Heb je een recept voor die laatste? Ziet er zo mooi en lekker uit!
Oke ik had geen tijd om die pecankoeken te maken tijdens de challenge maar is het echt nodig om het deeg 3 uur in de koelkast te leggen? Wat doet dat precies? Want ik ben lui aangelegd en wil ze dan meteen in de oven knallen
Ja is echt nodig! De boter moet opstijven zodat je er balletjes van kan maken. Anders loopt het deeg onwijs snel uit tot 1 grote plaat en da’s niet zo lekker. Geduld is een schone zaak
Ik heb een uurtje in een platte plak in folie in de vriezer gedaan, dat ging ook prima, iets sneller
Ohh was dat het? Mijn deeg was vanaf het begin al redelijk stijf, en na een paar uur in de koelkast echt knetterhard. Ik heb er toen met grof geweld balletjes uit lopen bikken.
Ja, hier heb ik toevallig een lekker recept van:
Witte chocolade en saffraan kladdkaka
Ingrediënten
- 100 g witte chocolade (eventueel iets meer witte chocolade)
- 150 g roomboter
- 0,5 g saffraan
- 3 eieren
- 2 dl suiker (180 g)
- een snufje zout
- 1.75 dl bloem (105 g)
- een snufje kardemom
- poedersuiker voor garnering
Bereidingswijze
- Verwarm de oven op 180 (165 - 170*) graden C, boven en onder warmte.
- Smelt de chocolade en boter (in de magnetron of bain marie).
- Voeg daarna de rest van de ingrediënten toe, behalve de kardemom, roer het samen tot een glad geheel.
- Doe bakpapier in de bakvorm (alleen over de bodem en zet daarna de rand erop), vet dit in met boter en besprenkel het met wat bloem. Giet daarna het beslag in de springvorm (23-24 in diameter).
- Strooi daarna wat kardemom over het beslag.
- Bak ongeveer 22-25 minuten in de oven (dit ligt eraan hoe ‘kladdig’ je het taartje wil hebben).
- Laat afkoelen en besprenkel hem daarna met poedersuiker.
- Serveer met losgeklopte slagroom en/of frambozen.
Qua hoe lang je hem wil bakken kijk ik altijd naar de rand van de cake, hoe ver deze omhoog komt. Ik vind het heel lekker als hij lekker zacht is in het midden. Daarbij let ik op dat de cake in het midden eigenlijk nog helemaal plat is tijdens het bakken maar de randen wel al iets omhoog beginnen te komen. Hij moet wel even afkoelen voordat je hem mooi kan aansnijden. Je kan hem in de koelkast bewaren en daarna even opwarmen in de magnetron, want hij smaakt het best als hij een beetje warm is, met losgeklopte koude slagroom!
Edit: * Originele recept is 180 graden C, gewijzigd naar 165 - 170 Celsius.
(Inclusief zelfgemaakte foto’s van toen ik nog een foodblog wou starten )
Omg dit ga ik maken. Was op zoek naar een soortgelijk recept maar dit met saffraan mega bijzonder! Heb weer wat te doen t weekend
Even een random vraag:
Ik heb beloofd een pepernotencake te bakken voor as zaterdag. Ik heb hier nog een citroencake bakmix staan. Denken jullie dat het zou smaken als ik daar speculaaskruiden door de bakmix zou doen en wat pepernootjes op de bovenkant? Of klinkt dat echt nasty?
Hmm, dat vraag ik me ook af inderdaad. Door de vloeibare boter is het deeg echt heel slap. Ik kon er zeker geen balletjes van rollen.
@SemM Lijkt mij niet lekker. Citroencake is over het algemeen zurig en fris, dat lijkt me in combinatie met speculaaskruiden niet zo lekker.
Bedankt! Ik ga dit eens uitproberen en dan misschien met kerst maken
Prachtige foto’s en bedankt voor het recept! ‘Kladdig’ is nu mijn favo woord haha
ja ik geloof het wel! Koekjes waren erg lekker ook! Maar ik had de boter sowieso al een beetje laten afkoelen voordat ik hem erbij goot, en daarna ook even voordat de eieren erbij gingen. Maar goed, dat het zo hard werd toen het uit de koelkast kwam had ik ook niet gedacht, was echt cement.
@Merel
Thanks! Ligt nu in de koelkast, ik kijk over 1,5u even. 3 uur wachten ga ik niet redden met werk en ben bang dat het vanavond een brok cement is hahahaha
Lijkt mij alsnog een goed plan hoor Als ik de goede voor me heb, maak jij echt prachtige baksels!
Ik bak niet heel regelmatig maar de laatste tijd toch weer wat meer. Heb mezelf inmiddels ook de Bakatlas cadeau gedaan dus ben van plan om mijn familie en collega’s de komende tijd vol te stoppen haha.
Ik weet dat hier best wat Kitchenaid gebruikers/liefhebbers zitten. Zijn er ook ervaringsdeskundigen die een Kenwood hebben? Hoe bevalt die? Ik neig naar een Kitchenaid maar een Kenwood is gewoon de helft van de prijs dus ik ben wel benieuwd of een Kitchenaid dat extra bedrag ook echt waard is of dat meer een merkdingetje is.
Ik heb een KitchenAid en mijn moeder heeft een Kenwood. Ik vind persoonlijk de Kenwood veel fijner! Als ik pizza of brood maak, doe ik dit ook liever met de hand omdat ik het gevoel heb dat mijn KitchenAid daar te veel moeite mee heeft.
Ik vind KitchenAid er wel mooier uit zien, maar ik denk eigenlijk dat dat het niet waard is.
Ik had het beslag in folie gedaan in een soort lange worst (goede omschrijving dit haha) en die heeft een nacht in de koelkast gelegen. Volgende dag er met een mes plakken/brokken van gesneden, afgewogen en in balletjes gerold en dat ging supermakkelijk! Ik zou het eerder te lang doen dan te kort denk ik.
Zo lekker allemaal Zweedse baksel zijn zo lekker
@Bubbless ik heb een Maxima keukenmachine. Een stuk goedkoper dan de KA en daarnaast kneed het brood super goed. Uiteraard ook goed te gebruiken voor gewone baksel. Het is een vrij populaire machine onder bakkers.
Ik heb ook een Kenwood (MultiOne). Deeg kneden doet ie heel goed vind ik. Beslag en eiwitschuim ook prima, alleen als je kleine porties maakt werkt dat niet zo goed; dan is een handmixer beter vind ik. Ik ben geen die hard bakker, maar heb er tot nu toe wel alles mee kunnen maken wat ik wilde!
(En bonus is dat er ook een foodprocessor en een blender bij zit, perfect voor als je weinig ruimte hebt.)
Ik vind dat vlechten er zooo gezellig uit zien