Baktopic (Deel 1)

Geinspireerd op de chocola hazelnoot schuimbollen van bakkerij van Maanen. Het zijn meringue schuimpjes met gemalen geroosterde hazelnoten met mokka creme ertussen en dan een laagje chocolade met gehakte hazelnoten. Nog niet geproefd.

61 likes

Kom eraan tot zo!

3 likes

Dit ziet er fantastisch uit, geniet ervan als je ze gaat proeven!

2 likes

Ooohh dit klinkt heel erg lekker en ziet er heerlijk uit! Heb je het recept ervoor?

1 like

Er is totaal geen logica om het deeg een extra nacht in de koelkast te bewaren in de winter. Het recept vind ik er ook niet goed uit zien. Bij brood is het heel belangrijk dat alles in grammen wordt uitgedrukt, ook de vloeistoffen. Daarom zou ik opzoek gaan naar een recept waarin alles in grammen wordt uitgedrukt. Ik heb wel een paar keer bagels gemaakt, maar ben het recept kwijt :weary:

2 likes

Dankje! Ik heb wel wat ervaring met brood en was dit nog nooit tegengekomen. Blij dat je het bevestigd :grinning_face_with_smiling_eyes:. Ik ga gewoon die van Claire Saffitz maken.

Ik heb het recept gebruikt van Joshua Weissman. Vond ze erg lekker en waren goed gelukt!

23 likes

@FrauHelga ik weet dat je ook van de baktijdschriften bent. Heb je meesterlijk van Robert wel eens gehad? En is het wat? :slight_smile:
(Iemand anders die hem heeft mag natuurlijk ook antwoorden :wink: )

Yes ik heb 1 nummer, gekregen voor mijn verjaardag! Die is leuk, maar niet op een manier dat ik denk ‘deze wil ik vaker’. Sommige dingen spreken me minder aan omdat ze me te moeilijk lijken.
Laatst heb ik nog een exemplaar in de winkel doorgebladerd (ik denk bij AH want ik kom verder nergens) en toen werd ik ook niet echt verleid het te kopen.

Voor de bakkers die echt plezier hebben in uitdagendere baksels en patisserie is het wellicht wel heel geschikt, maar mij sprak het niet bijzonder aan.

1 like

In een recente vlog van Mascha(vloggloss) gaat zij een soort challenge aan met een vriendin waarin ze op afstand iets gaan bakken met hetzelfde ingredient.

Nu leek het mij en mn vriendinnen leuk om zoiets ook te gaan doen dit weekend. Wij hebben gekozen voor karamel…

Heeft er iemand hier een lekker en origineel recept met karamel? :grin:

4 likes

Ah, ik wist niet dat ze ook in de winkel verkochten, dan kan ik hem daar eens door bladeren.

1 like

Heeft er iemand een goed recept voor scones met karnemelk? Ik heb nog best wel wat over en haat weggooien. Had laatst al een recept uit het Great British Bake Off boek geprobeerd, maar ik vond de scones een beetje… cake achtig? Ze zagen er echt uit als scones maar iets aan de smaak stond me niet helemaal aan… Wil graag vandaag een tweede poging doen met een ander recept.

Wist ik ook niet, had het nog nooit eerder gezien in de winkel. Het exemplaar dat ik afgelopen jaar voor mijn verjaardag kreeg had de gever gevonden in een boekhandel.

1 like

Ik vind het recept van Rutger echt top, altijd mooie scones hiermee

1 like

Thanks! Ga ik die proberen.

Oeh!
Nou, dit heb ik wel eens gemaakt, vond het heel lekker (en is denk ik ook wel origineel haha), maar misschien iets minder ‘bakken’ omdat je het stoomt:

Verder zou je misschien kunnen denken aan een banoffee pie, of een soort stroopwafeltaart, of misschien karamel tartelettes, of een karamelslof oid

3 likes

Ik heb net deze dikke pannenkoekjes gebakken:

Geen foto want mijn gezin had honger. :rofl:
Ze zijn erg lekker. Normaal ben ik geen fan van cups, bakken moet nauwkeuriger dan dat vind ik. Maar met pannenkoekenbeslag kan er weinig fout gaan.
Op de pannenkoekjes deden we maple syrup of Lyle’s golden syrup.

3 likes

Je zou in ieder geval je taart kunnen versieren met honeycomb! Dat is een beetje karamel achtig (mengsel van water, suiker en honing) wat je kookt tot 150 graden, dan voeg je er baksoda aan toe en gaat het bruisen, dat stort je op een met bakpapier beklede bakplaat en laat je uitharden. Vervolgens breek je het in stukken en de structuur lijkt aan de binnenkant net een honingraat, vandaar de naam. Ik heb het al twee weekenden achter elkaar gemaakt en het is echt super simpel, maar het geeft wel een heel erg leuk effect.
Daarnaast kun je ook van die mooie suiker decoraties maken, die harden ook goed uit, dus zijn makkelijk om te verwerken.

4 likes

Ze zijn super lekker! Ik.schrijf even snel het recept op, want ik moet zo weg, maar hopelijk is het te volgen. Je kunt hier ongeveer 6 redelijke grote bollen van maken.

3 eiwitten met 130 gram suiker kloppen tot stijve pieken. Dan ongeveer 30 gram geroosterde (,gemalen in keukenmachine) hazelnoten er voorzichtig doorheen spatelen. Je kunt hier ongeveer 12 halve bollen van spuiten.

Voor de mokkacreme heb ik 1/4e recept van de banketbakkersroom van Rutger gemaakt. Hierna 75gr roomboter gemengd met 20 gram poedersuiker tot luchtig. Dan bij de afgekoelde banketbakkersroom en kloppen tot een geheel. Vervolgens ongeveer 7 ml verse espresso erbij (ik heb espresso gemaakt dmv een oploszakje). Steeds even proeven tot het naar je zin is.

Dan de mokkacreme tussen de bollen spuiten.

Ik heb 150 gr chocolade gesmolten en daar dan ongeveer 30 gram gehakte geroosterde hazelnoten doorheen gedaan. De ballen voorzichtig door de chocolade wentelen en laten drogen op een bakpapiertje of iets dergelijks.

Succes als je het gaat maken!

3 likes

Dankjewel voor de uitgebreide beschrijving! Ik denk dat ik ze dit weekend meteen ga maken haha

1 like