Baktopic #2

Worteltjestaart!

38 likes


Ik maakte een kersenvlaai voor mijn verjaardag (moet toch wat als Limburgse in het buitenland haha) en hij was goed gelukt :smiling_face_with_three_hearts:

55 likes

Wauw, zou zo bij de bakker kunnen liggen. Dat raster is echt heel netjes!

Laat het smaken!

3 likes

Proficiat :partying_face: Hoe heb je het raster gemaakt? Met de hand of met zo’n apparaatje?

5 likes

Ik heb vandaag scones gebakken! Ze waren wel net iets te kort in de oven geweest, alleen de buitenkant was gaar :sweat_smile: Ik had er maar 3 afgebakken, dus ik weet nu dat ik met de volgende batch het deeg nog iets dunner moet uitrollen en misschien de oventijd verlengen. Ik denk dat ik de rest ga afbakken en invriezen. Clotted cream en lemon curd gewoon van de supermarkt trouwens. Wat is clotted cream lekker zeg :drooling_face:

18 likes

De slagroomtaart. M’n oma vond hem heel lekker gelukkig. Met 6 personen is de hele taart op gegaan :joy:

75 likes

Heb je een recept? Ik wil binnenkort ook slagroom taart maken

2 likes

Ik heb deze gebruikt: Klassieke slagroomtaart – recept - Rutger Bakt

Ik heb alleen een hete lucht oven, dus mijn biscuit was al gaar bij 25 minuten op 160 graden ongeveer. En verder nougatine gemaakt van amandelen ipv amandelschaafsel voor de zijkant.

Edit: ik heb de taart trouwens ook niet gevuld met fruit, maar alleen met aardbeienjam en slagroom. Decoratie wel met vers fruit. Niet uit blik

1 like

Tipje: ik denk dat je je deeg te lang heb gekneed, als het een bal is (dus alles blijft plakken aan 1 stuk) dan kneed je erna niet meer verder.

Ik vries ze ook na het bakken altijd in echt heerlijk in het weekend!
Komende week is clotted cream in de aanbieding bij de Lidl, vind soms zo’n potje nog best prijzig! :slight_smile:

2 likes

Niet fotogeniek, wel heel lekker; magic cookie bars. Ik gebruikte het recept van Preppy Kitchen (grotendeels).

Als vulling nam ik:

65 gram zachte karamels in stukjes (Werther’s echte)
30 gram walnoten
35 gram pecannoten
75 gram macadamianoten
75 gram witte chocolade chips
100 gram pure chocolade chunks

En ik deed het in een vierkante vorm van 26 cm.
Kokos had ik niet in huis, dus dat liet ik weg. Het is een mooi baksel om wat restjes op te maken. :blush:

20 likes

Mijn vriend is fan! Ik vind t oké, niet bijzonder maar wel lekker voor de weinige moeite haha

29 likes

Oh wat een goeie tip! Ik twijfelde al of ik te veel had gekneed, omdat ik in het recept niet kon vinden hoe lang ik moest kneden. Moet het deeg één geheel worden of moeten de boterblokjes soort van heel blijven? Ik weet even niet hoe ik het anders kan omschrijven, ik hoop dat je me snapt :sweat_smile: Oh en ik zet de clotted cream van de Lidl op de boodschappenlijst. Dankje!

1 like

Is dit hard of zacht als je erin bijt? Als het zacht is, komt het ook op m’n lijstje. Ik wil niet m’n tanden breken :joy:

3 likes

Hij ziet er fantastisch uit! Heel lief dat je deze voor je oma hebt gemaakt :smile:

2 likes

De boter doe je er koud in het bloem mengsel en dan verkruimel je dit door de bloem heen. Het worden dan soort van flakes ofzo. Erna gaan de natte ingrediënten bij en als het dan samen komt dus alles blijft aan elkaar plakken dan stop je meteen met kneden. Je krijgt dan echt soort van laagjes en rustieke uitstraling. Bij jou zie je dat de bovenkant heel strak is.
Erna dan dus na het uitrollen en steken. Deeg bij elkaar brengen en rollen, vind hierna altijd elke scone weer iets minder worden van structuur.

2 likes

zacht!!

2 likes

Geen mooie foto’s gemaakt, maar ik heb gisteren frambozen eclairs gebakken

44 likes

Heel duidelijk, bedankt! Ik vond zelf de structuur ook al zo anders dan hoe ik het me van vroeger herinnerde haha.

Ik heb dit recept gebruikt en daarin staat bij stap 1 dit:

Doe alle ingrediënten voor de scones in de kom van je keukenmachine. Kneed er een soepel deeg van. Je kunt dit ook gewoon met de hand kneden.

Tja, dan pleur ik ook alles bij elkaar :sweat_smile: Ik ga jouw manier de volgende keer proberen.

Ik had trouwens een mix van roomboter van De Zaanse Hoeve en van de Lidl en ik merkte dat die van De Zaanse Hoeve heel snel zacht was. Vond ik wel grappig om te zien, omdat het hier laatst over boter ging.

1 like

Zoveel zin om te bakken nu!

Denk dat ik vanavond nog iets lekkers ga maken. Iemand nog een goed gesprek voor millionaire shortbread?

Wat is je insta ook alweer? Kan ik je volgen! Zien er echt lekker uit zeg.

1 like