Haha smeuïger is wel een beter klinkend woord dan klefferiger ja
Thanks!!
Hele goede tips ook @Puzzelmeiske @FrauHelga bedankt!! Ik zie 200 gram roomboter in het recept, kan ik dan gewoon 200 gram zonnebloemolie nemen? (Dus een maatbeker op de weegschaal zetten en dan 200 gram olie “afwegen”?)
Sorry ik ben zo slecht in dat onderdeel van rekenen en ik vind zo nog niet wat ik wil via google
Hier ook die van Rutger gemaakt en die was helemaal top. Had er ook nog gesmolten witte chocolade met een beetje olie overheen gedaan.
Ik zou dan gewoon het recept van Rutger pakken en de rozijnen weglaten (en niet vervangen door iets anders). Zo maak ik hem ook altijd.
Ja ik heb ook gewoon de bakbijbel haha, dus ga toch maar eens overschakelen van recept!
Vind m er juist heel leuk uitzien
Ik heb toevallig vandaag een carrot cake gemaakt en die is echt lekker geworden! Luchtig en smeuïg.
120 ml zonnebloemolie
50 gram suiker
50 gram lichtbruine basterdsuiker
2 eieren
1/2 tl vanille extract
150 gr geraspte wortel
120 gr bloem
2 tl kaneel
3 gr baking soda
3 gr bakpoeder
3 gr zout
- Olie en suiker mengen met de mixer, vervolgens de eieren een voor een toevoegen en ook goed laten mixen.
- In een andere kom meng je de droge bestanddelen en dit voeg je in 3 delen toe aan de natte bestanddelen. Goed mixen tot het een egaal mengsel is.
- De wortels er doorheen scheppen.
- De cake in 40 tot 45 minuten bakken op 160 graden Celsius.
Voor de frosting heb ik 120 gram monchou met 85 gram boter, 50 gram poedersuiker en een snufje zout gemengd. De monchou en roomboter waren op kamertemperatuur. Ik heb de cake gebakken in een springvorm van 18cm en ik kon hem doorsnijden en vullen en bovenop nog een royale laag frosting smeren!
Ohhh geniet er van! Ik vind een Madeleine echt een lekker klein cakeje dat redelijk snel en makkelijk te maken is. Ik gebruik het basisrecept van RutgerBakt maar heb nog niet echt geëxperimenteerd met andere recepten / smaken. Ik vind alle andere gedeelde recepten er wel echt super lekker uit zien
Dit is de bakvorm die ik heb en een eetlepel om het beslag in de vorm te krijgen werkt prima. Geen gekriegel en ik mors bijna niet
Het eindresultaat
Oef ik ga dinsdag ook een carrrotcake maken denk ik, helemaal geïnspireerd door jullie haha
Heb vannacht mijn laatste babka-rolletje ontdooid en ligt nu te rijzen. Heb alleen het idee dat t na ontdooien niet zo goed fluffy word? Ben benieuwd hoe t is ja afbakken
Woah lekker
Babka lijkt goed geworden te zijn, heb er leftover karamelsaus overheen gemikt ipv suikersiroop!
Kopen kopen kopen! Ik heb er in maart eentje gekocht en het is zo chill! Vooral voor broos omdat je hem gewoon tien minuten kunt laten kneden en zelf iets anders kunt doen ondertussen.
Bij beslag en zo is het wel een illusie dat de opzetstukken perfect langs de rand/bodem komen, ik moet wel altijd nog wat van de zijkant schrapen met een spatel en zo.
Ga je zeker geen spijt van krijgen! Ik vond het best veel geld voor 'gewoon een mixer’maar als je veel bakt heb je er echt plezier van. Ik heb ook de artisan.
Wat betreft brood, ik bak dat zelf ook zo nu en dan (ben geen expert dus) en het gaat prima. Ik weet niet of het echt 100% het beste is voor brood, maar ik ben er wel tevreden mee. Ik heb wel het idee dat ik langer moet kneden met de deeghaak dan in mijn recepten staan. Ik bak zelf desembroden, foccacia, kaneelbroodjes, pizzadeeg etc
Brood gaat prima met de Kitchenaid! Ik laat het meestal 5 tot 10 minuten kneden met de deeghaak en ik maak het altijd af met de hand, dan voel je ook gelijk of de gluten wel voldoende zijn geactiveerd en kun je eventueel nog verder kneden. Ik heb net als @itakepictures ook al verschillende soorten brooddeeg gemaakt en bij allemaal vind ik het goed gaan!
Kopen!
Ik heb er ook een artisan en ben ook heel tevreden! Zijn ook zo prrrretty.
Kitchenaid is elk jaar wel ergens in de aanbieding met Black Friday voor 350/400 eu, dus het loont om nog heel even te wachten voordat je hem koopt.
Voor patisserie is de kitchenaid fantastisch, voor brood bakken iets minder vind ik. De deeghaak is minder geschikt dan dat op normale spiraalkneders zit. Zoals @George al zei, begin ik vaak met kneden in de kitchenaid en maak ik het deeg af met de hand.