Baktopic (Deel 1)

Ik heb de mijne 15,5/16 minuten gebakken. Mijn oven is juist wat ‘kouder’ zeg maar.

Ja, ik twijfelde of drie kwartier koelen genoeg was, maar dat zie ik morgen wel. Langer durfde ik niet want er zat een kat al te loeren.

1 like

Wat een mooie!

1 like

Wat mooi!!
Ik heb een keer met een speculaasplank geprobeerd te werken maar dat mislukte echt compleet. Wat ik ook deed, het deeg bleef aan die plank vastplakken en de details verdwenen ook helemaal in de oven

1 like

Vandaag wilde m’n dochter koekjes bakken en die hebben we samen versierd:

38 likes

Ahhh wat een heerlijk bordje om te zien, word er helemaal vrolijk van!
Mag ik vragen hoe oud je dochtertje is?

Mijn dochter werd in augustus 2, en dit weekend wil ik kijken of ze het leuk vindt om kruidnootjes te bakken (van kant en klaar gekocht deeg, aangezien het de eerste keer is).

1 like

Mijn vriend en ik zijn bijna door alle voorverpakte gekochte koeken heen. We hebben besloten om nu steeds zelf te bakken, zowel voor de afvalberg te verminderen als bewust weten want onze kinderen eten. Ik woon in België en kan niet wachten tot na de lockdown Dille & Kamille weer open is en ik mooie glazen opbergpotten kan halen.

Klassiekers in ons gezin:

Cacao bewaarwafels

Koekjes met chocolade

En zonder voor de dochter die bijna geen zoetigheden lust

Vandaag gemaakt:

Rolbiscuit van Laura’s Bakery

42 likes

De beschrijving doet mij denken aan frangipane. Of kennen jullie dat in Nederland ook en is dat nog iets anders?

1 like

Het tijdschrift Vriendin heeft een bakspecial!

Voor de derde keer al. Ik heb hem blind besteld via de uitgever omdat ik de vorige 2 edities ook heel leuk vond, en ik nu liever niet onnodig naar de winkel ga.
Hij staat inmiddels niet meer op de website van Audax, maar ik denk dat hij nog wel in de winkels ligt, voor wie dat leuk vindt.

Er staan ook glutenvrije en vegan recepten in, en o.a. berenkoeken van Rudolph. Ook Laura van Laura’s Bakery staat er in, en Rutger, Gwen en Anouk (Heel Holland Bakt). Verder nog Kookmutsjes met een hele mooie Red Velvet Oreo Cake. Ik vind het een aanrader, zeker voor die prijs (3,99).

@Remy Frangipane kennen wij ook, maar dat is wat dunner dan amandelspijs en bevat meer ingrediënten. In frangipane zit vaak ook nog bloem, boter of banketbakkersroom. Als je frangipane lekker vindt, vindt je amandelspijs waarschijnlijk ook lekker. Het is vooral de textuur die verschilt.

6 likes

De amandelspijs is zo te zien in plastic verpakt. Dan is het langer houdbaar dan zelfgemaakte.
Degene die je van Dr Oetker koopt is vaak ook maanden houdbaar. Ik zou het aandurven!

Ergens jammer dat ik het boek al heb, een gesigneerd exemplaar had mij heel leuk geleken. #fangirl

1 like

Hoeft niet in de koelkast. :slight_smile: Wel oppassen dat ie niet teveel in het licht / bij een verwarming ligt.

2 likes

Ahhh dit verklaart denk ik wel waarom m’n vriend altijd van die vieze scheetjes moet laten van die supermarkt gevulde speculaas

2 likes

Misschien ga ik het nog maar eens proberen haha!
Ik moest toen zoveel bloem gebruiken om het maar enigzins uit die plank te krijgen, dat de speculaasjes wittig waren en melig smaakten :sob:

Worstenbroodjes volgens Rutgers recept.

22 likes

Oh nee ziet er goed uit hoor, die van mij waren letterlijk helemaal bedekt met bloem :joy: en je proefde het dus ook echt. Die speculaasplank werd natuurlijk ook steeds “viezer” met bloem en deegresten enzo dus al met al, geen succes bij mij haha.

1 like

Frangipane kennen we in Nederland ook inderdaad, het lijkt er wel op! Spijs is eigenlijk gewoon wat simpeler, in frangipane gaat over het algemeen ei, amandel en boter en in spijs gebruik je geen boter.

1 like

Ik heb laatst ook speculaasjes gebakken met het recept van Rutger! Ik had gelezen dat de speculaasplank beter gaat werken als je hem vaker gebruikt hebt door de vetten in het koekjesdeeg, aangezien die van mij gloednieuw was heb ik hem de avond van tevoren dik ingespoten met plantaardige olie en dat de hele nacht laten intrekken. Toen had ik nog wel een snufje bloem nodig om ze makkelijk los te krijgen, maar niet veel:

Misschien dat dat nog helpt de volgende keer?

30 likes

Nice! Thanks, dat zou het zeker kunnen zijn want ik begon dus ook voor het eerst met die droge plank hahaha

1 like

Appeltaart naar recept van mijn oma afbeelding

39 likes

Ahh met een perfect raster!

2 likes

Ik heb een nieuwe oven (hetelucht) en mijn bakpapier waait telkens om :joy:
Nu denk ik eraan om bakmatten te kopen, silpats zijn natuurlijk de originele, maar heeft iemand toevallig ervaring met andere merken of advies?