Baktopic #3

Ja, dat was ik! Vanmiddag toevallig weer gemaakt. De vorige was zo’n succes dat mijn ouders er graag één wilde hebben om vandaag aan hun visite te serveren :smile:

3 likes

De pruimen cheesecake was een succes! Vrienden hebben er van zitten smullen. Ik heb een ander cheesecake recept dat ik wel eens maak, maar die is een stuk machtiger dan deze (wel heel lekker overigens) maar met pruimen is deze frisse cheesecake perfect.

13 likes

Oh ik houd zoveel van kokos, ga dit echt maken volgende week :star_struck:

2 likes

Beetje laat, maar dit vegan bakboek is echt mijn favoriet https://www.amazon.com/Vegan-Baking-Bible-recipes-Treats/dp/1911682490 Ik heb zoiets uitgebreids en divers qua vegan bakken nog niet eerder gezien. Ze heeft duidelijk ook veel verstand van (vegan) bakken, staat veel handige info in buiten de 300 recepten om.

2 likes

Ik wil vandaag voor het eerst zelf een brood gaan bakken in de oven. Wat zijn jullie favo (makkelijke) recepten? Of maakt het niet uit en kan ik elk recept van Google proberen? Maak het liefst óf een volkoren brood of juist een brood met wat lekkere dingen erin om het iets specialer dan normaal te maken.

We hebben een speciaal topic voor brood, dus ik denk dat je daar al veel leuks kunt vinden.

Brood bakken

Als je iets speciaals wilt maken zou ik voor focaccia gaan, maar een gewoon bruin brood is ook al erg lekker! Zelfgebakken brood is sowieso een feestje.

3 likes

Ah thanks dan verplaats ik me even naar dat topic!

1 like

Dankjewel! Ik zet hem op m’n lijstje voor later, want ga me eerst vermaken met het Dosia boek van @George :woman_cook:t3:

2 likes

Even OMG op mezelf. Ik kom er dus achter dat 1 cm gember geen lengtemaat is, maar de inhoud aangeeft. :sob::joy: Denk dat ik iemand moet vinden die gember héél lekker vindt, om deze potjes aan te slijten. :smiling_face_with_tear:

1 like

Nou dat ligt toch niet in jou? Als het een inhoudsmaat was zou je verwachten dat er 1 cm3 staat. Of op z’n minst ‘een blokje van 1 cm’.

4 likes

Haha huh maar hoezo potjes? Die cm gaat over verse gember.

2 likes

Ja dat zou je denken :sweat_smile: maar blijkbaar gebruiken ze het overal zo. We hebben ook hello fresh, en daar staat ook altijd gewoon cm. Maar goed, had eerder kunnen googlen hoeveel gram ze per cm rekenen natuurlijk :grimacing:

En @George, potjes slaan op de vijf potjes met gember pruimen jam die ik nu hiermee gevuld heb :laughing:

3 likes

Oh ik deed tot nu toe dan ook gewoon 3 cm van de stengel(of een beetje op gevoel) en dat kwam altijd wel uit. Ik wist het ook niet, haha. Maar denk echt dat het wel mee valt.

1 cm is dacht ik 20 gram gember. Als je 1 cm gember door je jam hebt gedaan dan kom je daar volgens mij niet aan @DelilahBard. Tenzij je 1 cm poeder hebt gebruikt al weet ik dan niet helemaal hoe je dat hebt berekend

1 like

Ow, sorry…. Nooit over nagedacht dat je het ook zo kon opvatten? :sob:
Met 1 cm bedoelde ik ook echt een stukje verse gember van 1 centimeter lang.
Hoeveel potjes heb je gekocht, dan?

1 like

Oké wacht, lekker onduidelijk geloof ik. Ik heb het proberen te tekenen.


Als ik dus verse gember ergens in moet verwerken staat er in recepten altijd “3 cm verse gember, geraspt” bijvoorbeeld. Wat ik dan deed was ong 3 cm lang stuk van de gemberwortel raspen. Alleen is het elke keer anders, omdat zo’n stukje van 3 cm de ene keer heel breed/dik is en de andere keer niet. Beetje gokken dus.

Nu had ik een recept gevonden voor gember-rozemarijn-pruimenjam. Daarin gebruikten ze 4-5 cm gember op 600 gr pruimen. Ik heb dus wel iets minder gedaan, want dat leek me erg veel. Maar het was een dik stuk. Voor de herhaalbaarheid heb ik het even gewogen en kwam ik op 25 gr gember per 600 gr pruimen.

Toen ik later ging googlen, vond ik dus resultaten dat er met 1 cm gember een vierkante cm bedoeld wordt (dan is het dus niet afhankelijk van de dikte, maar gewoon een blokje van 1 bij 1 bij 1). En dan je geraspt op omg 3 gram per cm uit komt. Dan is 25 veeeeeeel te veel???

Maar misschien klopt hier helemaal niks van hoor :grimacing: en valt het mee?

Edit: @Marquez als die hoeveelheid klopt zou ik eerder te weinig gebruikt hebben (wat minder erg is als teveel natuurlijk).

1 like

O ik hou altijd gewoon beetje lengte aan, beetje op het oog. Ene keer meer dan andere keer maarja nooit echt problemen mee ondervonden eigenlijk? Wel met koken gewoon dus mss dat je jam te heftig proeft? Kan het me eigenlijk haast niet voorstellen, maar ben dan ook dol op gember en vind het vaak ook jammer als bijzondere jams dan te mild zijn.

5 likes

Haha. Toen ik proefde voor de suiker erbij ging was de gember smaak al zo aanwezig dat het een beetje brandde in m’n mond… na de suiker viel het weer erg mee. Maar als ze echt zo heftig zijn mag je een potje of 2 komen halen :joy:

3 likes

Oh, nu begin ik wat te begrijpen. Heb net ook even gegoogeld en het wordt allemaal wat onduidelijk als je het in grammen gaat bekijken. Ik zie meerdere bronnen met andere grammen, de ene zegt 1 cm hetzelfde is als 3 gr geraspt. Verderop zeg de andere dat 3 cm of een duim hetzelfde is als 15 cm.
Ik heb net even een stukje van 4 cm op de weegschaal gelegd (ongeraspt) en dat was 24 gr. Lijkt dus op jouw gemeten gember. Maar geraspt is dat minder, want je houdt nog wat over, en de draadjes gaan niet mee, dus 3 gr per cm overhouden vind ik niet heel gek. Ik denk dat het wel goed komt!

1 like

Haha, Ja tis nogal onduidelijk. Maar fijn, dan ga ik er vanuit dat het resultaat te eten is! :clap:t2: Ik houd jullie op de hoogte. Haha :joy:

2 likes