Baktopic (Deel 1)

Ik bak elk jaar kerstkoekjes voor op werk. Recept is uiteraard van Rutger

37 likes

Ik heb Sweet van Ottolenghi aan mezelf cadeau gedaan. Wie heeft dit boek ook, rn welke recepten zijn aanraders?

Graag gedaan! Haar boek Cookies is echt fantastisch en er staan diverse technieken in. Zo kan je koekjes heel gelijkmatig bakken door ze in een muffinblik te bakken. Ze zijn dan allemaal even groot.
De koekjes van hierboven kan je goed voorbereiden. Het deeg is namelijk na maken te zacht om te gebruiken, het moet eerst goed koelen. Ik maak het deeg vaak in de avond zodat ik 's ochtends meteen kan bakken, dat werkt perfect.

En in tegenstelling tot veel andere Amerikaanse bakboeken, staan de hoeveelheden er ook bij in grammen! Echt heel fijn.

@Eendagsvlieg Wat een prachtige koekjes, daar ga je veel mensen mee blij maken!

@itakepictures Ik heb het boek maar heb er nog niet uit gebakken. Als ik het ga gebruiken begin ik denk ik met iets toegankelijks zoals de speculaaskoeken.

1 like

Ze zien er heerlijk uit, mooi gedaan met de chocolade en het amandelschaafsel!

1 like

Oh dat van een muffinblik is een goeie zeg! Ik ben gister al begonnen met bakken, blondies en brownies, en vandaag vast een sinaasappel-cranberrycake. Kan allemaal in de vriezer dus klaar is klaar, ideaal.

1 like

Ik heb er nog niet heel veel uit gemaakt, maar wat ik gemaakt heb:

• taart van rode biet met gember en zure room (beetje carrot cake achtig, je proeft het aardachtige van de biet wel, moet je van houden, maar niet overheersend)
  • kokostaart met amandelen en bosbessen (zit een briefje bij: ‘veel te nat!’ Daarna niet meer gemaakt, dus dat was niet zo’n succes. Wel lekker van smaak!)
  • abrikozen-amandeltaart met kaneel: makkelijk en lekker!
  • yoghurt panna cotta met basilicum en gehakte aardbeien: lekker! Fris en niet zo zwaar door de yoghurt
1 like

Ik wil voor eerste kerstdag een notentaart maken met gezouten karamel. Heb eigenlijk weinig tijd maar twijfel als ik hem nu maak of hij vrijdag dan nog lekker is… Iemand tips?

Ik denk dat de noten dan wat zacht worden. Als het kan zou ik hem zo laat mogelijk maken.

Ik denk dat de noten dan slof worden, maar heb het. Oh nooit geprobeerd.

Hoe weinig tijd heb je? Want anders weet ik nog wel een super snelle noot taart met karamel van een blikje gecondenseerde melk. Die zou je de dag zelf of avond zo in elkaar kunnen flansen

Vandaag macarons gemaakt met roomkaas frosting als vulling.

En daarna zelf roomboter gemaakt volgens het recept van Rutger bakt.

36 likes

@PrincessPeach @Marquez ik heb de bodem gemaakt, maak dan donderdagavond laat de karamel met noten en dan moet ie volgens recept nog even in de oven. Wordt wel nachtwerk…thanks voor jullie reacties!

2 likes

Ze zien er prachtig uit! Ik heb 1x macarons gemaakt en dat was een kleine ramp, krijg spontaan zin om het weer eens te proberen :slight_smile: Heb je deze gekleurd?

Ik heb vandaag deze koekjes gebakken: https://rutgerbakt.nl/kerst-recepten/gingerbread-koekemannetjes-bakken/

Helaas was de eerste batch bijna helemaal te hard gegaan waardoor ik maar drie goede koekjes had :thumbsup:. Moet mijn nieuwe oven nog leren kennen maar blijkbaar gaat hij nogal hard want had de timer expres op 12 minuten gezet terwijl het recept 14-19 minuten aangeeft. Maar belangrijk: die drie koekjes waren wel lekker!

1 like

Vandaag brownies, blondies, chocolate chip cookies, kerstkransjes, chocolade/vanilleswirl koekjes, kerst zandkoekjes en lace cookies gemaakt voor m’n christmas holiday box. Ben om 10 uur vanochtend begonnen en ben ergens halverwege gestopt met tellen, maar heb denk ik zo’n 400 koekjes gebakken. Ik. Ben. Kapot. :sweat_smile:
Morgen alleen m’n zandkoekjes nog icen en dan alles inpakken en wegbrengen!

34 likes

Dank je! Bij mij lukte het ook niet meteen de eerste keer hoor. Het is best een precisie werkje. Ik heb ze niet gekleurd. Ze zijn beige geworden door de oven

1 like

Ik volg dit even :sweat_smile:

1 like

Deze vind ik heel fijn, maar nog niet langer dan een jaar in gebruik

1 like

Een supersnelle notentaart klinkt super, heb je voor mij misschien dat recept?

Ik heb deze een paar weken geleden gekocht, kwam het beste uit de test bij de Consumentenbond, maar geen idee of deze op de lange termijn net zo goed blijft werken. https://www.blokker.nl/soehnle-page-compact-100-keukenweegschaal/1796267.html

Mijn andere weegschaal gaf soms opeens maar 2/3e van het gewicht aan, dus niet meer betrouwbaar (sorry kat :joy: )

1 like

Heeft iemand hier al eens tonkaboon gebruikt in baksels?