Backpacktopic

@Claro Fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit gevoel :sweat_smile: En dat altijd wel willen reizen klinkt ook heel herkenbaar, haha.
Ik huur nu tijdelijk iets tot eind oktober want wilde thuis zijn voor wat familiedingen, maar daarna… geen flauw idee? Weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik wil doen qua werk en weet al helemaal niet waar ik wil wonen. Het lijkt me wel héél leuk om als expat een paar jaar in het buitenland te wonen en te werken, maar het is ZO ontzettend moeilijk om een baan te vinden vanop afstand. Het solliciteren vlot ook niet zo goed, want het ene moment kijk ik naar vacatures in Shanghai of Tokio en een uur later zit ik te kijken naar jobs in Spanje. Niet heel productief dus :woman_shrugging:.

@Opheliac Ah wat chill dat je dat gevoel had! Ik denk dat een soort doel hebben zoals een master bijvoorbeeld wel helpt. Alleen nog even uitvissen wat ik dan juist wil als doel :joy:

2 likes

Yep, idem! Ik vond het na 1 week thuis al wel weer genoeg geweest :joy:. Ik ben net over de grens verhuisd, om nog dat internationale wat vast te houden, en ik volg een aantal vakken van een heel internationale studie (in het Engels, veel buitenlanders, beetje politiek etc.). Ik ga heel vaak op korte tripjes en ben nu wel gelukkig hiermee, maar ik vraag me af hoe lang dat zal duren, want het begint wel weer echt te kriebelen (is nu anderhalf jaar geleden). Maar de eerste maanden waren het lastigst.

Ik had dit ook, ik had zelfs tijdens Mn reis al ‘nachtmerries’ over naar huis gaan :’)

Speelt denk ik wel ook mee wat er thuis op je wacht, ik moest gaan solliciteren waar ik erg tegenop zag. Misschien helpt het om thuis heel leuke dingen te plannen zodat het voelt alsof je meer reden hebt om thuis te zijn?

Ben je gewoon naar daar verhuisd en dan op zoek gegaan naar een baan? Vond je het dan niet moeilijk om te beslissen naar Frankrijk (toch?) te verhuizen en niet naar een ander buurland bijvoorbeeld? Ik vind dat dus zooo moeilijk. Het blijft me een mysterie hoe iedereen (om me heen) lijkt te weten waar ze willen wonen :thinking: Leuk ook trouwens dat je weer bent gaan studeren!

@Mariposa Haha! Klopt, met leuke vooruitzichten is naar huis gaan sowieso minder “erg”. Ben jij ondertussen blij weer thuis te zijn?
Ik probeer wel leuke dingen te plannen inderdaad, maar heb eerlijk gezegd niet altijd veel zin om met vriendinnen af te spreken bijvoorbeeld. Ze zijn bijna allemaal getrouwd, zwanger of hebben al kinderen en merk dat ik echt like-minded mensen mis in mijn omgeving.

@Enim ben inmiddels al 1,5 jaar thuis van die reis dus nu is het weer helemaal prima! Maar ik ben wel bezig mijn volgende lange reis te plannen voor over een half jaar :smiley:
Hmm dat is jammer als je alleen mensen in je omgeving hebt die met heel andere dingen bezig zijn dan jij… hopelijk vind je binnenkort een leuke baan in het buitenland, zou dan wel een mooie combi zijn tussen avontuur en werken!

Ahh superleuk!! :smiley: Weet je al welke landen je wil doen?
En dankjewel, ik hoop het ook!

De noordelijke landen van Zuid Amerika! Waar ben jij geweest? Als je daar toevallig geweest bent en je wil een beetje in de reisvibe blijven mag je me allemaal tips geven haha!

Ahh vet! Ik ben een paar jaar geleden in Colombia geweest en dat was echt een aanrader. Heb nu onder andere Midden-Amerika gedaan, Hawaii, Japan, India, nog wat andere landen in Zuid-Oost-Azië en Noord-Afrika. Als je tips wil voor Midden-Amerika geef je maar een gil :blush:

WoW die route klinkt echt gaaf, van alles wat! Ik ga je even een PM sturen voor tips, ben beetje bang herkend te worden als ik meer in detail treed haha

Ik wil dit najaar een paar weken op vakantie/ gaan reizen. Vandaag de eerste mensen op mijn werk officieel verteld dat ik dan afwezig ben, spannend! Ik zat zelf te denken aan zes weken naar Colombia, alleen, ik ben niet mega van het plannen. Lijkt me tof om in Medellin te beginnen, alleen waar ik wil eindigen? Misschien ook wel in Peru als die tijd er is! Weet alleen niet wat wijsheid is met een terugvlucht boeken! Wellicht wel handig, zo lang ga ik ook weer niet…

Waar ik trouwens een beetje tegen op zie is de taalbarriere. Ik spreek echt geen spaans en betwijfel of ik met duolingo ver genoeg kom om mezelf een beetje verstaanbaar te maken.

1 like

Colombia is heel leuk! Als je van hiken houdt, is de Ciudad Perdida trekking echt een aanrader, maar dat is natuurlijk wel helemaal in het noorden van het land.
Je kan de combi Colombia-Ecuador-Peru doen, maar dan is zes weken misschien nogal kort. Ofwel kan je de andere kant op en vanuit Cartagena naar Panama zeilen.

2 likes

Sorry, ik heb volledig gemist dat je hier op mij had gereageerd! Ik wilde sowieso niet terug in m’n oude stad wonen, omdat ik ook al terug gegaan ben naar m’n oude job en alles dan weer hetzelfde zou zijn als voor m’n wereldreis, alsof er niets gebeurd was en dat vond ik een heel depresserend (is dit een woord? Haha) idee. Ik wilde naar een grotere stad verhuizen en omdat ik maar 2 dagen werk, kon dat ook iets verder dan als ik iedere werkdag heen en weer moest. Toen bleek Noord-Frankrijk eigenlijk dichter dan andere steden in België en ben ik daarvoor gegaan. Ook omdat ik altijd al eens een periode “in het buitenland” wilde wonen en ik met m’n wereldreis wel geleerd heb dat ik niet moet wachten op “later”, wanneer de omstandigheden zijn zoals ik voor me zag als ik dacht aan “naar het buitenland verhuizen”, maar dat ik veel dingen gewoon nu al wel op een bepaalde manier kan doen. Heel veel mensen vinden het raar en ik weet ook nooit zo goed wat ik moet antwoorden als mensen me vragen waarom ik daar woon (want ik werk er niet en het is ook niet voor de liefde, de 2 redenen die voor de meeste mensen valabel zijn, haha). Het was voor mij dan ook geen hele grote beslissing of bruuske verandering. Ik werk nog gewoon in België, ik studeer ook in België en ik zie m’n vrienden heel regelmatig. Ik moet daar alleen de grens voor oversteken. Een soort emigreren-light-versie, haha.

1 like

Goede tips, ga ik naar kijken! ik wil inderdaad niet teveel plannen, idee was dat ik tijd genoeg heb om te doen waar ik zin in heb, dus misschien inderdaad beter gewoon bij 1 land houden eerst. Ik houd erg van hiken, dus dat wil ik sowieso gaan doen daar!

Ah wat cool! Wat een slim idee ook, om ondanks dat je terug ging naar je oude job, wel een soort aanpassing te maken in je leven waardoor niet alles hetzelfde was als voor je reis. (Wow ingewikkelde zin) Lijkt me een heel toffe ervaring!

1 like

Ik ben er drie weken geweest en dat was veel te kort, ik had ook bijna niks gepland, maar medellin is een fijne stad, leuke ouderwetse danssalons ook (biechothek noemen ze volgens mij, ik was in cafe Malaga en kan helemaal niet dansen, maar heb wel gedanst)! Echt heel leuk om heen te gaan. Salento en omgeving is ook een mega aanrader!

Ik heb in 4 weken Brisbane naar Melbourne gedaan en dat was opzich oké te doen. Wel echt alleen de highlights gezien en ik zou de route achteraf anders hebben gedaan (sommige dingen skippen, sommige dingen juist langer, wil er wel uitgebreider over vertellen in een PB als je dat wil?).

En qua kosten; het was zeker niet goedkoop, maar ik vond het ook niet extreem. Ik heb in de goedkoopste hostels geslapen, altijd zelf gekookt en met Greyhound bus gereisd. Alleen op activiteiten niet zo bespaart. Ik had €1500 (zonder vliegticket) gespaard en daar had ik genoeg aan en ik had echt nog genoeg over om zeker 1 of 2 weken langer te blijven.

Ja ik denk dat het bij wel scheelde dat de ‘duurdere activiteiten’ wat meer tussen Cairns en Brisbane zitten (Great Barrier Reef, Fraser Island, Whitsundays enzo) en dat scheelde bij mij denk vrij veel qua kosten.

Ik heb volgensmij qua betaalde activiteiten toen dierenpark, surfles, walvissen spotten en tour Great Ocean Road gedaan.


Ik heb wel redelijk relaxt gereisd opzich. Nergens echt haast gehad, maar ik had er wel veeeel langer willen blijven en wil sowieso ooit nog terug. Maar dat is iets anders natuurlijk haha.


En qua aanraders:

  • Byron Bay: vond ik echt fantastisch. Beetje cliché, maar ik was opslag verliefd en had er zo willen gaan wonen. Leuke sfeer, beetje hippie achtig, overal surfers.
  • Port Macquarie: leuk stadje, lekkere stranden ook. En je hebt er een bepaalde periode in het jaar tours om walvissen te spotten.
  • Sydney: mega grote en intense stad. Wel heel tof en heel veel te doen. Vooral gebied bij Bondi Beach vond ik heel leuk.
  • Melbourne: vond ik qua stad iets minder leuk dan Sydney, maar kan ook met het slechte weer toen te maken hebben gehad. Great Ocean Road was wel heeeel mooi!

En ik zou achteraf skippen:

  • Coffs Harbour: niet zo’n boeiend stadje, niet heel veel te doen en er zaten toen voornamelijk ‘long-stay backpackers’ in de hostels die op boerderijen in de buurt werkten. Ik had echt totaal geen aansluiting met hun en ik voelde me daar best eenzaam.
  • Canberra: prima als tussenstop voor 1 dagje, maar echt een hele grauwe, saaie stad. Ik was er 3 nachten en dat was echt veel te veel.
3 likes

Ik heb oostkust Australië in 6 weken gedaan van Melbourne naar Cairns, was wel prima te doen

Edit: Ik was er totaal 8 weken geloof ik, maar ben in Cairns (en daarboven) 2 weken gebleven omdat ik een vriendin opzocht.

1 like

Kosten zou ik echt moeten opzoeken, we hebben het over 10 jaar geleden haha.

Ik heb vanuit Melbourne (leuke stad!) een heel stuk van de Great Ocean Road gezien trouwens, op een 2 daagse trip tot aan ongeveer halverwege de weg naar Adelaide (sorry ik zou echt niet uit mn hoofd weten hoe die plaats heette), maar dan zie je wel de meeste bekende plaatsen langs de weg, de sisters enzo en hele mooie baaien. Was ook helemaal niet duur. Denk dat je dan opzich wel genoeg hebt gezien, denk dat vliegen op Melbourne ook goedkoper is dan op Adelaide. Maar misschien is dat nu anders.

Toen met greyhound naar het noorden gereisd en dan via Canberra (idd afrader @lisaanna behalve misschien de gratis musea maar die zijn het alleen waard als je er toch al bent), via de kust naar Sydney, daar best een paar dagen gebleven want super mooie stad (en de blue Mountains in de buurt, kan eventueel via een dagtrip ook). Ik ben toen direct naar Byron Bay gegaan en de kust van NSW geskipped omdat de kust vanaf Byron naar het noorden (dus Queensland) mooier is (schijnt te zijn) en het water warmer etc. En hoorde idd dat de stadjes als Newcastle en Coffs Harbour saai waren.

Byron en Nimbin (oud hippiedorp in de bergen ernaast) zijn heel leuk. Brisbane is leuk voor een dag, Max 2 zou ik zeggen. Ohja de zoo van Steve irwin ligt er vlakbij, das wel leuk! Dan daarboven coldcoast (surfers paradise etc) vond ik wel leuk om gezien te hebben maar niet fantastisch.

Ik zou Noosa heel erg aanraden, kan je leren surfen op brede rustige stranden, er is een deel aan zee dat ook meteen een natuurpark is, een deel aan een meer met jungle etc, is echt heel mooi gelegen en zeker je tijd waard.

Dan zou ik fraser island idd aanraden, is super mooi en je kan of een dagtrip doen of er met auto’s kamperen, dat kan je regelen vanaf een plaatsje aan de kust en dan een boot nemen. Ik zat in Rainbow beach, alternatief is Hervey bay dat groter is maar ook minder mooi (gewoon een vrij dood stadje). RB is wel echt een en al backpacker/feest toen iig, vond het gekleurde zand verder niet heel speciaal.

Toen bundaberg (van de rum), vond ik leuk om te zien, maar is geen per se must. Zijn wel genoeg dingen om je te entertainen als je een stop wil qua afstanden.

Meeste mensen gaan naar 1770/aggie water maar wij gingen via rockhampton wat meer land inwaarts omdat we dat wilden zien. Mocht je heel erg into rodeo zijn haha is het een aanrader, anders kan je die beter skippen.

Eigenlijk vanaf 1770 zit je in het reef gebied, dus je kan daar op verschillende plaatsen komen, afhankelijk van wat je wil zien. Als je wil (leren) surfen, moet je dat ergens doen ten zuiden van 1770 want door het reef zijn de golven in het noorden veeeel minder goed.

Meesten gaan naar de whitsundays via airlie beach, wij ook, en dat kan ik je zeker aanraden. Zijn heel veel verschillende tours afhankelijk van hoe lang je wil, maar ik heb zoveel gezien daar, echt de moeite waard. Is gewoon echt het witte stand/turkooizen water uit je dromen zeg maar.

Toen zijn we naar townsville gegaan, om magnetic island te bezoeken: is ook heel mooi maar wel minder ‘exotisch’ dan de whitsundays. Stadje zelf is wel prima, mooi uitzicht vanaf de berg maar geen must.

Dan mission beach, daar raakt de jungle de zee en is heel mooi maar niet bijster veel te doen/kan je skippen als je al op andere plekken zoiets gaat zien.

Innisfail is prima te skippen. Cairns zelf is niet heel mooi maar wel een perfecte basis om heel veel te doen: ik heb geskydived, gebunjeejumped, gedoken in the reef, en nog wel meer. Idd net als @lisaanna veruit meeste geld besteed aan dit soort dingen en dan vooral in en rond Cairns.

Ben vanuit Cairns naar Port Douglas geweest wat echt heel heel prachtig en rustig enzo is en vanuit daar naar Daintree en een stuk richting Cape Trib (einde van de weg), daar zit je echt midden in de jungle dus dat is wel heel speciaal en mooi mocht je de tijd hebben.

Ben verder vast nog wel in wat plekjes geweest die ik nu vergeet, maar dit was tot Cairns ongeveer m’n route in 6 weken en dat ging prima, we deden het echt best rustig aan. Nachtbussen zijn ideaal als je ff grote afstand wil afleggen als je toch nergens per se wil stoppen (bv Sydney - Byron zou ik aanraden tenzij je echt specifiek ergens in NSW aan de kust wil zijn, misschien is het daar heel mooi hoor maar ik heb er geen ervaring mee) en in Queensland zijn er ook grote stukken waar niks extreem boeiends ligt.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

3 likes

Sorry kom ik weer, maar backpacking bananas heeft budget videos over australie en nieuw zeeland volgens mij. Ben echt fan van haar hahaha

3 likes