Baktopic #2

Er zijn kant en klare stekers waarin in het midden al een uitsparing zit voor een hartje, sterretje etc. Maar met een los vormpje kan het ook prima. Ik heb het, tot ik echte linzer-vormpjes had, altijd met losse stekertjes gedaan (en toen ik heel jong was zelfs met een appelboor :joy:). Ging prima!

2 likes

Ik maak dit weekend torta della nonna uit de Bakatlas, voor mijn moeders verjaardag. Wish me luck

4 likes

Ik wil met kerst een cheesecake maken, het is een Engels recept en ze benoemen specifiek dat het een blok cream cheese moet zijn en niet spreadable. Zou mon chou dan de beste keuze zijn?

Succes! En veel plezier hopelijk :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 likes

Zo deeg is gemaakt. Morgen doe ik de rest

Hier is hij dan eindelijk, de afsluiter van de tweede bakchallenge! In totaal hebben er 17 mensen meegedaan die hierover gepost hebben, maar ook veel mensen kozen ervoor om de gevulde speculaas te maken! Opnieuw erg leuk dat er zoveel animo was en dat tips en tricks gedeeld werden.

In de spoiler een collage van alle prachtige baksels, en opnieuw een kleine quiz over het proces. Thanks voor het enthousiasme, was weer leuk!

Foto's van inzendingen


  • ik heb niet meegedaan dit keer
  • ik heb meegedaan maar geen foto gepost
  • ik heb meegedaan en een foto gepost
  • ik heb meegedaan maar het is mislukt
  • ik heb de gevulde speculaas gemaakt

0 stemmers

waar ter wereld zijn de koekjes gemaakt?
  • Nederland
  • Belgie
  • alders in Europa
  • in een ander continent

0 stemmers

  • Het maken van karamel ging helemaal goed bij mij
  • Het maken van karamel is mislukt omdat je ZO ONTZETTEND VEEL moet roeren
  • Ik heb een ander recept gebruikt voor de karamel
  • Ik heb de karamel weggelaten / niet zelf gemaakt

0 stemmers

  • Ik heb lichtbruine basterdsuiker gebruikt voor de karamel
  • Ik heb donkerbruine basterdsuiker gebruikt voor de karamel
  • Ik heb een ander recept gebruikt voor de karamel
  • Ik heb de karamel weggelaten/niet zelfgemaakt

0 stemmers

Viel het recept je mee of tegen qua tijd?

  • viel mee
  • viel tegen
  • precies goed zo

0 stemmers

Op welk moment vond jij de brownies het lekkerst?

  • Het ongebakken deeg was het lekkerste
  • De dag van bakken
  • Op de 1e dag na bakken
  • Op de 2e dag na bakken
  • Na 3 of meer dagen

0 stemmers

  • Ik heb gebakken met de hete luchtstand
  • Ik heb gebakken met boven-en onderwarmte
  • Ik heb gebakken in een combimagnetron, geen idee wat dat dan doet?

0 stemmers

Hoe lang heb jij de brownies gebakken?

  • <20 minuten
  • 20-21 minuten
  • 22-23 minuten
  • 24-25 minuten
  • 26-27 minuten
  • 28-29 minuten
  • 30 minuten of langer

0 stemmers

Viel het recept je mee of tegen qua smaak?

  • heerlijk, maak ik graag nog een keer
  • GEWELDIG, lekkerste brownies die ik ooit heb gehad!
  • prima, maar zou het niet nog een keer maken
  • viel tegen, niks bijzonders aan

0 stemmers

Heb je een variatie aan het recept toegepast?

  • Ja, ik heb de verhouding boter/bloem veranderd
  • Ja, heb iets anders met de oploskoffie gedaan/weggelaten
  • Ja, ik heb iets anders met de toppings gedaan, zoals nootjes of kruidnoten ipv schuddebuikjes of de chocolade weggelaten
  • Ja, ik heb het gehele recept geveganized!
  • Ik heb saffraan toegevoegd :yum:
  • Nee, volledig het recept gevolgd

0 stemmers

En dan de laatste vraag: is er behoefte aan een nieuwe challenge dit jaar nog, of beginnen we in januari weer een keer met een nieuwe?

  • even een Challenge break graag
  • kerstchallenge aub!!!
  • geen voorkeur, wat jullie willen. Ik doe wel weer mee hoor :upside_down_face:

0 stemmers

7 likes

Iedereen aan de kniepertjes. Hoewel dat wordt wel lastig als je geen oublie ijzer hebt

2 likes

Even nog over je gezouten noten (macadamias) in koekjes vraag. Ik gebruik altijd ongezouten, omdat de gezouten zo heftig zout zijn, dat wil ik liever zelf controleren. Dus voor bakken altijd ongezouten noten. Ongebrand vind ik dan weer niet zo belangrijk, gebrand is meestal wel lekkerder. Maar dat fix je snel in een koekenpannetje of paar minuten in de oven.

Ik gebruik wel eens gezouten boter in koekjes recepten (en dan natuurlijk geen snuf zout meer toevoegen) en dat is heerlijk. Maar alleen in koekjes waar ik niet nog eens zeezout over de bovenkant strooi.

2 likes

Dank voor je reactie!
Ik heb afgelopen week een kleine hoeveelheid gekocht, gezouten. Ik ga even kijken of ze niet te zout zijn. Als ze dat wel zijn dan gaan ze gewoon op tijdens het borrelen, en koop ik later ongezouten noten.

1 like

Pff vandaag Lebkuchen gebakken (naar recept van Rutger) en vind ze gewoon echt niet lekker? Wel goed gaar enzo, maar denk ik gewoon niet helemaal mijn ding. Zo jammer. Mijn vriend ook niet enthousiast helaas.

Ga morgen denk ik baklava maken, nog nooit gedaan!

1 like

Is het misschien voor een volgende bakchallenge een idee om een babka naar eigen invulling te maken? Ik zou het wel leuk vinden als er bijvoorbeeld een basisrecept is om dan te zien wat voor twist (haha letterlijk en figuurlijk) iedereen er aan geeft.

19 likes

Oh ja leuk idee!

1 like

Ik heb een chocoladecake in de oven staan, maar had er even overheen gelezen dat je hem een nacht moet laten staan :sweat_smile:. Ga hem toch straks vast proeven

Ik heb een klassieke deegroller, met dunnere handvatten, maar dat vind ik dus niet prettig. Dan heb je geen goed gevoel bij het rollen. Dus houd ik mijn handen altijd op het rolgedeelte. Ik zou daarom een deegroller aanraden, die geen handvatten heeft. In plaatjes, niet dit:

Maar zoiets:

(deze is trouwens 20 e Uulki Franse Deegroller - Ecologische Deegrol uit Europees Beukenhout – Houten... | bol.com)

Maar goed, ik ben nog maar een beginner, misschien hebben anderen nog betere tips!

3 likes

@11PM Eens. Vroeger een klassieke deegroller gehad maar tegenwoordig heb ik zo’n staaf zoals @TanteBetje . Mijne is merkloos maar werkt prima. Ik vind het met schoonmaken prettiger.

3 likes

Ja heel leuk idee dit! Een babka bakken staat sowieso nog op mijn lijstje en super leuk om dan te zien welke variant iedereen maakt.

1 like

Niet helemaal bakken; maar zijn er hier ook anderen die het kerstdessert gaan verzorgen?

Ik ga denk ik voor een witte chocolade panna cotta, een kokoscrumble en twijfel nog tussen gegrilde ananas of iets van een mango-passievrucht sausje

3 likes

De oven in

11 likes

Ik ga appelcrumble maken van Laura’s Bakery, die is hier al jaren favoriet. Heel simpel maar erg lekker, vooral bij ijs.

2 likes

Ik maak Eton mess, weinig tijd dit jaar omdat we kerstavond pas thuis komen van vakantie en dit is lekker en ziet er relatief impressive uit :sweat_smile:

1 like