Heb je ze helemaal laten afkoelen na het bakken? Soms lijken koekjes niet gaar maar worden ze nog harder als ze afkoelen.
Red velvet roll gemaakt! Best goed gelukt. Recept zei 17 minuten in de oven, maar na 11 minuten er al uitgehaald. Had zelfs nog korter gemogen. En de vulling vond ik ook wat royaal. Volgende keer ietsje minder dik smeren.
Ja klopt, ze zijn inmiddels wel afgekoeld en wel harder, maar ze zijn juist een beetje plakkerig/taai geworden.
@Evert ingrediënten heb ik wel, maar absoluut geen zin meer om te bakken. Dus laat maar. Had ook niemand gezegd dat ik zou trakteren, dus ik deel de brownies wel gewoon uit aan aardige collega’s en de rest heeft pech
Nou deze zijn vet mislukt hahaha
Ik ben helemaal geen bakwonder maar heb vandaag boterkoek gemaakt. Maar hij was best “koek”achtig en niet zo smeuïg/vet. Iemand een idee hoe dat komt? Te lang in de oven (30 min)? Te weinig boter?
Te lang in de oven? Wat waren je verhoudingen?
Ik vind het met de foto best lastig inschatten, maar het bakblik lijkt ook vrij groot. Als je hem over een groter oppervlak uitspreid bakt hij ook wat droger. Dat zou het eventueel ook kunnen zijn.
Donderdag een afternoon tea gemaakt voor vrienden wiens bruiloft al voor de tweede keer door corona is afgelast niet alles was perfect gelukt (bij de worteltaartmuffins bijvoorbeeld was alle vulling eruit gelopen, waarschijnlijk door te lage bakvorm
) maar wel trots op het algemene resultaat
250 gr bloem, 180 gr suiker + 1 zakje vanillesuiker, 200 gr roomboter & 1 ei (en dan nog een deel van een ander ei om te bestrijken)
@George ja dat zou ook nog kunnen. Hij is nu (nadat hij dus in oven geweest is) ongeveer 1 cm hoog, dus het was best een dunne laag die de oven in ging.
Hm verhoudingen lijken wel oke. Ik gebruik het recept van Rutger Bakt, en dan gebruik ik de helft van het recept in een ovenschaaltje van ongeveer 23x16. Dan krijg ik een koek van ongeveer 5 cm dik ofzo? Of het is idd wat @George zegt!
Dat is wel laag inderdaad! Dan zou ik het volgende keer proberen in een kleinere bakvorm zodat je een wat dikkere laag hebt. Verder zou het ook kunnen helpen om witte/lichtbruine basterdsuiker te gebruiken in plaats van gewone suiker. Aan basterdsuiker is namelijk een suikerstroop toegevoegd, hierdoor wordt het wat smeuïger dan gewone kristalsuiker.
Mocht je het met deze aanpassingen proberen en je vindt hem nog niet goed genoeg kan er eventueel nog wel wat boter bij, dan zou ik iets van 20 gram extra toevoegen, maar ik denk dat de suiker en de bakvorm al een verschil zullen maken!
Wat leuk gedaan met die lepels! Wat zat daarop/in?
Ze zien er heerlijk uit!
Ik maak zijn recept altijd in een brownie blik van de hema, dan is de koek een paar cm dik en lukt hij altijd prima!
Dat is gesmolten chocolade gemengd met ongeklopte slagroom, waardoor het een soort bonbonvulling wordt. En dan versierd met dingen die ik in huis had haha. De witte chocolade werkte trouwens niet zo goed, die bleef ook na een dag in de koelkast licht vloeibaar. Misschien moet daar net wat minder slagroom bij omdat het natuurlijk alleen cacaoboter bevat. Nu had ik als verhouding 50 gram chocolade met 50 ml slagroom, bij de melkchocolade 50 gram chocolade met 25 ml slagroom
Het ziet er super mooi uit allemaal! Echt heel erg leuk gedaan, dat vonden ze vast een mooi cadeau Bij wit kun je inderdaad beter wat meer chocolade gebruiken, of eventueel wat roomboter toevoegen. Ik houd voor ganache meestal 100/100 pure chocolade en room aan, 150/100 melk chocolade en room en 200/100 witte chocolade en room.
Ohhhh dit klinkt lekker zeg! Mag ik vragen welk recept je hebt gebruikt?