Backpacktopic

Wat voor vaccinatie’s hebben jullie genomen als je je reis route nog niet hebt vastgelegd? :sweat_smile:ik heb nu dtp en hepatitus a, maar twijfel of ik meer moet halen, maar ik heb nog geen idee waar ik heen ga! Denk sowieso wel zuid oost azie!

Dtp? Rabies?

1 like

Ben benieuwd of je uiteindelijk gegaan bent en hoe je het ervaren hebt!

1 like

Ik ben 2 keer wezen reizen waarvan ik de eerste keer geen rabies had en de tweede keer wel. Ik zou rabies ondanks de prijs wel doen. Mijn zusje is bij de tweede reis gebeten in een open wond door een hond en wij hadden tering veel stress maar ik weet dat dat nog veel erger was geweest als we niet ingeënt waren!

Hebben jullie tips voor een fijne lakenzak? Cocoon TravelSheet - Lakenzak - Katoen - Ultramarine Blue | bol Ik had deze op het oog maar is niet echt de goedkoopste, wel goede reviews en volgens mij een degelijk product. Maar wellicht hebben anderen goede aanraders (of ervaringen met deze).

Ik overweeg om shampoo en douchegel in shampoobar vorm mee te nemen, ipv flesjes. Heeft iemand daar nog aanraders voor? :blush: Ik ga al binnenkort, heel spannend. Wel heel veel zin in!

Die lakenzak is prima! Ik weet niet of een stuk shampoo handig is onderweg, ligt eraan of je naar een vochtig land gaat en of je hem kan laten drogen ter plekke.

1 like

Hmm goede opmerking. Inderdaad een vochtig land, dus bij nader inzien niet handig. Dan toch maar de welbekende mini’s.

Zijn er nog andere dingen die ik niet mag vergeten, naast de meest voor de hand liggende dingen? Ben bang dat ik toch iets over het hoofd zie wat later onmisbaar blijkt. Ga voor het eerst backpacken

Ik vind een toilettas die je kan ophangen en een hammamdoek echt beide onmisbaar! Hangende toilettas is superfijn om te hebben als je in gedeelde douches/badkamers bent. En hammamdoek is multifunctioneel als dekentje in bussen/treinen, als rok/omslagdoek in tempels/kerken/moskee etc, als gordijntje in een stapelbed en als lichte handdoek voor op het strand/in een park.

Shampoo bars kan ik echt afraden idd! Ik had die vorige jaar mee met de camino maar had na 2 dagen al spijt.

En leuk, eerste keer backpacken! Waar ga je heen?

1 like

1 zo’n fast drying towel is fijn, een stekkersplitser naar 2 zodat je 2 dingen tegelijk kan laden wanneer er maar 1 stopcontact is, packing cubes maken ook het leven echt fijner, een carabinder voor als je bijv nog een natte bikini heb dan kun je hem ergens (of aan je backpack) ophangen, een slotje voor kluisjes in hostels, goede oordoppen. Veel plezier! Waar ga je heen?

1 like

En @Rasmus dank voor jullie tips! De hammam handdoek en een extra carabinder heb ik nog aan het lijstje toegevoegd.

Ik ga naar Indonesië!

2 likes

Weet niet waar je heen gaat maar ik had destijds in de tropen een zijden lakenzak. Heerlijk koel, lichtgewicht en isoleert ook beter. Ook een goed afscheidscadeau on te vragen ;).

gewoon echt benieuwd hoor, vraag jij een afscheidscadeau voor een backpack reis?

2 likes

Ik heb trouwens tijdens mijn reizen echt nog nooit een lakenzak gebruikt. Waar gebruiken jullie dat voor?

2 likes

Ik heb de Cocoon lakenzak al een jaar of 10 en elk jaar wel in gebruik, die is nog steeds heel mooi. Dus dat is zeker een goede aankoop.

Ga je met een backpack? Dan zou ik zeker een flightbag kopen als je die nog niet hebt. Sowieso fijn om je tas te beschermen in het vliegtuig maar ook als je onderweg bent in het laadruim van een bus om te beschermen tegen gore dingen. Maakt 'm ook meer diefstalproof want moeilijker om spullen eruit te halen, in hostels deed ik ook altijd mijn tas erin en dan de tas op slot.

Ik vind een retractable cable lock handiger dan een hangertje want die is dun en uitrekbaar dus past eigenlijk altijd wel op het slot, of kan je gebruiken om je spullen vast te binden aan iets vasts.

En een wetbag voor je natte spullen.

@rasmus ik gebruikte dat juist heel veel en nu ook nog in mijn slaapzak tijdens kamperen voor extra isolatie, omdat het goed te wassen is of in hele warme nachten alleen een lakenzak. Heb gemerkt dat het per land verschilt of je zelf beddengoed moet meenemen en vaak is een lakenzak dan helemaal prima ipv een slaapzak (neemt veel ruimte in en is meestal toch te warm) of steeds huren (tikt snel aan in kosten als je lang weggaat). Ook fijn als het allemaal niet zo schoon is/lijkt. Maar de ene keer kwam hij niet uit de tas en de andere keer standaard gebruikt.

Heb de katoenen al besteld, denk dat die ook prima is! Zolang het maar geen polyester is haha

1 like

Ohhh goede tips! Ik heb een regenhoes gekocht voor mijn backpack. Doet dat hetzelfde of moet ik ‘m echt gaan omruilen voor een flightbag?

Nee mensen wilde mij graag een cadeau geven. Ik werkte toen al 5 jaar ergens en ik stopte met die baan om op reis te gaan. Collegas wilde graag een gezamelijke afscheidscadeau geven.

Katoen is ook helemaal goed natuurlijk. Geen idee dat je het al gekocht had.

2 likes

Ik heb ook een losse regenhoes (die hoort bij de backpack dus niet los gekocht). Die trek je alleen over de voorkant heen bij de mijne. De flightbag stop je je tas in. Het is als het ware een zak om de hele tas heen die je kan afsluiten. Dus dat werkt anders!

Ik heb deze: LOWLAND OUTDOOR Raincover Flightbag - Waterdicht PU-Oxford Nylon <85 Liter - 304gr | bol

Je kan deze op twee manieren gebruiken: met het touwtje aangetrokken om de voorkant hou je de hengsels vrij zodat je 'm op je rug kan doen (regen cover) en met de hele backpack erin doe je hem met de rits dicht en is het een flightbag. Ik gebruik 'm alleen als flightbag omdat ik dus al een regenhoes bij mijn backpack heb zitten.

Ik kan het wel aanraden om er eentje te gebruiken. Het neemt niet veel ruimte in beslag/niet veel gewicht. Tijdens mijn reizen was het in de tent sowieso fijn in de slaapzak. Maar ook in hostels als ik dan op een aftandse plek kwam dan vond ik het zooo chill om m’n eigen lakentje te hebben waar ik in kon kruipen en dat ik niet in een smoezelig bed hoefde. En als het koud was was het een fijne extra warme laag.

Tijdens de camino heb ik hem wel een aantal keer gebruikt. Daar kreeg je van die plastic hoeslakens en dat vond ik zo kut liggen dat ik toen een paar keer die lakenzak heb gebruikt. Maar verder in Australië, Europa en Thailand niet inderdaad.

1 like