Baktopic #3

Woww 4 verdiepingen dat klinkt zeker groot! :open_mouth:
Even gegoogled en dat is de grootste in Nederland:)

Ja, en soms vissen ze ook iets van ver uit het magazijn. Ik heb namelijk precies die gifgroene microplane voor Corona nog gekocht bij TK Maxx haha. Dus wie weet hebben ze een nieuwe batch gekregen, maar vind het wel echt een typische kleur om weer te hebben.

Ah dan snap ik het! Die manier van kristalliseren wordt enten genoemd. Dat is een fijne techniek, alleen is het dan ook belangrijk om de temperatuur te weten, dus ik zou zeker een thermometer aanraden. Mijne komt gewoon van de action, maar de Ikea heeft ook een hele fijne!

Als de chocolade heter is gesmolten dan 45 graden klopt de uiteindelijke berekening niet meer met tweederde/eenderde. En soms koelt je chocolade al harder terug doordat je er grotere blokjes in doet, het in een koude kom (aardewerk) zit etc. Chocolade luistert dus heel nauw. Hij is goed gekristalliseerd als hij iets dikker wordt en mooi begint te glanzen, dat punt ligt bij pure chocolade rond de 31/32 graden, bij melk op 29/30 en bij wit op 27/28 graden.

Hoe jij de chocolade beschrijft is hij dus te koud geweest toen je hem ging verwerken, daardoor begon hij al te stollen en is hij dik en niet zo fijn verwerkbaar. Je kan dit oplossen door een klein beetje warme gesmolten chocolade apart te houden en die er dan weer doorheen te spatelen tot je weer op de juiste temperatuur zit.

2 likes

Een van de (deels Duitse) HHB-kandidaten zei dat ook al. Vooral heel commercieel daar schijnbaar (maar zelf niet gezien), en volgens mij noemde hij ook dat je geld kan winnen?

2 likes

Ja dat zou wat zijn ja, wie weet, haha!

1 like

Ja het is inderdaad behoorlijk commercieel. Veel reclameblokken, de afleveringen duren daardoor ca. 2 uur en er wordt veel gefilmd wat helemaal niet zo interessant is.

Zo was er in de eerste aflevering van dit seizoen een kandidaat die zijn pas gebakken taart tegen de koelkast aanstootte, waardoor er een stukje afbrak. Dat wist hij enigszins te fiksen, maar dat werd enorm breed uitgemeten. In de Britse en Nederlandse versie was dat een stuk korter geweest. Dan worden ongelukjes en hoe het eventueel opgelost wordt, ook wel gefilmd, maar niet zo uitgesmeerd als in de Duitse versie. Ook afwegen, roeren, gekluns en gestress, het wordt heel breed uitgemeten maar het is niet altijd interessant.

Bij de technische opdracht worden punten uitgedeeld en verteld. “Met 10,5 punten staat op de 8e plaats…” Dat is gewoon niet altijd interessant voor de kijker en de aflevering wordt daardoor onnodig lang.

De muziek is ook totaal anders dan in de Britse en Nederlandse versie. Af en toe de typische instrumentale GBBO-achtergrondmuziekjes maar ook regelmatig liedjes uit de top 40. Fascination van Alphabeat bijvoorbeeld, ik was dat hele liedje vergeten. :rofl: Of van die heftige strijkers zoals je in programma’s als Masterchef hoort op een spannend moment. Ik vind dat totaal niet passen bij de stijl van GBBO.

De manier van filmen vind ik chaotischer. Je ziet dat het beeld meebeweegt, alsof de cameraman/vrouw niet helemaal stil staat. Vanaf ca. 2:27 zie je het. Ik word daar echt knetter onrustig van. :sweat_smile: Alsof het een amateur is met een vlogcamera. Die chaos ervaar ik totaal niet met de Britse en Nederlandse versie.

En er is inderdaad prijzengeld, de winnaar kan geloof ik 10.000 euro winnen. Als kijker kan je ook winnen door te bellen naar een bepaald nummer en dat komt bij elk reclameblok voorbij. Een keukenmachine of ook 10.000 euro. Tamelijk irritant want er zijn zeker 4 of 5 reclameblokken.

Hoewel Enie de presentatrice is, is de voice-over van een man, dat vind ik op een bepaalde manier ook bijdragen aan de chaos.
Ik vind het bij NL wel fijn dat André van Duin dat doet. Toen ik hoorde dat hij het over ging nemen van Martine Bijl was ik bang voor een hele andere sfeer en dat hij vooral veel flauwe grapjes zou gaan maken, maar ik vind dat André het supergoed doet. Hij past echt bij het programma vind ik, en hoewel ik fan was van Martine heb ik nu zelfs een lichte voorkeur voor André.

Ondanks de vele irritatiepunten bij de Duitse versie vind ik het wel heel vermakelijk om te kijken. Doordat de stijl van bakken anders is, is er voor mij veel nieuws te leren en dat vind ik heel waardevol. En ik heb een voorkeur voor Duitse recepten t.o.v. Britse, dus alsnog is het voor mij het kijken waard. Ik kijk het niet live maar neem het op, dus de saaie stukken en reclameblokken spoel ik door. :sweat_smile:

Omdat er kandidaten uit heel Duitsland zijn en ik niet alle accenten goed versta, zet ik wel altijd ondertiteling aan via teletekst 149. Er zit nu ook een Zwitserse dame bij met een zwaar accent en dan kan ik toch begrijpen wat ze zegt.
Mijn favorieten zijn Sabine (oudste deelnemer), Monika (een Beierse) en Erika (de Zwitserse). Als ik nu een winnaar zou moeten voorspellen, zou ik gaan voor Erika.

4 likes

Het ruikt hier zooooo lekker 🫶

17 likes

Oooh ik hoop dat jouw uitleg me kan helpen volgende keer en ga dan toch eens op zoek naar zo’n thermometer. Wist niet dat je dat gewoon bij action etc kon krijgen :open_mouth: heb daar jaren geleden eens naar gezocht en toen vond ik enkel dure opties :grinning:

2 likes

N.a.v. de tips van de vorige keer, heb ik een Maxima planeetmenger gekocht. Jeeeetje wat is ie mooi, kan hem helaas zaterdag pas gebruiken.

21 likes

Wat een leuke kleur!

Zo mooi :star_struck:, veel plezier ermee! Post je het resultaat ook van wat je zaterdag gaat maken?

4 likes

Kon het niet laten en toch gisteravond maar bezig gegaan. Caramel shortcake :blush: chocolade is niet zo netjes als ik zou willen en caramel was wel lastig maar is helemaal gelukt. Dus ik mag niet klagen!!

34 likes

Ziet er lekker uit en ik vind hem mooi! Geniet ook van de eyecatcher in je keuken :smile:.

Ik zit in een eet/bakclub en nu hebben we als thema pittig. Heeft iemand een idee wat ik kan maken? Ik dacht zelf aan brownie of chocoladetaart met een beetje peper erdoor maar dat vind ik ook wel weer heel voor de hand liggend! Iemand uit het clubje die zei dat we het ook breder konden trekken naar pittige tijden, maar het is niet alsof ze in de oorlog veel keuze hadden in taarten. :thinking: Of misschien moet ik het heel letterlijk nemen en iets met een passievruchten curd inclusief pitjes maken. Mochten jullie iets weten dan hoor ik het heel graag!

4 likes

Ik heb ooit een macaron op deels gemaakt van zonnebloempitten (die je ook door je salade doet, niet die je kauwt en uitspuugt haha) dus mss kan je ook kijken of je daar nog iets leuks mee kan? Zowel zoet of juist hartig door evt een pesto ervan te maken in een babka.

Of idd pijnboompitten, gebruiken ze ook veel voor cakes in Italië.

2 likes

Mijn eerste gedachte zou zijn een chilipepertje inderdaad, of chocola gebruiken waar chili in zit, maar dat ligt inderdaad best voor de hand.
Moet het per sé zoet zijn? Zo nee; een hartige plaattaart of quiche kan eenvoudig pittig gemaakt worden, met bijvoorbeeld pittige kip of gehakt.

Als het wel echt zoet moet zijn, èn je het door kan trekken naar ‘pittige tijden’ (waarom moet ik nu aan Carlo en Irene denken :rofl: )
40de2c15f28e5a03d398a26cbdf0f4e7

dan zou je oorlogstaart kunnen maken!

Het is ook bekend als bakketaart en beppetaart. Ik heb het nog niet gemaakt maar heb van diverse mensen in het noorden van het land begrepen dat het bij hen een favoriet is op verjaardagen.
In Amerika zijn ook diverse varianten van war cake, en ook depression cake moet heel lekker zijn.

Wat leuk trouwens dat je bij een kook-/bakclub zit!

6 likes

Wow!!! Echt super goed gelukt! Volgens mij is die swiss meringue ook echt super moeilijk om te maken. Ik wil ook zo graag een vintage taart maken maar tot nu toe nog niet gelukt haha

1 like

Ik dacht eerst inderdaad ook aan chocolade met chili, maar misschien is de pijnboompitten taart van Rutger een idee Torta della Nonna recept - Rutger Bakt

2 likes

@FrauHelga @Bunnyslippers hier was ik zelf nooit op gekomen, dankjulliewel!! Ik ga het allemaal even bekijken

2 likes

Of een cake met verse geraspte gember? Dat is ook beetje pittig.

4 likes