Baktopic #2

Heeft iemand deze al? Ik ben zo benieuwd naar het boek. Misschien kan ik wachten tot mijn verjaardag (eind juli). Misschien ook niet. :sweat_smile:

8 likes

Ik heb hem net binnen! Er zijn veel zoete en hartige recepten, zelf ben ik er voor nu best enthousiast over.

3 likes

De amandelcake met bosbessen en citroen van Ottolenghi uit de openingspost :grinning_face_with_smiling_eyes:. Na 2 avonden op rij de boter uit de koelkast en de bessen uit de diepvries te hebben gehaald heb ik hem vanmiddag bij poging 3 eindelijk echt gemaakt haha. Hij is goedgekeurd!

32 likes

Mn eerste zuurdesembrood met eigen desemstarter. Hij is nog iets te compact gebleven maar de korst is echt goed knapperig geworden!

35 likes

Hier vanochtend ook weer een zuurdesem uit de oven gehaald, half volkoren dit keer maar helaas toch iets minder crunchy dan de vorige… ik had een beetje haast dus miss toch te kort in de oven zonder deksel… wel smakelijk overigens :blush:

36 likes

Er is trouwens ook een Brood bakken topic ! :sunglasses: :bread:

6 likes

Niet de mooiste maaaar bodem van bastognekoeken, monchou met chocolade en aardbeien. Bodem iets te dik helaas. Decoreren had ik geen zin in hahaha :joy:

39 likes

Ziet er erg lekker uit! :smiley:

Afgelopen week heb ik bij doppio een worteltaart gehad. Wel aan de droge kant, helaas. Maar er zaten gesuikerde stukjes wortel in (dacht ik te zien of het was sinaasappelschil. Erg lekker in elk geval) en krenten. Het meest interessante en lekker was eigenlijk de crème. Die smaakte wat citroen achtig. Heeft iemand zoiets wel eens zelf gemaakt? En zo ja hoe heb je dat gedaan?

Zijn het chocolate chip cookies?
Ik bak die van mij op 180 graden 13 min. Dan komen ze perfect de oven uit. Maar dat is per oven verschillend.

De crème is denk ik gewoon cream cheese frosting met citroen? Dat doe ik in ieder geval altijd als ik worteltaart maak.

Ik ben een chocoladetaart aan het bakken en het ruikt zo lekker :drooling_face:

Ik was alleen vergeten dat het een taart is die je in 2 lagen bakt, dus nu staat de eerste laag af te koelen voor het raam voordat ik zo de tweede laag beslag erop kan gieten om te bakken. Ben nog wel even bezig en ik wil eigenlijk naar bed want ik heb hoofdpijn :disappointed:
Maar de taart moet af en ik wil hem ook afmaken want bakken is leuk :upside_down_face:

Edit: sorry voor deze zinloze klaagpost :see_no_evil: Morgen volgt een foto en als hij lekker is een linkje naar het recept!

2 likes

Ik maak her zelf altijd met limoen en monchou en suiker. Maar dit was niet super zoet en wat warmer ook wel. Hoe is jouw verhouding?

Ik weet niet zo goed wat je met warmer bedoelt. Ik begin altijd met mon chou (soms met 1/3 boter, als ik wil dat het wat steviger wordt) en dan poedersuiker naar smaak. Ik gebruik nooit zoveel poedersuiker als in de meeste recepten online. Dat vind ik veel te zoet! Dus eigenlijk gewoon steeds een beetje toevoegen en proeven. Altijd met een beetje vanille en citroensap (en eventueel rasp) naar smaak.
Sorry, geen hele duidelijke verhoudingen maar dit werkt voor mij altijd heel goed.

De chocoladetaart was lekker! Ik heb dit recept voor flourless chocolate cake van Ottolenghi gebruikt. Ik ben het eigenlijk wel eens met de auteur van dit blog, ik zie achteraf niet de meerwaarde van het bakken van de taart in 2 sessies… Ik zou hem wel nog een keer maken maar dan alles in 1x bakken denk ik.
Hij is wel lekker smeuïg met een krokante korst.

De tekst heb ik gemaakt door eerst poedersuiker op de taart te strooien, toen uitgeprinte en uitgeknipte letters erop te leggen, toen cacao over de taart gestrooid en toen met een pincet de letters er weer af gepeuterd :sweat_smile: Wel goed gelukt al zeg ik het zelf!

29 likes

Kan ik dit taartje voor mijn Griekse mama bestellen?

Super leuk gedaan!

2 likes

Je kunt m zelf maken! Ik wilde dit eerst gewoon op een kant en klare taart doen trouwens, maar toen heb ik mezelf een schop onder m’n kont gegeven en gewoon tijd gemaakt om zelf te bakken :blush:

Volgende keer in Griekenland wil ik kijken of ik Griekse taartversiering of in ieder geval slingers kan kopen. M’n man is Grieks dus ik vind het leuk en belangrijk om mijn dochter met Grieks op te laten groeien.

4 likes

Beetje raar een vierkante appeltaart maar had geen kleine ronde vorm.

Meer fotos



Met vegan spuitslagroom

23 likes

@Patagonia Ik zag jouw like op de cheesecake terwijl ik er nog een stukje van aan het eten ben (uit de vriezer). Hoe toevallig!

1 like

Hij ziet er zoooo lekker uit! :drooling_face: