Baktopic (Deel 1)

@Eddie Danku

Als de Coroon weg is en we weer mogen reizen zal ik t eens kopen.

2 likes

Mascarpone met suiker en wat sap van citroen mixen, zo lekkerrrr

2 likes

Haha mijne staat nu in de oven. Heb een foto gemaakt van het beslag, dat ziet er bij worteltaart altijd zo onsmakelijk uit. Alsof het al een keer gegeten is. :see_no_evil:

Ik heb MonChou (weer zoiets Nederlands) gekocht om een roomkaasglazuur te maken, maar dat doe ik vanavond pas.

Worteltaart vind ik echt heel lekker, het is smaakvol door de specerijen en smeuïg door de wortels. En zoet. In combinatie met romig glazuur echt hemels en perfect voor de herfst.

7 likes

Ik heb koekbodem over van een cheesecake-recept en vraag me af of ik het kan invriezen?

Ik heb het al wel in de oven gedaan in cupcakevormpjes, maar kwam er later achter dat ik teveel heb gemaakt.

Hoop dat iemand het antwoord weet!

Nog nooit geprobeerd maar ik denk dat dit wel kan!

1 like

Ik heb hem toch al geproefd. Mijn dochtertje van 2 kwam beneden na haar middagslaapje en die begon meteen ‘taaaaattttttt!’ te roepen toen ze het zag. :sweat_smile:
De cake is nog te warm om te glazuren dus ik heb van de taart een klein reepje af gesneden, en dat heeft ze (minus een klein stukje voor mij) lekker opgegeten. De cake is heerlijk!
De boter voor het glazuur moet nog op kamertemperatuur komen dus vanavond glazuur ik hem.

2 likes

Yay! Fijn dat ie zo goed gelukt is en dat je hem lekker vindt. Mijne is ook goed gelukt. Zal morgen even een foto maken.

Worteltaart vind ik na appeltaart het ideale herfstbaksel denk ik.

1 like

Misschien een leuke tip voor mensen die graag koekjes bakken: Søstrene Grene heeft 4 verschillende koekjesstempels!

Ik vind vooral de stempel met sneeuwvlokjes leuk. Vorig jaar zaten er 2 in het assortiment, dit jaar 4. Als je een deeg gebruikt zonder rijsmiddel blijft de print goed zichtbaar na het bakken.
Ze zijn €3,14 dus ook nog eens leuk als klein cadeautje voor de feestdagen.

30 likes

Te vroeg uit de springvorm gehaald waardoor de zijkant scheurde, dus geen beauty. Hij is wel erg lekker. Cheesecake met roze koek bodem.

62 likes

Ik heb een madeleinepan gekregen. Heeft iemand hier een succesvol recept? Vind het op Google altijd zo lastig inschatten.

De madeleines van Dorie Greenspan! Ik zal een recept zoeken.

Deze: https://tastefulbaker.com/brown-butter-madeleines/

De smaak wordt geweldig door de gebruinde boter.

Deze van Rutger zijn echter ook erg lekker:

1 like

Top dankjewel!!

1 like

Ziet er lekker en fleurig uit! Wat is een roze koek bodem?

1 like

Ik denk een bodem van roze koeken? :grin:

Ziet er wel echt geweldig uit @flora

2 likes

Ja dacht ik dus ook al maar dacht ook van huh echt? Word dat niet heel zompig? :upside_down_face:

Het vullen van de vorm doe ik trouwens net als Rutger altijd met een spuitzak. Gaat sneller dan met lepeltjes, en het werkt schoner.

1 like

Dit is mijn favoriet :heart_eyes:
1 like

Ik hou ook heel erg van carrot cake maar vind hem altijd zo vast worden, iets te vast naar mijn smaak. Hoort dat er gewoon bij of is dat iets wat je kan voorkomen?

Dit recept gebruik ik maar dan zonder rozijnen:
Carrot cake (wortelcake) https://www.ah.nl/r/179268

Jullie hebben er allemaal zo veel verstand van dus ik dacht toch eens vragen haha

Edit: eigenlijk gebruik ik deze: https://cynthia.nl/recept-carrot-cake/
(Ooit uitgeprint en daar zitten sowieso geen rozijnen in, maar het is wel ook op basis van de Allerhande)

Ik maak carrot cake altijd met olie ipv boter, daardoor blijft die iets kleffiger ipv droog, maar ik zou niet direct zeggen dat dat ‘m ook minder vast maakt. Misschien zou je die van Rutger een keer kunnen proberen?

Edit: en ik zie in dit recept dat de eieren meteen bij de wortel gaan? Ik kan me voorstellen dat als je de eieren eerst een tijdje losklopt, dat het resultaat iets luchtiger wordt. Als andere mensen hier ideeën over hebben hoor ik het ook graag, want ik leer graag meer over de technische kant van het bakken

2 likes

Ja wat @Puzzelmeiske zegt. Je krijgt een smeuïger resultaat met olie. Boter maakt het wat compacter.

1 like