Baktopic #2

Ja zoiets? Ik dacht top 3 of 5, afhankelijk van hoeveel het er zijn, want als er 60 stemmen zijn en 20 recepten, dan worden de stemmen veel verspreid.

Kan technisch in de eerste pol ook per stemmer 3 stemmen worden gegeven? Of zoiets? Dat helpt misschien ook wat?

2 likes

Oh nee joh, zo was t helemaal niet bedoeld! Meer als iets om over na te denken haha, niks persoonlijks! Heb zelf de vorige keer ook twee ingestuurd maar nu t enthousiasme voor de challenge zo gegroeid is viel t me op! Vind je idee van een tweetrap een goed idee

2 likes

Deze wil ik graag insturen voor de volgende ronde. Typisch Zweeds om in december in al het gebak (voornamelijk zoete broodjes) saffraan te gebruiken. Indien nodig kan ik het recept vertalen.

Hier wat andere favorieten ook met saffraan:

Solbulle met saffraan

Sockerkringla met saffraan

Kladdkaka met witte chocolade en saffraan

21 likes

Oh mensen hou op met me, nu wil ik al deze recepten gaan maken :joy:

@Nori dat is interessant, die safraan, geen idee dat dat gebruikelijk was om mee te bakken in Zweden. Ga er zeker een recept proberen.

1 like

Wat zit dit er allemaal lekker uit :drooling_face:

1 like

Superleuk! Ik ken Lussekatter, ook al zulke lekkere broodjes. De saffraan zorgt voor zo’n mooie kleur. :yellow_heart:
Mochten we een recept met saffraan gaan maken, dan kan ik de webshop van Beste Saffraan van harte aanbevelen. Daar heb ik al regelmatig besteld, ze hebben ook goede vanillestokjes.

3 likes

Oeh deze ga ik sowieso eens maken, leuke variatie op mn ‘gewone’ kaneelbroodjes

1 like

Heb je een recept voor die laatste? Ziet er zo mooi en lekker uit!

3 likes

Oke ik had geen tijd om die pecankoeken te maken tijdens de challenge maar is het echt nodig om het deeg 3 uur in de koelkast te leggen? Wat doet dat precies? Want ik ben lui aangelegd en wil ze dan meteen in de oven knallen :sweat_smile:

1 like

Ja is echt nodig! De boter moet opstijven zodat je er balletjes van kan maken. Anders loopt het deeg onwijs snel uit tot 1 grote plaat en da’s niet zo lekker. Geduld is een schone zaak :kissing_heart:

3 likes

Ik heb een uurtje in een platte plak in folie in de vriezer gedaan, dat ging ook prima, iets sneller :wink:

2 likes

Ohh was dat het? Mijn deeg was vanaf het begin al redelijk stijf, en na een paar uur in de koelkast echt knetterhard. Ik heb er toen met grof geweld balletjes uit lopen bikken.

Ja, hier heb ik toevallig een lekker recept van:

Witte chocolade en saffraan kladdkaka

Ingrediënten

• 100 g witte chocolade (eventueel iets meer witte chocolade)
  • 150 g roomboter
  • 0,5 g saffraan
  • 3 eieren
  • 2 dl suiker (180 g)
  • een snufje zout
  • 1.75 dl bloem (105 g)
  • een snufje kardemom
  • poedersuiker voor garnering

Bereidingswijze

1. Verwarm de oven op 180 (165 - 170*) graden C, boven en onder warmte.
  2. Smelt de chocolade en boter (in de magnetron of bain marie).
  3. Voeg daarna de rest van de ingrediënten toe, behalve de kardemom, roer het samen tot een glad geheel.
  4. Doe bakpapier in de bakvorm (alleen over de bodem en zet daarna de rand erop), vet dit in met boter en besprenkel het met wat bloem. Giet daarna het beslag in de springvorm (23-24 in diameter).
  5. Strooi daarna wat kardemom over het beslag.
  6. Bak ongeveer 22-25 minuten in de oven (dit ligt eraan hoe ‘kladdig’ je het taartje wil hebben).
  7. Laat afkoelen en besprenkel hem daarna met poedersuiker.
  8. Serveer met losgeklopte slagroom en/of frambozen.

Qua hoe lang je hem wil bakken kijk ik altijd naar de rand van de cake, hoe ver deze omhoog komt. Ik vind het heel lekker als hij lekker zacht is in het midden. Daarbij let ik op dat de cake in het midden eigenlijk nog helemaal plat is tijdens het bakken maar de randen wel al iets omhoog beginnen te komen. Hij moet wel even afkoelen voordat je hem mooi kan aansnijden. Je kan hem in de koelkast bewaren en daarna even opwarmen in de magnetron, want hij smaakt het best als hij een beetje warm is, met losgeklopte koude slagroom!

Edit: * Originele recept is 180 graden C, gewijzigd naar 165 - 170 Celsius.

(Inclusief zelfgemaakte foto’s van toen ik nog een foodblog wou starten :laughing:)

38 likes

Omg dit ga ik maken. Was op zoek naar een soortgelijk recept maar dit met saffraan mega bijzonder! Heb weer wat te doen t weekend :star_struck:

3 likes

Even een random vraag:
Ik heb beloofd een pepernotencake te bakken voor as zaterdag. Ik heb hier nog een citroencake bakmix staan. Denken jullie dat het zou smaken als ik daar speculaaskruiden door de bakmix zou doen en wat pepernootjes op de bovenkant? Of klinkt dat echt nasty?

Hmm, dat vraag ik me ook af inderdaad. Door de vloeibare boter is het deeg echt heel slap. Ik kon er zeker geen balletjes van rollen.

@SemM Lijkt mij niet lekker. Citroencake is over het algemeen zurig en fris, dat lijkt me in combinatie met speculaaskruiden niet zo lekker.

5 likes

Bedankt! Ik ga dit eens uitproberen en dan misschien met kerst maken

Prachtige foto’s en bedankt voor het recept! ‘Kladdig’ is nu mijn favo woord haha :joy:

1 like

ja ik geloof het wel! Koekjes waren erg lekker ook! Maar ik had de boter sowieso al een beetje laten afkoelen voordat ik hem erbij goot, en daarna ook even voordat de eieren erbij gingen. Maar goed, dat het zo hard werd toen het uit de koelkast kwam had ik ook niet gedacht, was echt cement.

@Merel
Thanks! Ligt nu in de koelkast, ik kijk over 1,5u even. 3 uur wachten ga ik niet redden met werk en ben bang dat het vanavond een brok cement is hahahaha