Baktopic #3

Er staan momenteel ook best wat vormen op marktplaats voor een leuke prijs!

1 like

OMG OMG OMG ik stuiter helemaal.

Ik heb een lijstje met bakvormen die ooit kort geproduceerd zijn door obscure merken en die moeilijk te vinden zijn. Als je ze vindt zijn ze tweedehands en omdat verzamelaars weten wat ze waard zijn, wisselen ze vaak voor honderden euro’s van eigenaar. Dat is me meestal te gortig, maar soms heb ik mazzel en scoor ik een mooie deal.

Nu is er een tulbandvorm van Marissa Lounina die ooit kort geproduceerd is, en enkele weken in het najaar van 2019 te koop was bij TK Maxx in Engeland. Een superschattige bakvorm met gingerbreadmen er op. De oplage was zo klein dat het snel uitverkocht was, en hoewel de vorm op mijn lijst stond, achtte ik de kans echt nihil dat ik die ooit nog voor een schappelijke prijs zou vinden.

Deze is het:

Vanochtend echter keek ik in de stories van De Bakwinkel en zag ik die vorm. :scream: Nieuw, ge-rebrand als Birkmann Contoura. Dat rebranden gebeurt heel vaak.

Ik heb meteen de site af gezocht maar vond de vorm niet, en toen ben ik gaan bellen. Ik werd te woord gestaan door een enorm lieve medewerkster die de vorm direct online heeft gezet zodat ik hem kon bestellen. :heart: En nu komt die vorm gewoon naar me toe binnenkort, ik heb de verzendbevestiging al binnen. Ik ben zo blij dat ik eindelijk de vorm heb gevonden.
Dat rebranden is echt een zegen voor verzamelaars die te laat zijn of net op de verkeerde plek wonen. Mijn dag kan echt niet meer stuk. :partying_face:

66 likes

Wordt helemaal blij van je enthousiasme! Ben benieuwd wat je gaat maken in de vorm.

Je hebt mijn beste vriendin gesproken aan de telefoon haha, zo leuk

10 likes

Haha wat toevallig! Echt een schat is ze zeg, ik vond het zo lief dat ze die bakvorm direct online is gaan zetten. Hele fijne service van De Bakwinkel, zo zou je echt in elke winkel geholpen moeten worden.
Ik woon heel ver van Susteren af helaas, anders zou ik de fysieke winkel vaker bezoeken.

Lijkt me leuk om een vriendin in die wereld te hebben, dan ben je vast snel op de hoogte van allerlei nieuwtjes op bakgebied! :heart:

De vorm ga ik denk ik inwijden met speculaascake. In ieder geval iets wat lekker kruidig is en in het thema past. Alleen die temperatuur nu past er niet bij. :sweat_smile:

8 likes

Ik bak nu de bruine boter pecankoekjes en het mislukt gewoon helemaal? Is het echt de bedoeling dat je 12 koeken uit het deeg kon halen? Het zijn gigantische koeken geworden, het lijken wel eierekoeken… Ik ben nu ook al pver de baktijd en het is nog steeds niet gaar. Iemand tips?

Ik weet niet of je er nu nog wat aan hebt, maar hierbij mijn ervaringen: ik haal meestal 14 koeken uit het deeg en dan zijn ze alsnog best fors. 75 gram per stuk. Hoe groter de koeken, hoe langer de gaartijd.

Met deze koeken is het echter wel zo dat je ze niet hard moet bakken in de oven, ze garen na het bakken door. In principe hou je de baktijd aan uit het recept en laat je ze even afkoelen op de plaat. Als ze wat steviger zijn, kunnen ze getransporteerd worden naar een afkoelrooster of schaal o.i.d.
Als je aan het einde van de baktijd echt nog ongare koeken hebt kan je de baktijd verlengen, ik doe dan meestal een minuutje of 2 minuutjes per keer voor ik weer check. Dan voorkom je dat ze te hard gaan.

Heb je het deeg wel gekoeld, en is het nog goedgekomen?

Als je de ervaringen uit de bakchallenge wil weten; check het vorige baktopic vanaf ongeveer november 2021, dan lees je een heleboel over hoe iedereen het hier gebakken heeft.

Wat een lief berichtje!
Ja heel erg leuk! Ze heeft bijv ook onze bruidstaart gemaakt. Maar onze bakstijlen verschillen heel erg. Zij kan prachtig decoreren, bijv met fondant en botercreme. Ik kan dat totaaaal niet haha maar ben meer bezig met smaken en combinaties. Maar we zijn al ons hele leven bevriend, dus het is ook wel heel erg leuk dat we deze gezamenlijke interesse hebben

5 likes

Ik heb deze laatst ook nog gemaakt, ik wilde wat kleinere koeken en heb 56 gram per koek aangehouden en haalde daarmee ongeveer 20 koekjes uit het deeg (baktijd ook 12 min. zoals in het recept). In de bakchallenge zoals @FrauHelga hierboven aangeeft staan ook veel ervaringen, en ook dat mensen er meer en kleinere koeken uithalen.

Als ze nog warm zijn lijken ze sowieso ook nog niet gaar omdat ze dan nog helemaal zacht zijn en je ze nog kunt vormen. Pas als ze helemaal afgekoeld zijn is de buitenkant krokant en de binnenkant nog wat zachter, dat hoort. Ben benieuwd of ze toch nog gelukt zijn misschien nadat ze helemaal afgekoeld waren!

1 like

Bedankt voor de info @FrauHelga en @Appeltaart ! Ik heb ze uiteindelijk 5 minuten langer gebakken maar de binnenkant is wel heel zacht. Echt het midden van de koek is helemaal zacht zegmaar (ook de boven en onderkant).

De buitenste ring is wel heel lekker! Ik heb de bolletjes nog snel even gehalveerd daarna (de helft van het deeg vries ik in).

2 likes

Vandaag in Almere bij TKmaxx geweest en van Baker’s Secret nog de 4 Mini Joys Non-Stick Mini Fluted Cake Pan kunnen scoren. Ze hadden ook 2x de Nova tulbandvorm, verder niet echt iets speciaals @FrauHelga maar denk dat je ondertussen al helemaal in je nopjes bent met je gingerbreadmen vorm!

En @Shadina Ik zag hier ook 2 microplane raspen hangen, dus zal dan ook nog wel in Amsterdam komen hoop ik!

4 likes

Mijn nichtje van 9 houdt heel erg van bakken en nu wil ik haar een bakboek cadeau geven. (Zo’n leuke hobby moet je stimuleren natuurlijk :wink:)
Kennen jullie deze boeken? Is het wat of hebben jullie misschien andere tips?

5 likes

Mijn ouders worden dit jaar allebei 65 en geven een feest, nu hebben ze mij gevraagd of ik taarten wilde bakken.
Ik vind het superleuk om te doen maar ook wel lastig om te bedenken wat ik kan maken.
Ik heb al het volgende op mijn lijstje staan:
Gewone basic cheesecake, deze witte chocolade taart:

maar dan met frambozen.
En omdat het niet teveel van hetzelfde moet zijn ook een upside down perentaart, en een standaard appeltaart.
Geen mooie taarten en ook niet al te bijzonder maar ik denk dat dit wel in de smaak valt.
Hebben jullie nog succesnummers? En misschien is het ook wel leuk om iets van een mokkataart erbij te doen ofzo…

Het makkelijk bakboek van Rutger zou ook kunnen.

Edit: oh nee karin Luiten heeft een kookboek voor kinderen geen bakboek. Ze heeft wel een gewoon bakboek, die lijkt mij ook wel geschikt.

2 likes

Ik heb voor elke doelgroep verschillende favorieten, maar als het gaat om standaard taarten, vond ik mijn slagroomtaart wel een succes. Hij is lekker zacht

https://www.forumfeminarum.nl/t/baktopic-2/24255/4595?u=chan

4 likes

Ik weet dat je een standaard appeltaart wilt haha. Maar dit is ook een aanrader als je zelf toch net iets anders wilt en ook leuk vind:


Heeft iemand een goed recept voor blueberry muffins met crumble? Heb vandaag blauwe bessen geplukt en mega zin om zulke muffins te maken!
(Andere recepten mogen ook :wink: )

2 likes

Ik heb eindelijk Dessert Person gekocht van Claire Saffitz. Ik vond hem eerst nog wat duur maar hij was afgeprijsd en toen ik zag dat het bijna 350 pagina’s waren ging ik overstag.

Maar echt alles ziet er zo lekker uit, echt mooie foto’s. Ik vind het ook fijn dat haar recepten nooit megazoet zijn. Zo’n zin om er iets uit te maken :drooling_face: maar eerst moet het even afkoelen buiten.

7 likes

Ik heb met beiden geen ervaring, maar over het algemeen zijn de recepten van Laura fijn en goed, dus dan zou ik voor die van haar gaan.

1 like

Gebruiken jullie wel eens een hakmolen om koekjes te verkruimelen? En welke zijn dan aanraders? Ik had er nog 1 van mijn ouders uit de jaren 90 ofzo, maar die is gesneuveld helaas :sweat_smile: Kan online niet zo goed vinden of elke hakmolen/staafmixer set wel werkt of dat je toch wel iets moet hebben die wat meer power heeft.

Ik had er dus een die werkte door de staafmixer of de hakmolen te zetten en kon dat los de staafmixer ook gebruiken voor soepen, maar als er aanraders zijn voor een hakmolen (en staafmixer) los van elkaar is dat ook prima

1 like

Ik heb ook zo’n setje wat jij had, met staafmixer op het hakmolentje zetten. Van de Lidl! Werkt ondertussen al jaren prima met genoeg power. Alleen wat weinig inhoud

1 like

Ik doe ze altijd in de keukenmachine, maar Philips heeft ook zo’n set die jij beschrijft en die is heel fijn. Hebben we op mijn werk jaren gebruikt en dan stond hij vaak lang te draaien.

1 like