Ja die jamrepen staan bovenaan mijn lijst op het moment! Nog niet geprobeerd maar lijken me errrrg leuk
Ik maak koekjes ook vaak op de onderkant van een springvorm, werkt heel goed! Dus gewoon de rand eraf laten. En het scheelt bakpapier
Ik heb de jamrepen al eens gemaakt en die zijn inderdaad lekker en makkelijk!
@anon95331300 @176-716 @FrauHelga dank jullie wel! Ik ga ze opzoeken en kijken wat ik ga maken dit weekend. Ik zou dan ook een foto delen
Ik denk dat het de jamrepen worden.
Vind er zo veel lekkere dingen in staan, maar ik begin pas net met bakken. Ik heb dus nog niet al het keukengereedschap wat ik wil.
En wow wat een goede tip! @macchiato daar heb ik echt nog nooit aan gedacht
brownie vorm en losse bodem van quiche vorm bijv doen ook heel goed hun werk
Die ga je vast heel lekker vinden.
Het leuke met de jamrepen is dat je er mee kan variëren. In de zomer maak ik ze met frissere fruitsmaken, aardbei, kers of citrus. In de winter heb ik ze al eens gemaakt met jam uit Duitsland. Dat smaakte heel winters en warm, met appels, peren en een soort van glühwein-tintje er aan. Dat maakte de jamrepen weer heel anders.
En behalve de jam kan je ook met het deeg spelen, door bijvoorbeeld speculaas-, koekkruiden of kaneel toe te voegen.
Enige nadeel is dat je ze niet heel lang kan bewaren, dan worden ze een beetje zompig, maar oud worden ze in ons huishouden nooit.
Klinkt echt overheerlijk als je er zo over praat. Je kan ze ook niet echt invriezen he? Best wel jammer eigenlijk.
Nee ik geloof dat Rutger dat zelf afraadt en om die reden heb ik het nooit geprobeerd. Ik maak ze dus alleen als ik weet dat ik gasten krijg of een gedeelte kan weggeven. De collega’s van mijn man hebben ze in ieder geval al goedgekeurd.
Ik vind ze ook ideaal om potjes jam op te maken. Jam gebruik ik niet vaak op brood en ik wil niet dat het bederft, en dan zijn de jamrepen ideaal.
Je kunt eventueel ook van die siliconen bakmatten kopen, die leg ik op mijn rooster als ik de bakplaat al vol heb en nog meer ruimte nodig heb.
Klinkt heel gek en misschien een beetje eng om wat ik nou ga zeggen, maar ik vind jou zo lief! Je praat zo passievol over bakken en weet er echt heel erg veel van. Echt leuk om te lezen. Door jou heb ik nu nog meer zin om ze te maken! Ik heb alleen geen vierkante bakvorm en die heb je wel nodig las ik net… Kan het eventueel ook in een ovenschaal? Of zeg ik nu iets heel erg geks?
Ik had nog griesmeel in huis wat ik graag wilde opmaken dus heb er net maar mini harcha’s (marokkaanse griesmeelkoekjes) van gemaakt!
Haha ahhhww wat een lief bericht is dit. Dank je wel.
In een ovenschaal kan je wel bakken op zich, ik heb weleens cake gebakken in een ovenschaal en dat gaat prima. Deze repen durf ik niet te zeggen, heb ik nooit geprobeerd.
Wel kan je een ronde springvorm gebruiken ipv een vierkante. Ik vraag mijn man dan altijd om uit te rekenen welke grootte ik moet gebruiken want ik ben superslecht in wiskunde en hij juist heel goed.
Ipv een vierkante vorm van 20 cm kan je een ronde van ca. 22,5 cm gebruiken. 23 of 24 zou ik ook wel aandurven.
Uitleg van mijn man: oppervlakte berekenen (20*20=400), dat delen door pi (3,14), dan worteltrekken en de uitkomst daarvan x 2.
Haha wowwww ik ben ook geen rekenwonder, handig dat jouw man dat wel is. Mijn bakvorm is 24 cm dus ik ga het gewoon proberen. Dankjewel!
Het recept van Rutger is vrijwel gelijk aan deze, maar het werkt supergoed bij mij om het beslag die 20-30 minuten te laten staan. In de blender mengen ga ik ook eens proberen!
Het beslag even laten staan werkt het beste inderdaad!
En als je het beslag hebt laten staan, moet daarna de blender nog even aan om goed door te mengen?
Voor dat omrekenen zijn ook best veel conversietabellen te vinden.
Eerste google hit was deze: https://www.sweet2eatbaking.com/conversion-guide/ of deze https://sallysbakingaddiction.com/cake-pan-sizes/ maar pinterest staat er volgens mij ook vol mee. Best handig als je inderdaad niet alle maten voorradig hebt.
Zojuist binnengekomen. Nu al zin om wat te maken dit weekend
Ik kende Rutger helemaal niet, ik heb hem in dit topic ‘ontdekt’
Ik roer nog even door met dezelfde pollepel waarmee ik hoopjes maak in de pan.