Baktopic (Deel 1)

@Daytona en @FrauHelga Thanks! Wel een beetje valsgespeeld met dit recept van Koopmans https://www.koopmans.com/recept/speculaastaart/
Uiteraard kun je de appeltaart en het speculaas ook gewoon zelf maken

1 like

Ah mooi, de bakbijbel heb ik dus dan ga ik hetzelfde recept volgen. Jammer dat het spijs niet helemaal naar je smaak is, ik heb dat ook nog niet eerder zelf gemaakt. Ik heb helaas geen keukenmachine om de amandelen in fijn te hakken dus ik denk dat ik ook kant en klare spijs moet gebruiken.

Al met al ziet je gevulde speculaas er in elk geval heerlijk uit en is het vast 10 keer lekkerder dan kant en klare gevulde speculaas uit de winkel! Dus mijn complimenten :smiley:

1 like

Je kunt ook amandelmeel kopen, zodat je niet meer zelf de amandelen hoeft te malen. Verder kun je het dan gewoon met suiker en ei tot spijs maken hoe zoet jij het wil

2 likes

Wat een goede tip, dat ik daar niet aan gedacht heb. Dat heb ik gewoon in de kast staan dus dat moet goedkomen. Dankje!

1 like

Ik heb de cheesecakebrownies uit de bakbijbel gemaakt van Rutger maar daar zat de frambozenjam voor zover ik mij kan herinneren niet doorheen, vond ze erg geslaagd!

Zou zelf voor het recept van @FrauHelga gaan, onze bakexpert :smile:.

2 likes

Pumpkin pie?

2 likes

Awwwww :heart: I wish!

1 like

Ik vind het spijs van Dr.Oetker ook echt totaal niet lekker, zelf spijs maken is een wereld van verschil! Het is vrij simpel, je doet gelijke delen ongebrande amandelen en suiker, plus een eitje om het zachter te maken en citroenrasp voor de smaak. Je kunt spijs sowieso “aanlengen” met wat geklutst ei tot je de goede dikte hebt, dat kan ook met het Dr. Oetker spijs.

Vorige week heb ik een banketstaaf gebakken, ook met zelfgemaakt spijs haha

17 likes

Oh heerlujk, hoe heb je die gemaakt?

Ja het was inderdaad ook aangelengd maar echt heel erg vast. Ik weet het nu iig voor mijn kerststol daarvoor ga ik het zelf maken :laughing: maak deze fout niet meer haha

Ziet er goed uit die staaf zeg! Leuk!

1 like

Bij deze ben je benoemd! :smile:

1 like

Dat vind ik zelf een groot nadeel, dat amandelspijs zo duur is door die amandelen. Maar je kan ook een goedkope versie maken. Word ook in bakkerijen enzo toegepast, maar dan heet het anders namelijk banketbakkerspijs. Word gemaakt van witte bonen.

2 likes

Ja snap ik! Ik heb het zelf nog niet gemaakt, staat op het lijstje. Maar in principe zit dit in waarschijnlijk in elke goedkope koek/banketding waar spijs in zit. Dus daarom denk ik dat de smaak ook bij zelfgemaakt best goed is, wand die koeken e.d. lust ik ook :wink:

2 likes

Heel simpel! Amandelspijs gemaakt van 250 gr amandelen, 250 gr suiker, rasp van 1 citroen en 1 ei. De oven verwarm je voor op 220 graden Celsius.
Vervolgens kluts je een ei, daar doe je de helft van bij het spijs en daar rol je twee staven van. Ik heb een rol vers bladerdeeg van de appie over de lengte in twee gesneden. Op iedere plak leg een staaf spijs en je pakt het spijs in en plakt het dicht met een beetje water.
Je legt de banketstaven met de naar naar beneden op een met bakpapier beklede bakplaat, je smeert ze in met het restant ei en vervolgens bak je ze in 25 tot 30 minuten goudbruin!

@Eddie Heb je een Lidl in de buurt? Daar kun je voor €1,49 100 gram amandelschaafsel krijgen. Daar kun je ook prima spijs mee maken!

6 likes

Een paar weken heb ik nog nooit geprobeerd, maar een paar dagen maakt inderdaad ook al echt verschil, heerlijk is dat! Ik ga het de volgende keer ook eens langer proberen. Je kunt spijs overigens ook heel goed invriezen! Dus ik maak meestal een dubbel recept, ik doe het namelijk ook altijd op een sloffenbodem :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Nee dat is iets anders denk ik…als ik google zie ik allemaal dingen voor vrouwen en kinderen ofzo?

Ohw echt? Dat ken ik dan weer niet. Welke koeken dan bijvoorbeeld?

Dank je, ik weet wat ik zaterdag ga maken!

1 like

Ik heb net even snel een half recept gemaakt! Echt lekker, soort shortbread idee. Mijne zijn wel echt heel erg lelijk, echt geen bakprinses :joy:

Zit nu te wachten tot ik ze in een trommel kan doen, hopelijk zijn ze morgen nog lekker.

10 likes

Ik vind ze er heerlijk uitzien en precies goed van kleur! Was 12 minuten voldoende voor jouw oven?

Een dag na bakken zijn ze lekker hoor, en 2 dagen na bakken ook. Ouder zijn ze niet geworden bij ons. :joy: