Baktopic #4

Vanaf deze week weer bezig met een kleine moederdag collectie!

57 likes

Heel cute :grin:

1 like

Ik ben benieuwd. Wat voor vormpjes ga je gebruiken?

1 like

Iets meer basic: hartjes, bloemetjes en theemok. Als die klaar zijn zal ik een foto posten!

5 likes

Heb je ze dan alleen als basic koekje met glazuur of maak je dan ook verschillende soorten koek?
Ik vind je baksels altijd prachtig en leuk om te horen dat je van je hobby toch ook wat meer heb kunnen maken

1 like

Mijn zoontje wilde een cake bakken voor het vriendinnetje waar hij vanmiddag ging spelen. Een cranberry kersencake in zijn lievelingsvorm.

29 likes

Ik lees net dat Brooke Bellamy ervan wordt beschuldigd veel recepten te hebben gekopieerd van andere food bloggers in haar bakboek. Echt slecht, zeg. Van wat ik heb gezien is het vaak inderdaad bijna letterlijk gekopieerd, alsof ze tegen ChatGPT heeft gezegd ‘schrijf dit recept net even anders maar wel met exact dezelfde ingrediënten’. Ik zag het bij Recipe Tin o.a.

1 like

Ohneee, wat erg! Ik heb even een linkje erover opgezocht:

1 like

Ja, ik zag het ook voorbij komen! Ik kan me voorstellen dat het bij veel recepten moeilijk te bepalen is, maar dit was gewoon praktisch 1 op 1. Echt gênant. En legt wat mij betreft ook een groter probleem bloot. Dat veel grote bloggers/ influencers jatten van kleinere accounts en vaak ook van accounts met een niet-Westerse achtergrond. Verkoopt toch vaak beter als een dunne gezellige witte meid het verkoopt. Wel dom dat ze dan recipetin heeft gebruikt, die is tenminste groot genoeg om er een ding van te maken.

5 likes

Nou inderdaad, echt naar. Ik zag wel ook Sally’s Bake Blog voorbij komen. Maar echt bizar, verwacht je dan echt dat dat niet uit gaat komen?

1 like

Ja, ik vraag me ook af in hoeverre die Brooke dat zelf heeft gedaan (want ze is natuurlijk niet bepaald een bakker) maar meer een social media persoonlijkheid. Dus misschien ook heel lui een boek in elkaar geflanst met een lui team?

Gebeurt natuurlijk ook gewoon op grote schaal op insta, maar zodra zo een boek echt een bestseller wordt gaat het pas echt opvallen.

2 likes

Ja en ik zag ook dat ze letterlijk bepaalde bewoordingen van Sally (van sallysbakingaddiction.com, echt fan van deze site) gepikt heeft, zoals “yes, a tablespoon!”: https://www.reddit.com/r/Baking/comments/1kbb18y/is_anyone_following_the_story_of_nagi_recipetin/ :grimacing:

Hier nog een artikel over deze hele situatie: https://www.elle.com.au/culture/food-drink/recipetin-eats-bake-with-brooki-plagiarism-allegations/

2 likes

Ik heb mijn vriezervoorraad aan koekjes afgebakken want was deze batches zat. Maar nu zit ik nog met 5 koekjes met roomkaas aan de binnenkant en realiseer me nu pas dat die wellicht lastig bewaren zijn vanwege de room?? Koelkast wordt het koekje slap van denk ik maar de room bederft er buiten? Of zou een luchtdicht diepvrieszakje in de koelkast werken?

Twee yoghurtcakes. Eentje met citroen en eentje met sinaasappel.

43 likes

De moederdag collectie, volgend weekend sta ik weer bij de LUSH. Wel een stuk minder complexe koekjes maar ik had echt geen tijd. Ook maak ik voor die zaterdag bij de LUSH wat minder koekjes, ongeveer 35. Dat is wel voldoende, ik kan beter te weinig hebben dan te veel.

66 likes

Ik heb gister deze gemaakt: Oma's Rhubarb Cake Recipe
Heel lekker en eenvoudig als je eens zin hebt om rabarbercake te eten, het staat snel in de oven. Lekker met wat vanille ijs. En voor dit soort cakes vind ik cups wel fijn, dan mikt het niet zo nauw. En ik heb deels crème fraiche gebruikt, want 125 ml zure room is blijkbaar maar een halve cup,

5 likes

Ik heb ook echt zin om weer iets met rabarber te gaan bakken. Alleen heb ik nog steeds geen rabarber gevonden… Normaal is het er toch wel in deze tijd?

1 like

Ik had het toevallig bij Picnic, was wel van Nederlandse afkomst maar in de fysieke supermarkt inderdaad nog niet gezien.

3 likes

Ja, dit is oogsttijd!

1 like

Vandaag wel gekocht bij ekoplaza mocht je die in de buurt hebben! Ik heb de rabarbercake van de notenshop weer eens gemaakt : )

1 like