Baktopic (Deel 1)

Duimen jullie dat mijn pepernoten cheesecake lukt morgen? Recept deels uit het Cheesecake boek van Oh my Foodness. :crossed_fingers:

5 likes

Klinkt heerlijk!

@pastelzwart Wat vind je er lekker / niet lekker aan? Ik moet ze nog maken.

Iemand tips voor lactose vrije taarten? Ik zat zelf te denken aan lemon meringue. Sta open voor alles! En evt tips :wink:

Hij is iets te bruin geworden aan de bovenkant :weary: nu afkoelen, nachtje koelkast en morgen de slagroom topping nog. Baal echt dat ‘ie laatste 10 min te hard is gegaan… maar goed, misschien valt het met de topping niet op haha!

Poging 2 was niet beter helaas van de crack cookies. Ze zijn hard, en je proeft soms de kristalsuiker nog. Helaas niets voor mij dus.

Ik heb dat weleens gehad met een cheesecake, die was te donker geworden maar dat donkere smaakte juist heel lekker! Toen ik ging googelen zag ik dat er zelfs een cheesecake bestaat die men bewust iets laat verbranden, een Baskische cheesecake.

Die ziet er uit alsof hij zo de prullenbak in kan maar blijkbaar is het dus heel lekker.
Mijn (niet Baskische) verbrande cheesecake was erg smakelijk in elk geval. :sweat_smile:

@Howth Wat jammer! Het gebeurt helaas weleens dat bepaalde recepten gewoon niet bij je passen. Laatst las ik een post van een bakster op FB die al tig broodrecepten had geprobeerd van Levine, en geen enkele werkte goed bij haar, terwijl anderen wel enthousiast waren. Ze heeft toen alle boeken die ze had van Levine weggedaan.
Smaken verschillen natuurlijk en ovens etc ook. Hopelijk vind je nog een ander koekjesrecept dat beter werkt.

2 likes

Oh woe! Ja het valt nog mee bij mij, maar in het kookboek is die op de foto nog helemaal creme wit. Smaak zal vast prima zijn, ziet er alleen iets minder smakelijk uit…

1 like

Gewoon een lekkere topping overdoen inderdaad, dan merkt niemand er iets van. :grinning_face_with_smiling_eyes:

@Howth Rare vraag misschien maar heb je de koekjes op het rooster gebakken?

Nee, die heb ik daar geplaatst om af te koelen. Dat deed ze ook tijdens de aflevering.

Bij mij mislukt ook bijna alles van miljuschka. Ik geef het bij deze op haha

Ah ja dat klopt.
Nee als je geen klik hebt met een bepaalde kok of met bepaalde recepten, dan is het denk ik beter om frustratie te besparen.
Ik heb het met Lorraine Pascale. Ze maakt zulke mooie dingen maar als ik het na bak mislukt het. Word er ook gewoon chagrijnig van als ik haar zie op tv en probeer het ook niet eens meer. :rofl:

1 like

Hele simpele tip natuurlijk maar je kan daar waar melk inzit de melk vervangen door lactosevrije melk gezien plantaardige melk in sommige gevallen de smaak misschien verandert

En voor boter zijn er ook alternatieven

1 like

Ik heb pas taai taai gemaakt van rutger. Speciaal roggebloem voor gehaald, keurig 24 uur laten liggen. Maar het was niet taai, maar gewoon keihard. M’n peuter heeft ze nog gebruikt om te timmeren :joy:
Iemand enig idee wat ik verkeerd gedaan kan hebben? Te lang gebakken misschien? Ze zaten er volgens mij 11 minuten in.

1 like

Bij appie is MinusL lactosevrije slagroom te koop. Het lukt niet heel goed om het stijf op te kloppen voor garnering bijv, maar om ergens in te verwerken (ijs/bavorois) werkt het prima! En voor boter ben ik fan van Flora plant. Succes!

2 likes

Voor mijn verjaardag heb ik de Bakbijbel gekregen! Wil gelijk iets maken dit weekend, nu nog bedenken welk recept

7 likes

Haha ik heb hem ook al een paar keer op een willekeurige pagina opengeslagen, maar dan is het net niet wat ik wil.

Heb jij favoriete recepten uit het boek?

Iemand hier nog tips voor recept van een lekkere citroen cake of muffins?

De citroencake van Ottolenghi vind ik geweldig! https://www.unicornsunited.nl/maken/maken-citroencake-met-maanzaad/

3 likes

Ohhh die ziet er perfect uit! Mooier dan de lemon cheesecake die ik laatst maakte. Heb je hier een recept van? :heart_eyes:

Ik kreeg net van Sinterklaas het boek De Banketbakker van Cees Holtkamp! Zo blij mee, want hij stond al een tijd op de verlanglijst. Het is een geheel vernieuwde uitgave!
Ik hoop alleen wel dat ze in de volgende druk de teksten goed gaan nalezen want ik heb al meerdere spelfouten gespot. :grimacing:

6 likes

Ik bak nooit en deze foto doet de cake geen eer aan maar ik ben erg trots op deze vegan lemon poppy seed cake, echt goed gelukt al zeg ik het zelf.

22 likes