Baktopic #4

Ik ben altijd erg fan van Rutger! Heb van hem De Bakatlas. Het bakboek van Eefsfood vind ik ook leuk. Ik heb nog nooit iets gemaakt van Rudolf, heb alleen ooit zijn recept gezien voor pasteis de nata en die zagen er echt niet uit hahaha en die van Rutger zijn top, dus n=1 maar nog nooit een recept van Rudolf gebruikt dus.

1 like

Heeft iemand hier een recept om aan te raden voor San Sebastian cheesecake?
Ik dacht dat basque cheesecake hetzelfde was maar ik heb nu 2x een basque gemaakt en het is wel lekker maar niet wat ik wil. Ik wil dat het echt zo romig en bijna vloeibaar is vanbinnen.

1 like

Maar dan bak je 'm te lang, toch? Want de romigheid is juist het leuke en het moeilijke aan een Burnt Basque. Ik heb er echt zeker 5 of 6 moeten bakken voordat ik de consistentie een beetje goed had. Wat denk jij dat er anders is aan een San Sebastian?

3 likes

Daar twijfelde ik ook over, dus heb het korter gebakken zodat de bovenkant nog niet zo donker was maar hetzelfde effect.
Ik twijfel door de foto’s en tekst een beetje waar het aan ligt: Baskische 'burnt' cheesecake (de lekkerste!) - Culy
Dat recept heb ik gebruikt zonder al te veel erover na te denken, maar het ziet er daar ook niet per se heel romig uit? En als ie romig zou moeten zijn komt een prikker er toch niet schoon uit? En door die conclusies begon ik te twijfelen of basque en san sebastian wel hetzelfde zijn.
Maar kan natuurlijk goed aan mijn oventemperatuur en baktijd liggen en moet ik gewoon vaker oefenen.

Zijn twee benamingen voor dezelfde cheesecake @JottWeeDee.
Zou inderdaad eens spelen met temperatuur en baktijd. Ik gebruik een recept met meer roomkaas en dat bak ik maar 30 minuten op 220 graden. Dat van die prikker slaat inderdaad nergens op.
En die cheesecake op de foto’s ziet er inderdaad droog en korrelig uit.

2 likes

Misschien kun je nog een smallere bakvorm nemen. Ik gebruik ook een recept met meer roomkaas en room en evenveel eieren, maar dan in een bakvorm van 20 centimeter (Recipe Tin Eats). Dan is de buitenkant dus sneller ‘verbrand’ en de binnenkant zachter, omdat het langer duurt voor de hitte binnendringt. En inderdaad heter, en gebruik een oventhermometer want mijn oven piept tien minuten voor hij de temperatuur daadwerkelijk heeft bereikt.

2 likes

Bedankt voor de tips! Dan weet ik waar ik mee aan de slag kan! Ga het nog eens proberen :slight_smile:

In dat recept zit heel weinig bloem, dat is goed, dat kan de taart wat taai maken. Die bloem zou je er zelfs nog uit kunnen laten. Ik stuur je even mijn recept in PB. En ik maak ‘m in een kleine springvorm, zodat hij wat hoger wordt, dan blijft de binnenkant wat romiger. En de truc zit ’in het zo vroeg uit de oven halen, dat hij nog vloeibaar voelt, maar opstijft, met het afkoelen’. Een prikker helpt zeker niet, gewoon omdat het geen cake is. Als je wacht tot je prikker er schoon uitkomt, is de taart al in de over te ver, en zal het tijdens het afkoelen echt te hard worden.

1 like

Bedankt, veel om te veranderen dus! Ga het ook zeker met een kleinere vorm proberen, blijkt dus veel uit te maken.

2 likes

SOS send help meiden
Ik ben verslaafd geraakt aan het maken van cinnamon buns :crazy_face:

Dit keer een probeersel als voorbereiding op sinterklaasavond: speculaas buns (met amandelcreme, koekkruiden en schuddebuikjes)

48 likes

Dit klinkt echt misdadig lekker :heart_eyes:

3 likes

Omg send help? Send them here hahah, wat ziet dat er heerlijk uit!!

Heel erg benieuwd naar je recept voor het deeg!

3 likes

Jaaa omg ik wil dit ook!!

1 like

Ik zie geen probleem, als je over hebt wil ik ze wel halen.

Ik vind het heel leuk en lekker om te maken maar het is wel veel werk vind ik.

4 likes

Vind ik dus eigenlijk wel meevallen? Ja in verstreken tijd ben je wel de hele middag bezig ermee maar eigenlijk zijn al je stappen (deeg kneden met machine/uitrollen insmeren en oprollen/afbakken) afzonderlijk maar kort. Het rijzen tussenin maakt het lang duren. Maar ik heb vandaag ook wel in de oven op 30 graden gerezen dus dat versnelt de boel wel.

Dit is het basisrecept dat ik heb gebruikt

Heb de vulling dit keer aangepast met wat minder boter en suiker omdat ik er amandelcreme doorheen gedaan heb (vorige keer exact deze vulling gemaakt en was amazeballs), en verder alles van het deeg gewoon zo gelaten! Nu voor de tweede keer en opnieuw fantastisch :star_struck:

@bakedbylaora

5 likes

Thanks, ik ga ze snel ook eens maken!
Wel een vraagje: wat wordt bedoeld met “150 ml cream for pouring before baking”?

1 like

Dit is de gouden tip voor zachte kleverige buns! Vlak voordat je ze in de oven zet giet je de slagroom er overheen. Dan worden de broodjes lekker zacht en de onderkant maakt dan tijdens het bakken een soort karamelsaus met de suiker :drooling_face: als je op Instagram de post even opzoekt dan zie je t in haar filmpje! En in t recept de laatste zin van puntje 7!

3 likes

Het is eindelijk gelukt om een samenvatting te maken van de bruidstaart. Het recept heb ik geprobeerd te schalen naar een cake van 20 cm met 3 lagen cake en 2 frambozen inserts.

Kleine uitleg en aanpak:

Dag 1: Frambozeninserts maken en invriezen, deze moeten volledig bevroren tijdens het opbouwen van de cake.
Dag 1 of 2: Cake bakken en afkoelen.
Dag 2: Opbouw met mousse en inserts in de ring, daarna invriezen zodat de taart stevig wordt voor het uit de ring halen.
Dag 3: Ontdooien in de koelkast.
Dag 4: Afsmeren met botercreme en koel bewaren.

Voor de bruidstaart had ik van alle inserts maar 1 vorm, dus heb het recept gemaakt voor 3 verschillende inserts en dat 3x herhaald. De mousse heb ik in 2x gemaakt want het recept was te groot voor alle kommen die ik had. Gelukkig paste alle lagen cake met mousse net in de vriezer. Uiteindelijk heb ik op locatie de taart opgebouwd en bewaard in de koelkast.

De volgende spullen had ik aangeschaft om de cake te bakken:

Het recept voor een taart van 20 cm met 3 lagen cake en 2 frambozen inserts:

Frambozen compote (2 inserts van 20 cm)
333 g frambozen (bevroren)
67 g suiker
~ 20 g limoensap
zest van 2/3 limoen
2 blaadjes gelatine (Dr Oetker)

1. Week de gelatine.
  2. Kook de frambozen, suiker, limoensap en zest zachtjes. (ongeveer 3-5 min)
  3. Haal de pan van het vuur, voeg de gelatine toe.
  4. Giet in de vormen en vries de inserts in.

20 cm insert 178 g x 2 (ik had geen passende insert dus heb ongeveer een cm van de randjes afgesneden na het invriezen)

Pistache cake (3 cakes van 20 cm)
187 g ongezouten pistachenoten
282 g suiker
227 g zonnebloemolie
213 g bloem
9 g bakpoeder
3 g zout
288 g eieren (~ 6 eieren)
43 g melk

414 g beslag per laag, uiteindelijk toch nog een beetje vanaf gezaagd voor een dunnere cake laag en de boter vervangen met zonnebloemolie.

Bereiding staat hier:

Witte chocolademousse (1 taart 20 cm)
92 g slagroom (voor de ganache, warm)
183 g witte chocolade
50 g suiker
92 g eidooiers
3 blaadjes gelatine (Dr Oetker)
100 g creme fraiche
294 g slagroom (los geklopt)

Bereiding:

1. Week de gelatine.
  2. Maak ganache van de warme slagroom en witte chocolade.
  3. Maak een pâte à bombe. Klop de eidooiers. Verwarm ondertussen de suiker tot 118 °C. Giet de hete suikersiroop in een dun straaltje bij de kloppende eidooiers en blijf kloppen tot het mengsel licht en romig is en iets is afgekoeld.
  4. Knijp de gelatine uit en voeg deze toe aan de pâte à bombe.
  5. Meng de lauwwarme ganache met de pâte à bombe.
  6. Spatel daarna de creme fraiche erdoorheen.
  7. Spatel daarna de losgeklopte slagroom erdoorheen.
  8. Bouw daarna de taart met cake, mousse insert, mousse, cake etc. (Zorg dat de cake is afgekoeld en de inserts bevroren zijn)

Witte chocolade botercreme
200 g eiwit
400 g suiker
640 g boter (gezouten)
180 g witte chocolade (gesmolten)

1. Maak een swiss meringue botercreme en voeg daarna tijdens het mixen gesmolten witte chocolade toe.
  2. Tip: Je kan de botercreme iets verwarmen met een gasbrander waardoor hij fijner smeert en ik vind hem vaak het fijnst smeren als hij net gemaakt is.

Volgens mij is het wel iets te veel botercreme voor een taart van 20 cm, maar je kan dit ook makkelijk invriezen en een andere keer gebruiken.

Van het process heb ik niet zoveel foto’s dus hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is, op de volgende manier heb ik de taart gebouwd met mousse:

Cakes

Als je het recept wilt schalen naar een andere grootte kun je het beslag per vorm omrekenen aan de hand van de oppervlakte van de vorm, de hoogte van de cakes en inserts blijft hetzelfde!

34 likes

Ziet er echt mega lekker uit, denk dat ik me morgen ook ga wagen aan cinnamon rolls! :drooling_face: