon pas over een babyshower maar ik denk niet dat ik dat wil? Wat doen mensen eigenlijk op een babyshower? Ik heb geen zin om spelletjes te spelen of te raden wanneer het geboren wordt etc.

Vaak spelletjes en cadeautjes en iets met hapjes/high tea, maar je kunt het natuurlijk doen zoals jij wil. Althans, vaak wordt het voor je georganiseerd maar ik zou me er 100% mee bemoeien.

Dat klinkt wel echt verschrikkelijk haha

Zelf weet ik niet of ik het zou willen maar stel: dan zou ik een virgin-cocktail middag doen. Als ik niet mag drinken dan mag niemand het.

Ik vind het zo’n debiel idee dat het altijd mannen/vrouwen apart is.
Vind die groepjes in de stad ook echt verschrikkelijk. Van die boerentrienen vaak d

5 likes

Mijn nicht hebben we gewoon laten weten wanneer haar dag was. Ze heeft een grote vriendengroep waar het grootste deel elkaar wel kent. Iedereen heeft gelukkige andere afkomsten dus iedereen had allemaal eten meegenomen van zijn of haar eigen cultuur (ja er waren ook mannen). We hebben gegeten, een quiz over mijn nicht gedaan, verder geen rare spelletjes, maar gewoon daarzo gehangen

1 like

Ik wou ook nooit een babyshower, ik wou liever achteraf een feestje van sushi, wijn en biefstuk krijgen. 1e keer wel soort van babyshower gekregen, was lief van die vriendinnen, maar voor mij hoefde het niet. Zou bij mijn zusje iig als kado geven dat ik bij haar thuis kom, iets stofzuig ofzo en daarna een mega lading sushi terwijl ik haar huilende baby vasthou, zoiets haha

3 likes

Krijg je ‘traditioneel’ gezien bij iedere zwangerschap een shower of alleen bij de eerste?

Sommige reacties zijn al maanden oud maaar ik ben best verbaasd over de reacties op vrijgezellenfeesten. :open_mouth: (babyshowers/genderreveals vind ik zelf ook niet nodig want na de geboorte vier je dit al, dus alleen specifiek vrijgezellenfeesten)

Ik zie het echt als zo iets leuks om gewoon de hele dag door te brengen met je beste vriendinnen/vrienden/familie (als bruid zijnde) en ook écht de tijd te hebben voor elkaar. Ja, soms betekent dat als gast dat je weinig/geen anderen kent, maar het is toch super leuk om zoiets mee te maken met de bruid (als je dicht bij haar staat)? Je leert ook anderen kennen die dicht bij de bruid staan. Het is als het goed is eenmalig en voor een van haar grootste dagen van haar leven. Op de bruiloft is het zoo druk en zijn er zoveel meer mensen (van bruid en bruidegom) vanuit familie etc., dus dan is het naar mijn mening super leuk om ook een dag te hebben gehad met alle tijd voor de mensen die het dichtste bij je staan.

En het is een hele dag met activiteiten + eten/drinken dus dat kost nou eenmaal geen 10€. Tuurlijk zijn er uitzonderingen waarin het veel te overdreven duur is voor wat er gaat gebeuren, maar vaak zijn wat hogere bedragen nodig.

(en ja er zijn vrijgezellenfeesten van vage kennissen die echt te duur zijn en er zijn ook domme vrijgezellenfeesten met van die vreselijke spellen, maar het gaat even over het algemene ‘idee’ van een vrijgezellenfeest van een goede vriendin/familie dat de bruid ook leuk vindt)

3 likes

Meestal bij allemaal dacht ik. Ik weet het niet zeker omdat ik er zelf niet van hou. Maar ik merk wel vaak dat de omgeving van een zwangere het eerste kind nog heel speciaal vind en de kinderen erna minder. Dus minder kraamvisite etc, dus misschien ook minder babyshowers?

1 like

Wij hebben het laatst bij een tweede kindje van een vriendin niet gedaan. Ik hou er sowieso niet van en anders zit ik serieus elke paar maanden op een babyshower momenteel :smirk: andere vriendinnen vond het overigens wel lullig, want tweede is toch niet minder speciaal…

Ik dacht altijd dat je het alleen bij de eerste deed omdat in Amerika de shower toch ook veelal om de cadeautjes draait. Echt om je uitzet bijeen te sparen (net als je bruiloft) en bij de tweede heb je dat dus allemaal al.
Maar goed dit is misschien een hele rare aanname.

Klopt, het hoort alleen bij het eerste kind. Soms wordt er nog wel iets voor daaropvolgende zwangerschappen georganiseerd maar dit heet dan vaak een baby sprinkle, en daar worden dan minder cadeau’s gegeven.

(ik vind het allemaal dikke bullshit maar toch weet ik deze info??)

3 likes

Ik merk dat bij mijzelf ook heel erg. Bij mijn nichtje die net een eerste kindje heeft gekregen ben ik niet weg te slaan, met mijn neef die net een tweede heeft gekregen moet ik nog een afspraak maken voor kraamvisite. Bij de eerste stonden we al vrij snel op de stoep, nu merk ik gewoon dat het minder prioriteit krijgt. Uiteraard wel een kaartje gestuurd maar ik merk vaak, en niet alleen bij mijzelf, dat een tweede of derde kindje toch minder nieuw is en minder aandacht krijgt.

Wat betreft een babyshower voor een 2e of 3e, dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Ik heb veel vriendinnen die echt geen shower willen, onder geen beding.

1 like

Ja heel herkenbaar hoor! Bij de 2e zat ik zelf ook niet te wachten op een stormloop aan visite (was vaak toch wel alsof men een soort van musical over de bevalling verwachtte ipv: kijk dit is mn kind) en gelukkig hadden we ook een stuk minder visite. Ben nu net vanochtend op bezoek geweest bij een vriendin waarbij kind 6 weken oud is. Bij de eerste was ik er al in de kraamweek