Backpacktopic

Na lang lurken toch maar een account aangemaakt om wat advies te vragen. Ik zoek nog een goede dagrugzak en vroeg me af welke jullie hebben? Of dingen waar ik op moet letten?

Tips voor lichte regenjassen zijn ook welkom. En voor de mensen die wel eens wandelen/hiken/een trail doen op reis: welke schoenen hebben jullie hiervoor? Ik heb geen wandelschoenen en twijfel om er aan te schaffen (want inlopen en zwaar om mee te nemen)

Waar ga je heen? Als je van plan bent veel te wandelen of überhaupt bergen/jungle in te gaan zou ik zeker wandelschoenen meenemen. Dat hoeven niet per se leren zware alpine schoenen te zijn, maar Bv iets van Gore Tex met een goed profiel. Als je alleen wat wandelingen wil doen in bossen bv of eenvoudige wegen in heuvels/bergen zou je ook trailschoenen kunnen kopen (soort hardloopschoenen met een goed profiel). Qua regenjassen hangt het een beetje af waar je het voor wil gebruiken, als je naar de jungle gaat, zou ik opletten dat je ritsen hebt onder je oksels zodat je kan ventileren (warm)! Als je de bergen ingaat zou ik een 3-in-1 jas kopen (met een dun binnenbaden die je aan je regenjas kan maken). Qua daypack vind ik het fijn als de rug een beetje stevig is en goed ventileert en er een zijvlak is waar je snel water uit kan halen. Bv: Deuter Futura 23 - Wandelrugzak | Gratis verzending | Bergfreunde.nl of deze Thule Capstone Dagtourrugzak | Vandaag in Huis | SOELLAART

1 like

Super goede tips, bedankt!
Ik ga naar Zuid-Amerika en plan daar wel één hike van ongeveer vier dagen. Gore Tex is inderdaad een goed idee en de tips wat betreft ritsen bij een jas en een open rugpand had ik zelf nog niet aan gedacht, thanks! Ga dit weekend even de stad in om een aantal zaken te passen

1 like

Als je niet van plan bent om heel veel te hiken of zware hikes te doen, zou ik geen zware “bergschoenen” meenemen, maar eens kijken voor wandelschoenen die meer richting sportschoenen gaan. Die zware wandelschoenen zijn een pain in the ass als je rondtrekt en het vaak niet waard als je kijkt naar hoe vaak je ze effectief nodig hebt. Als je enkel lichte, vlakke hikes doet, heb je voldoende aan een A-model, maar in Zuid-Amerika zal een A/B-model waarschijnlijk wel volstaan, denk ik.

1 like

Goede tip! Heb net wat filmpjes van haar gezien, doet ze leuk!

1 like

Ik doe heel veel ‘gewoon’ op m’n hardloop schoenen (Nikes)…

2 likes

Ik ben zelf juist niet zo’n fan van Gore Tex, afhankelijk van het klimaat waar je gaat hiken. Je voeten blijven wel langer droog bij regen / in plassen stappen enzo, maar eens ze toch nat geworden zijn vanbinnen, drogen ze ook heel traag uit, en dat is echt oncomfortabel en vervelend. Plus als je voeten zweten blijft het dus ook naar aan de binnenkant.
Ik ben meer fan van lichte trailrunners, iets met voldoende grip voor meer technische paden. Je kunt ze ook comfortabel dagdagelijks dragen wanneer je niet aan het hiken ben. En je hoeft ze niet op dezelfde manier in te lopen als bv leren bergschoenen.

3 likes

Wat voor soort handdoek oid nemen jullie mee als je gaat backpacken als strandlaken?

Ik dacht eraan om misschien een XL microvezelhanddoek aan te schaffen, zoiets: https://www.decathlon.nl/r/zeer-compacte-microvezelhanddoek-donkergrijs-met-opdruk-maat-l-110-x-175-cm/_/R-p-174612?mc=8797435&c=GROEN

Heeft iemand hier ervaring mee of een andere goede tip?

Vaak zo’n hammamdoek, maar wat jij post lijkt me ook fijn!

4 likes

Gebruik je dan zo’n hele dunne hamamdoek zoals dit hamamdoek 90x160 stip wit/zwart - HEMA

Of zo een die half van badstof is als dit: Hamamdoek XXL Remade Cotton Koraal -

Die eerste is denk ik wel lekker licht en klein maar heeft denk ik wel weer weinig drogend vermogen in die zin dat ie snel doorweekt is. Die tweede is meer een soort echte handdoek maar denk wel weer groot en zwaar.

3 likes

Zoals de eerste, maar dat is idd waar. Gebruik zoiets dan ook veelzijdig als dekentje, kussentje, omslagdoek, strandlaken, picknickkleed. Microvezel is om af te drogen wel fijner (wel naar gevoel maar t droogt snel)

2 likes

Yes ik had volgensmij precies die toen ik de camino ging lopen en vond hem fijn! Makkelijk op te vouwen voor in je backpack en droogt snel.

3 likes

Ik vind deze altijd een beetje ranzig aanvoelen, het neemt geen water op maar het glijdt eraf ofzo. Ik heb 2 hamamdoeken, eentje ooit besteld via internet en de andere gestolen uit een hostel, haha (uit de lost & found bak weliswaar, niet van iemand). Dat bevalt mij veel beter en dat droogt ook in de nacht echt goed als je ‘s avonds doucht.

1 like

Ik ben ook geen fan van microvezel handdoek, het droogt je goed af, maar blijft vervolgens eeuwig nat/klam. Zo’n hammam doek is veel fijner en ik neem meestal een klein handdoeken mee (gastendoekje formaat) om mijn gezicht mee te wassen.

1 like

Ik gebruik daar eigenlijk altijd een dunne sarong voor, geen speciale handdoek. Ik vind het handig omdat hij veel lichter en kleiner is en je hem zo in je tas frommelt/eraan knoopt. En omdat hij zo dun is droog hij ook heel snel.
Die gebruik ik dan ook als sjaal, extra dekentje in de bus, gordijntje aan mijn bed etc.

Zoiets (lekker cliché voorbeeld ook, er staan nog net geen olifanten op :joy: ):

Ik neem meestal twee van die kleine microvezel handdoeken (60x80cm denk ik) mee op reis om me af te drogen, eentje die ik dan elke dag onder de douche gebruik en een extra die ik mee kan nemen naar bv strand voor als ik me echt af wil drogen, kan gebruiken als de andere vies is/in de was zit/kwijt is. Die vouwen echt heel klein op.
Sommige mensen vinden van die kleine handdoeken nogal spartaans maar ik vind het gewoon heel praktisch en gebruik thuis toch ook nooit badlakens, dus voor mij werkt dit goed.

4 likes

Iemand tips voor een backpack in ruimbagage? Ik heb geen duffelbag ofzo en die regenhoezen die ook een flight bag zijn zijn zo groot. Kan het wel gewoon zo los als je hem goed insnoert zegmaar?

Gewoon ingesnoerd heeft bij mij altijd gewoon gewerkt. Zorgen dat er niet teveel bandjes uithangen

3 likes

Kan zeker wel los als je goed insnoert. Meerdere keren gedaan en nooit problemen mee gehad. Maar als je zo lang mogelijk met je backpack wil doen, zou ik toch wel een hoes doen. Dan slijt je backpack toch iets minder snel.

1 like

Ik heb 1x mijn backpack kapot teruggekregen toen hij zonder hoes was, echt vastgelopen in een schroefdraad oid, want meerdere gaten en een gesp kapot, sindsdien gebruik ik altijd een regenhoes tijdens het vliegen, dan wordt hij ook minder smerig

Nemen jullie contant geld mee naar het land waar jullie heen gaan? En neem je dan euro’s, dollars of de lokale valuta mee? Of pin je gewoon op het vliegveld? Op het vliegveld is meestal duur volgens mij maar ik heb eigenlijk gewoon meteen wel cash nodig voor de taxi vanaf het vliegveld.

En heeft iemand hier ervaring met het kopen van een e-sim in Azie, bij voorkeur Vietnam?
Kan je dit gewoon bij aankomst regelen? Is het duurder dan een gewone sim? Ik heb een iPhone en dan kan volgens mij maar 1 gewone simkaart tegelijkertijd in.