Baktopic (Deel 1)

ja het idee van die kisses in dit recept is denk ik dat ze wat ‘hoger’ zijn dus dat als het smelt dat het dan niet naar beneden smelt maar eerst ‘inzakt’ zegmaar?

ik zou denk ik gewoon een normale bonbon doen of zo? heb nog nooit kisses gehad hoor dus weet t verder qua smaak ook niet echt ofzo

1 like

@Tedmosby Ik zie zulke toevallig net voorbij komen op instagram met rolo’s!

2 likes

Oehhh deze zien er echt zo lekker uit, zo’n perfecte kleffige binnenkant :smiling_face_with_three_hearts:

Edit: een kleffige binnenkant klinkt wel goor eigenlijk, bedoel gewoon vochtig en niet droog haha

1 like

Ja maakt enorm verschil vind ik! Je hebt t bij de ah ook, van Nielssen Massey. Die vind ik altijd prima!

1 like

Hij ziet er wel heerlijk uit! Ik heb dit probleem trouwens ook vaak, omdat de chocolade nooit helemaal goed aan de karamel lijkt te hechten

1 like

Een heet mes werkt zeker! Wat voor soort karamel heb je gemaakt? Ik maak het altijd met dulce de leche en daarmee hecht de chocolade goed aan de karamel.

1 like

Ik heb het op twee manieren gedaan! Een blikje gecondenseerde melk 3 uur lang koken, zodat je dulce de leche krijgt. Super simpel, maar het duurt wel wat langer.

En ik heb ook een keer de snelle karamel van Laura’s Bakery gebruikt! Die heb ik ooit in voor mijn eigen site uitgetypt, ik zet hem even in een spoiler:

Snelle karamel

60 gram boter
1 blikje gecondenseerde melk
4 el donkere basterdsuiker

1. Verwarm de boter in een steelpan, tot deze gesmolten is.
  2. Voeg de suiker toe en roer dit met een garde tot de suiker is opgenomen.
  3. Voeg dan de gecondenseerde melk toe en blijf dit goed doorroeren met de garde. Hier kan het nog wel eens mis gaan.

Valkuil: Boter kan gaan schiften wanneer je dit mengt met een ingrediënt met een andere temperatuur. De gesmolten boter is warm en de gecondenseerde melk op kamertemperatuur. Dit kun je oplossen door heel goed te blijven roeren met een garde wanneer je beide ingrediënten in de pan opwarmt. Hierdoor wordt de temperatuur van de gecondenseerde melk eerder verhoogd en wordt het weer een samenhangend geheel. Mocht het toch mis gaan kun je dit voorkomen door de gecondenseerde melk eerst op te warmen voor je het aan de boter toevoegt. Wanneer de temperaturen van beide producten gelijk zijn zal de boter niet schiften.

1. Wanneer de ingrediënten een mooie karamel vormen kun je het vuur wat verhogen zodat de karamel kookt.
  2. Laat de karamel ongeveer 10 minuten doorkoken, blijf ook tijdens het koken goed roeren. Je merkt nu dat de karamel dik en stroperig is geworden.
  3. Giet de karamel op de afgekoelde bodem en zet deze 1 uur in de koelkast om op te stijven. Verdeel het eventueel met de bolle kant van een lepel over de bodem, zodat je een gelijke laag hebt.

Het verschil is denk ik voornamelijk dat er in het recept van Rutger naar verhouding meer vloeibare ingrediënten ingaan zoals de boter en de honing. Daardoor zal het eindproduct denk ik ook wat zachter blijven. Die snelle karamel van Laura’s Bakery kon ik echt over de bodem uitsmeren en hij liep ook niet uit. Dus die zal denk ik wat steviger zijn.

Foto van mijn vulling

3 likes

Ik vind jouw bovenkant wel echt super mooi gelukt! De chocolade vloeit echt goed in elkaar over, heel tof!

1 like

Worteltaart van Rutger! Voor mijn moeders verjaardag morgen (worteltaart is haar favoriet). Heb alleen door de topping nog wat citroenrasp en sap gedaan. De taart zelf was helaas net iets te hard gegaan (met nog 10 minuten baktijd te gaan, rare oven van mij), maar door de topping zie je dat niet gelukkig. Morgen proeven, ben erg benieuwd!

12 likes

De chocoladelaag is wel erg mooi gelukt vind ik!

1 like

Ik heb deze roze koeken uit de Koekjesbijbel gemaakt. Vind de smaak niet superbijzonder, maar wel leuk om een keer te maken.

16 likes

Ohh leuk die staan ook nog op mijn lijstje. Vind de smaak van roze koeken an zich ook nooit echt bijzonder haha dus dat vind ik wel kloppen. Wat zit het glazuur er mooi op! Hoe heb je dat zo netjes gekregen?

Ik heb net een voorstel voor kerstmenu naar mijn moeder gestuurd en wil deze taart gaan maken! Is kennelijk ook van Rutger, hem m op pinterest gevonden. Mjamjam!

8 likes

Wow die peren zo!

Ik heb mijn zinnen voor het kersttoetjes gezet op pavlova. Een keer eerder geprobeerd maar toen mislukte het met het stijf kloppen van de eiwitten. Hoop dat het nu beter gaat :muscle:t2: Volgende week even oefenen.

2 likes

Oh wauw deze is prachtig :heart_eyes::star_struck: misschien ook een idee!

Mijn vriend bakte vandaag een cake als toetje (hij maakte 3 gangen verrassing menu)

Stoofperen cake, vond het knap van hem gezien hij nooit bakt

18 likes

Ik had het boek ‘Sweet’ van Ottolenghi geleend uit de bibliotheek en was voornemens gewoon een paar leuke recepten te kopiëren. Maar er staan zoveel leuke recepten in! Ik denk dat ik het boek toch moet kopen.

5 likes

Doen! Alles wat ik daar tot nu toe uit heb gemaakt is gelukt en was mega lekker.

Als het rabarberseizoen is zeker die jojo’s met rabarbercrème maken

15 likes

Wow wat mooi! Wat een geinig recept ook, net een macaron maar dan een koekje

Jaaa heel origineel, eigenlijk best gemakkelijk en erg smakelijk ook! Lekker friszuur door het kleine beetje rabarber door het glazuur. Ga ze zeker nog eens maken als er weer rabarber in de winkels ligt.

Edit: dit is overigens waar voor veel recepten in sweet. Origineel, relatief eenvoudig en heel smakelijk.

Oo wat fijn dat alles ook gewoon klopt! Die koekjes zien er echt heerlijk uit.

Ik heb net bananenwafels gebakken volgens dit recept:

En ze zijn erg lekker! Mijn dochter en man hebben er ook van gesmuld.
Uit het recept haalde ik 6 wafels en we hebben ze gegeten met Lyle’s butterscotch en maple syrup.

14 likes