Dit klinkt echt misdadig lekker ![]()
Omg send help? Send them here hahah, wat ziet dat er heerlijk uit!!
Heel erg benieuwd naar je recept voor het deeg!
Jaaa omg ik wil dit ook!!
Ik zie geen probleem, als je over hebt wil ik ze wel halen.
Ik vind het heel leuk en lekker om te maken maar het is wel veel werk vind ik.
Vind ik dus eigenlijk wel meevallen? Ja in verstreken tijd ben je wel de hele middag bezig ermee maar eigenlijk zijn al je stappen (deeg kneden met machine/uitrollen insmeren en oprollen/afbakken) afzonderlijk maar kort. Het rijzen tussenin maakt het lang duren. Maar ik heb vandaag ook wel in de oven op 30 graden gerezen dus dat versnelt de boel wel.
Dit is het basisrecept dat ik heb gebruikt
Heb de vulling dit keer aangepast met wat minder boter en suiker omdat ik er amandelcreme doorheen gedaan heb (vorige keer exact deze vulling gemaakt en was amazeballs), en verder alles van het deeg gewoon zo gelaten! Nu voor de tweede keer en opnieuw fantastisch ![]()
@bakedbylaora
Thanks, ik ga ze snel ook eens maken!
Wel een vraagje: wat wordt bedoeld met “150 ml cream for pouring before baking”?
Dit is de gouden tip voor zachte kleverige buns! Vlak voordat je ze in de oven zet giet je de slagroom er overheen. Dan worden de broodjes lekker zacht en de onderkant maakt dan tijdens het bakken een soort karamelsaus met de suiker
als je op Instagram de post even opzoekt dan zie je t in haar filmpje! En in t recept de laatste zin van puntje 7!
Het is eindelijk gelukt om een samenvatting te maken van de bruidstaart. Het recept heb ik geprobeerd te schalen naar een cake van 20 cm met 3 lagen cake en 2 frambozen inserts.
Kleine uitleg en aanpak:
Dag 1: Frambozeninserts maken en invriezen, deze moeten volledig bevroren tijdens het opbouwen van de cake.
Dag 1 of 2: Cake bakken en afkoelen.
Dag 2: Opbouw met mousse en inserts in de ring, daarna invriezen zodat de taart stevig wordt voor het uit de ring halen.
Dag 3: Ontdooien in de koelkast.
Dag 4: Afsmeren met botercreme en koel bewaren.
Voor de bruidstaart had ik van alle inserts maar 1 vorm, dus heb het recept gemaakt voor 3 verschillende inserts en dat 3x herhaald. De mousse heb ik in 2x gemaakt want het recept was te groot voor alle kommen die ik had. Gelukkig paste alle lagen cake met mousse net in de vriezer. Uiteindelijk heb ik op locatie de taart opgebouwd en bewaard in de koelkast.
De volgende spullen had ik aangeschaft om de cake te bakken:
Het recept voor een taart van 20 cm met 3 lagen cake en 2 frambozen inserts:
Frambozen compote (2 inserts van 20 cm)
333 g frambozen (bevroren)
67 g suiker
~ 20 g limoensap
zest van 2/3 limoen
2 blaadjes gelatine (Dr Oetker)
- Week de gelatine.
- Kook de frambozen, suiker, limoensap en zest zachtjes. (ongeveer 3-5 min)
- Haal de pan van het vuur, voeg de gelatine toe.
- Giet in de vormen en vries de inserts in.
20 cm insert 178 g x 2 (ik had geen passende insert dus heb ongeveer een cm van de randjes afgesneden na het invriezen)
Pistache cake (3 cakes van 20 cm)
187 g ongezouten pistachenoten
282 g suiker
227 g zonnebloemolie
213 g bloem
9 g bakpoeder
3 g zout
288 g eieren (~ 6 eieren)
43 g melk
414 g beslag per laag, uiteindelijk toch nog een beetje vanaf gezaagd voor een dunnere cake laag en de boter vervangen met zonnebloemolie.
Bereiding staat hier:
Witte chocolademousse (1 taart 20 cm)
92 g slagroom (voor de ganache, warm)
183 g witte chocolade
50 g suiker
92 g eidooiers
3 blaadjes gelatine (Dr Oetker)
100 g creme fraiche
294 g slagroom (los geklopt)
Bereiding:
- Week de gelatine.
- Maak ganache van de warme slagroom en witte chocolade.
- Maak een pâte à bombe. Klop de eidooiers. Verwarm ondertussen de suiker tot 118 °C. Giet de hete suikersiroop in een dun straaltje bij de kloppende eidooiers en blijf kloppen tot het mengsel licht en romig is en iets is afgekoeld.
- Knijp de gelatine uit en voeg deze toe aan de pâte à bombe.
- Meng de lauwwarme ganache met de pâte à bombe.
- Spatel daarna de creme fraiche erdoorheen.
- Spatel daarna de losgeklopte slagroom erdoorheen.
- Bouw daarna de taart met cake, mousse insert, mousse, cake etc. (Zorg dat de cake is afgekoeld en de inserts bevroren zijn)
Witte chocolade botercreme
200 g eiwit
400 g suiker
640 g boter (gezouten)
180 g witte chocolade (gesmolten)
- Maak een swiss meringue botercreme en voeg daarna tijdens het mixen gesmolten witte chocolade toe.
- Tip: Je kan de botercreme iets verwarmen met een gasbrander waardoor hij fijner smeert en ik vind hem vaak het fijnst smeren als hij net gemaakt is.
Volgens mij is het wel iets te veel botercreme voor een taart van 20 cm, maar je kan dit ook makkelijk invriezen en een andere keer gebruiken.
Van het process heb ik niet zoveel foto’s dus hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is, op de volgende manier heb ik de taart gebouwd met mousse:
Als je het recept wilt schalen naar een andere grootte kun je het beslag per vorm omrekenen aan de hand van de oppervlakte van de vorm, de hoogte van de cakes en inserts blijft hetzelfde!
Ziet er echt mega lekker uit, denk dat ik me morgen ook ga wagen aan cinnamon rolls! ![]()
Ah ja ik gebruik altijd een recept met tangzhong en dan nog 's nachts laten rijzen, dus dan moet ik er al een dag eerder aan denken om het proces te starten. Maar ik vind het oprollen al veel werk, dan word ik ineens perfectionist en vind ik het er niet meer uitzien als het deeg niet overal gelijke dikte heeft ![]()
Maar misschien ga ik jouw recept eens proberen en stoppen met het mezelf moeilijk maken.
Oh nog een tipje dan misschien: ik snij eerst stroken en die rol ik dan individueel op. Geen geklooi met zo’n hele rol, niks moeilijk met scherp mes of touwtjes of whatnot!
Nooooo m’n tweede batch buns is mislukt
Ik denk dan de bak te vol zat dus dat ze niet genoeg hebben kunnen ‘puffen’ in de oven en nu zijn ze droog ![]()
![]()
![]()
Ik heb het boek Zoets van Zeinab en die vind ik ook super fijn! Boek bestaat uit meerdere gedeeltes waarbij je eerst allemaal verschillende basis cake recepten hebt, daarna alle types crèmes en verschillende vullingen en daarna nog een hoofdstuk met hoe je alles kan combineren om daaruit verschillende taarten te maken.
Ik heb zandkoekjesdeeg in een rol in de vriezer. Ik kan niet helemaam vinden of ik deze nog kan uitsteken. Als ik het uithaal, in plakjes snijd, is het nog veel te hard om uit te steken toch. Moet ik het dan laten ontdooien of wordt dat niet lekker?
Je kan het zeker laten ontdooien!
Jahoor geen probleem! Ik vries altijd koekdeeg in, dan kun je altijd lekker koekjes afbakken ![]()
Wat is het beste taarten boek voor beginners? Ik zat aan de Taartenbijbel te denken om cadeau te geven.
Die vraag werd hier onlangs nog gesteld. Ik zou niet daarvoor gaan, is vrij eenzijdig. Bakbijbel van Rutger is dan veel leuker en veelzijdiger om als beginnende bakker mee aan de slag te gaan.
Ik vind de taartenbijbel wel wat minder toegankelijk voor beginners (dan bv de bakbijbel)