Baktopic (Deel 1)

Ik doe als gefaalde bakprinses de laatste tijd ook maar weer eens een poging. Had nog overrijpe bananen dus er staat nu een bananenbrood in de oven! Heb het recept van Mijuschka gebruikt, en een halve reep Tony’s en wat cranberries toegevoegd

14 likes

Best prima gelukt! Beetje vochtig (vanwege de cranberries?) , maar hij is erg lekker!

18 likes

Deze heerlijke toekjes heb ik gisteren ook gebakken! En vorige week heb ik de koekstempel gehaald bij de Søstrene Grene om ze mee te versieren :smile:. Ik snap je man helemaal, ze zijn verrukkelijk!

1 like

Late reactie maar de taart was echt heerlijk en raad het iedereen aan! Ik heb qua aanpassingen dulce de leche gebruikt ipv de karamel zoals in het recept. In dit recept wordt er ook cacao toegevoegd aan het deeg, ik denk dat een neutrale bodem er beter bij past.

De bodem werd bij mij niet heel krokant en de zijkanten vd bodem zakte bij mij vrij snel in, maar dat ligt denk ik meer aan mij dan aan het recept. Ik had een reguliere (24 cm denk ik) springvorm gebruikt en de taart bleef daardoor best laag. Ik vond het wel prima want het is vrij machtig.

1 like

Welke ingrediënten/verhoudingen heb je gebruikt? Ik vind de kleur van de foto wel heel mooi, dus dan zou hij nog iets donkerder mogen dan je eigenlijk hebt.

1 like

Ik bak voor het eerst een slof! En dan ook meteen voor het eerst in de keukenmachine die ik vorig jaar met kerst kreeg (oeps). Ik ben heel benieuwd naar de smaak.

8 likes

Mensen met een Kitchenaid: welke hebben jullie, en ben je daar tevreden over? Zou je deze nog eens kopen?

En wat is het verschil tussen de verschillende soorten Artisan?
Of zal een Classic voldoende zijn voor mij?

Wil er vooral zoete dingen mee maken (taarten, slof, koek, cake) , en af en toe eens een simpel brood of pizzadeeg.

Heerlijk zijn ze hè? Wij hebben nog cheesecake momenteel, maar ik ga ze gauw weer bakken.
Ik vind het ook zo fijn dat je geen boter op kamertemperatuur hoeft te hebben, maar dat je het kan smelten. Lekker makkelijk!
Leuk om te horen dat je ze ook zo lekker vindt!

@Tamara Ik heb de Artisan, in zuurstokroze. Als ik nu een KitchenAid zou kopen, dan kocht ik weer een Artisan maar een iets neutralere kleur. :sweat_smile:
Wat ik ook echt een toevoeging vind is de flexbeater. Ik weet niet of die er tegenwoordig standaard bij zit, ik moest hem los kopen. Daarmee worden ingrediënten met kloppen beter meegenomen omdat de randen van de kom beter worden geraakt. En ik heb bewust 2 metalen kommen en geen glazen kommen. Glazen kommen zijn wel mooier en je kan zien wat er in zit, maar ik heb bij GBBO weleens gezien dat er eentje in duizend stukjes barstte. Die metalen kommen kunnen beter tegen stootjes.

2 likes

Oh wat zonde dat zo’n flexbeater er niet standaard bij zit, vind die juist zo typerend voor een Kitchenaid!

Weet jij ook welke Artisan je hebt? Ik zie ze bij Bijenkorf voor 479 maar ook voor 749 :thinking: Denk dat ik m’n laptop er maar ff bij bak om alle verschillende soorten naast elkaar te zetten zodat ik de verschillen duidelijk heb haha.

Bedankt voor je antwoord in ieder geval!

1 like

Ik heb even gekeken want ik wist het niet uit mijn hoofd.

Mijn model is de Artisan KSM150 in fuchsia. Zo’n 10 jaar geleden gekocht en al ontelbaar veel uren in gebruik gehad, zonder problemen.

Ik ben niet echt een broodbakker, en als ik brood bak dan kneed ik met de hand. Hoe de KitchenAid daarmee is kan ik dus niet zeggen.
Maar voor taart, cake en koekjes vind ik hem geweldig en mocht deze het loodje leggen, dan koop ik weer hetzelfde model. Mijne kostte destijds net geen 500€.

1 like

Ik heb de kerstcake uit de foodies gemaakt! Qua werk viel het mee, alleen hij moet 4 uur bakken op lage temperatuur dus al met al ben je 5 uur kwijt. Hij moet nu iedere week gevoed worden (met rum), en dan is hij met de kerst klaar.

Uiteraard prikte ik net een een plek waar een rozijn zat, dus een mooi gat er in :rofl::rofl:

14 likes

Ik heb ook een artisan 4.8L (de 175 geloof ik), ik bak wel regelmatig brood (meestal niet meer dan een halve kilo bloem) en dat gaat perfect.
Het verschil tussen de modellen zit vooral in de dingen die je er bij krijgt, en de 185 heeft ipv zwarte plastic dopjes op de bedieningshendeltjes zilveren stalen knoppen. Intern zijn ze hetzelfde.
Ik heb wel bewust deze gekozen, niet de classic of mini, dat scheelde niet zoveel geld en ik denk dat je daarmee soms net te kort komt aan vermogen (zeker als je vaak brood bakt).

1 like

Sloffentijd!
Voor een eerste keer best goed gelukt. Spuitwerk verdient nog wat aandacht maar goed dat was ook de eerste keer :sweat_smile: Over twee weken maak ik hem nog een keer en dan versier ik hem met Sinterklaas dingen.

20 likes

Oh goed om te weten dat je er prima brood mee kan bakken! Haha die dopjes maken mij niet zo veel uit, maar als je bij die ene veel meer dingen er bij krijgt die je normaal voor meer geld los zou moeten kopen kan ik 't beter direct er bij nemen…

Ik heb bedacht dat ik een broodbakmachine wil hebben, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten. Heeft iemand een tip?

Ik heb ook de artisan in het keizer rood. Heb die toen voor rond de 400 of 420 euro op iBood gekocht. Super blij mee. Om dezelfde reden als Merel, beetje de midden maat, niet de goedkoopste maar niet de duurste. Heb nog niet het idee gehad dat ik een grotere nodig heb, maar ik maak voornamelijk ook zoete dingen. Af en toe deeg voor pizza of worstenbroodje. Voor brood gebruik ik altijd de no knead methode.

Ik mis die flex beater niet echt, ga er gewoon zelf met een pannenlikker langs, kan ik ook gelijk zien hoe de mix aanvoelt.

Mijn moeder heeft de pro, maar die heeft hem volgens mij al sinds moederdag in de doos zitten, dus nog niet kunnen vergelijken.

1 like

Ik heb maar 1 tip en dat is Panasonic. De rest kan niet in de schaduw staan bij Panasonic. Hij is niet goedkoop (al vind je hem ook nog wel eens op Marktplaats) maar echt zn geld waard!

Ik heb drie jaar geleden de kitchenaid artisan in rood gekocht voor 380 eu tijdens black friday bij cool blue. Misschien interessant om in de gaten te houden deze dagen!

Ik bak zelf ook graag brood en vind de kitchenaid er wel minder geschikt voor. Met terugwerkende kracht had ik liever een andere machine gekozen. Als je vooral zoete baksels zoals taart, koekjes ed gaat maken, dan is de kitchenaid een aanrader.

1 like

Ik heb zelf de princess wake up. Stuk minder duur dan de meeste modellen. Dacht ga het eerst ff hiermee proberen en dan kan ik altijd nog een duurdere nemen.

Ben er echt super blij mee en vind hem echt mega goed werken!!! Zo nu helemaal niet zo snel per se een duurdere nemen.

Zou goed opletten hoe groot je wil dat ie is en of ie een timer heeft (maar de meeste hebben dat wel)

Edit: dit is de mijne https://www.coolblue.nl/product/475283/princess-wake-up-152006.html

Oh goeie deal! Bij Bijenkorf is er nu een 479 volgens mij, dat is de goedkoopste die ik kan vinden, dus ik wacht nog ff tot het echt black friday is ja haha. Heb hem ook niet perse nodig (de handmixer doet 't nog) dus heeft gelukkig geen haast.