Baktopic (Deel 1)

Dank je! Ik heb gewoon zo’n standaard vorm, ik denk van Kaiser, en die doet het prima. De truc is vooral invetten, licht bloemen en dan goed laten drogen voordat je je beslag er in doet. En niet te snel na het bakken uit de vorm. Ik wil nog wel een keer een van Nordic Ware maar dat is nog meer voor de heb dan dat ik hem nodig ben.

Qua natte cake heb ik de heilige graal nog niet gevonden.
Bedoel je qua textuur hoe een supermarkt- /hotelcake ongeveer is? Zo goudgeel zonder knapperige korst?

Misschien dat een lening cake en optie is? En dan is het recept van het humminburd bakboek wel een aanrader. Wel erg zoet maar lekker " “vochtig”. Als je wilt kan ik wel even een foto maken

1 like

Probeer eens een deel van de boter door olie te vervangen! Boter wordt weer hard als de cake afkoelt en olie blijft vloeibaar/zacht. Ik vind de smaak van boter wel lekkerder, maar door een klein deel te vervangen merk je al een groot verschil in textuur en minder in smaak

3 likes

Ken je toevallig iemand met een Sligro pas? Ik heb daar namelijk vorig jaar een look-a-like vorm van de Nordic Ware Heritage gekocht en die werkt ook heel fijn. Hij is iets kleiner (24 cm i.p.v. 25,5), maar heeft ook zo’n fijne antiaanbaklaag en is van gegoten aluminium. Hij kost 13,99 exclusief btw.

Oh wow mega leuk!!!
Mijn swirl zag er ook niet uit haha. Hopelijk vindt je het lekker!

1 like

Dit is een beetje vloeken in de kerk, maar een cake met gewone blue band ipv roomboter wordt smeuïger dan met roomboter. En een half kopje melk of karnemelk er door. Met de bakgroetjes van mijn oma :grinning_face_with_smiling_eyes:

6 likes

Ooh ik had bijna deze besteld maar dan van Nordic Ware, maar heb zelf een Sligro pas dus ik ga daar even langs! Dankje voor de tip!!

Ook bedankt voor jullie reacties @FrauHelga @PrincessPeach!

3 likes

Op deze website kan je ook mooie bakvormen kopen: https://www.ekselansonline.com/nl/page/1/?s=bakvorm&post_type=product&product_cat=0
Geïnspireerd op Nordic Ware zo te zien. Ik heb ze zelf niet, maar lees wel dat mensen enthousiast erover zijn

Ik maakte gister voor een opdrachtje lemon meringue slof (lactosevrij) en het was de lekkerste taart die ze ooit op had :star_struck:
Nu ga ik van het geld wat ik ermee verdien een bakboek kopen, alleen ben er nog niet echt uit welke.
Twijfel tussen: koekjesbijbel, taartbijbel en bakbijbel.

38 likes

Met bakpapier bekleden helpt bij het loslaten uit de vorm na het bakken, dus als het kan qua bakvorm zou ik het zeker doen.

Wat al helpt is een rechthoekje knippen zo groot als de bodem van je cakevorm. Die plak je vast met wat boter, en daar bovenop doe je het cakebeslag.
Als je oven niet heel goed is, zou ik voorzichtig zijn met de baktijd en goed in de gaten houden of de cake niet te snel kleurt. Je kan testen of de cake gaar is door er een satéprikker in te steken, in het midden. Als je die er uithaalt en er zit nog beslag aan, dan is de cake nog niet gaar. Is de satéprikker droog, dan is je cake gaar.

Dat klinkt als hetelucht inderdaad. Dit recept zou ik op boven- en onderwarmte doen.
Mocht je een foto hebben van de icoontjes dan wil ik wel even meekijken als je dat fijn vindt.

Als je toch hetelucht gebruikt, doe dan de temperatuur 10% lager dan in het recept staat.

Tip voor het bakpapier: als je het aan de lange zijkanten een paar cm laat uitsteken, dan kun je op die manier makkelijk de cake eruit tillen als die klaar is (wel eerst even de korte zijkanten losmaken)

2 likes

De foto’s in dit topic zijn echt mijn favorieten om te bekijken van het hele forum. Alleen draag ik zelf niet echt bij, ik heb 1x een crumble gepost maar toen vond iemand het op schimmel lijken :joy::joy:

9 likes

Ik zou de bakbijbel doen!
Ik heb de bakbijbel en koekjesbijbel, maar ik vind de bakbijbel leuker. Daar staat meer afwisseling in (logisch ook) dan in de koekjesbijbel.

Edit: ze zien er trouwens mega lekker en mooi uit! Echt gaaf dat je voor opdrachten kan bakken

1 like

Ik heb net testdeeg gemaakt voor koolhydraatarme koekjes. Mijn schoonmoeder eet amper koolhydraten en ik wil haar verrassen met wat lekkers, maar het lijkt me allemaal zo goor. Hopelijk lukken ze een beetje.

2 likes

Oh dat ziet er goed uit!

Ik heb ze alle 3,. De taartbijbel is imo wel grotendeels vrij moeilijk en technisch. De andere 2 zijn veel meer geschikt voor als je even iets wil bakken.

1 like

Ja ik bak hier altijd mee! werkt prima maar het ruikt idd gek. Als je gewoon de hoeveelheden uit recepten aanhoudt proef en ruik je er niks van terug. Te veel en het krijgt een gekke smaak.

2 likes

Nouja, je kunt er ook heel goed mee schoonmaken.
En het werkt ook tegen maagzuur en als scrub en tegen vieze geurtjes.

2 likes

Klopt. Gewoon toevoegen zoals bakpoeder.

Ik bakte nog wat koekjes met de Kathi koekjesmix, o.a. deze elandjes:

De koekjesvorm is van het merk Moz uit Zweden.
Het bordje is van een oude collectie van IKEA.

26 likes